Service system and multiprofessional cooperation (5cr)
Code: YP00DU25-3016
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Sirpa Räikkönen
- Teacher in charge
- Sirpa Räikkönen
- Groups
-
YPMI23SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- Course
- YP00DU25
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 44 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 12.01.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Mon 19.01.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Mon 26.01.2026 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Mon 02.02.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Mon 09.02.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Mon 16.02.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Wed 04.03.2026 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Seksuaalikasvatuksen menetelmät nuorisotyössä YP00DU32-3008, Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
Opintomatka
|
Mon 09.03.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Mon 16.03.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Mon 30.03.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Mon 13.04.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Mon 20.04.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Mon 27.04.2026 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Objective
You are able to define the parts of young people’s service system.
You learn how youth guidance and service networks work to promote young people’s wellbeing. You are able to define the tasks of municipalities in maintaining and promoting young people’s wellbeing.
You learn the principles of municipal administration and good administration.
You are able to work in multiprofessional networks.
You can search for information from different sources. You can critically evaluate them and the reliability of information and handle digital information.
Content
What is included in young people’s cross-sectoral service system?
How do youth guidance and service networks promote the well-being of young people?
In what kind of roles do community educators work in youth guidance and service network?
How does the law govern municipal and regional service production?
How does the municipal decision-making system work?
How do community educators make use of the information resources?
Evaluation
You can use professional vocabulary related to young people’s service system and local and regional administration systematically.
You can evaluate information on young people’s service systems, and in general, on matters related to local and regional administration
You can work as an expert on young people’s service systems and identify and describe the problems of the professional field.
You can evaluate operations in customer, user and target group situations
You can apply critically the ethical principles of the professional field in different situations.
Evaluation scale 0-5
Course material
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
- Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
- Kuntaliitto 2025, Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö ja yhdyspinnat.
- Kuntaliitto 2025, Kuntapäättäjän kokousasiakirja,
- Kuntaliitto 2025, Mikä ihmeen Hyte,
- Valtioneuvoston julkaisuja 2025:28, Aluevaltuutetun opas,
- Valtioneuvosto (2023). Hallitusohjelma. Vahva ja välittävä Suomi.
- Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Study forms and methods
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Lähiopetusta annetaan arkipäivinä ryhmän lähiopetuspäivien aikana. Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen prosessin onnistumisen kannalta on välttämätöntä.
Opintojakso sisältää ryhmätehtävän, jota tehdään tiiviisti opintojakson alussa. Ryhmätehtävä esitellään opintojakson aikana.
Läsnäolo koko prosessin ajan on välttämätöntä. Yksilölliset oppimistehtävät palautetaan opintojakson päätteeksi.
Opettajan ohjausta on saatavissa lähiopetuksen aikoina ja tarvittaessa sähköpostilla myös lähijaksojen välillä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opintojaksolla toteutetaan vertaisarvioitava ryhmätehtävä.
Mikäli aikaisempi tai nykyinen työkokemuksesi on kohdistunut Ohjaamon tai vastaavan matalan kynnyksen palveluissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan.
Opintojakso koostuu kolmesta eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Case tehtävä 1 op, Kirjallisuustehtävät 2 op ja Kuntahallinnon tentti 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
RDI and work-related cooperation
Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (esim. Hanke-esittely)
Opintomatka toteutetaan viikolla 10
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Mikäli olet kiinnostunut Juvenia Akatemiasta niin ole yhteydessä opettajaan.
Timing of exams and assignments
Opintojaksoon kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti. Tentti toteutetaan pelillisesti ja tietokilpailun omaisesti arvotuissa pienryhmissä tai pareissa.
Student workload
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Lähiopetusta n. 52 oppituntia, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.
Course part description
Opintojakso koostuu kolmesta eri osasuorituksesta.
Case- tehtävä (1op) toteutetaan ryhmätehtävänä opintojakson alussa. Tehtävä on vertaisarvioitava ja tuotos esitellään opintojakson alkupuolella.
Kirjallisuustehtävät (2 op) suoritetaan opintojakson aikana itsenäisesti. Kirjallisuustehtävänä mm. nykyisen hallitusohjelmaan liittyvä tehtävä.
Kuntahallinnon tentti (2 op) suoritetaan pelillisesti ja tietokilpailunomaisesti kahden lähiopetuskerran aikana.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Hyväksytty tehtävien suoritus.
Aktiivinen osallistuminen Case tehtävän lähiopetuskertoihin, Case tehtävän hyväksytty suoritus sekä tehty vertaisarvio (1-5)
Kirjallisuustehtävät (1-5)
Kuntahallinnon tentti ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (1-5)
Qualifications
Attending the course requires that the course Operational environments of youth education has been completed.