Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU25-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Sirpa Räikkönen
- Vastuuopettaja
- Sirpa Räikkönen
- Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU25
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 12.01.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Ma 19.01.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Ma 26.01.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Ma 02.02.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Ma 09.02.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Ma 16.02.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
C103
Tietokoneluokka (metsä ja ymp. ohjelmat)
|
Ke 04.03.2026 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Seksuaalikasvatuksen menetelmät nuorisotyössä YP00DU32-3008, Nuorten mielenterveyden tukeminen ja ehkäisevä päihdetyö YP00DU29-3007, Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
Opintomatka
|
Ma 09.03.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Ma 16.03.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Ma 30.03.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Ma 13.04.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Ma 20.04.2026 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Ma 27.04.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö YP00DU25-3016 |
X220
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Osaat määritellä nuorten palvelujärjestelmän kokonaisuuden.
Tiedät miten ohjaus- ja palveluverkostot toimivat nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat määritellä kunnan ja aluehallinnon tehtävät nuorten hyvinvoinnin ylläpitäjänä ja edistäjänä.
Tiedät kunnallishallinnon ja hyvän hallinnon periaatteet.
Osaat toimia monialaisissa verkostoissa.
Osaat hakea tietoa eri tietolähteistä, arvioida tietolähteitä ja tiedon luotettavuutta kriittisesti sekä käsitellä digitaalista tietoa.
Sisältö
Mitä nuorten monialaiseen palvelujärjestelmään kuuluu?
Miten ohjaus- ja palveluverkostot edistävät nuorten hyvinvointia?
Millaisissa rooleissa yhteisöpedagogi toimii nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa?
Miten lainsäädäntö ohjaa kunnallista ja alueellista palvelutuotantoa?
Miten kunnallinen päätöksentekojärjestelmä toimii?
Miten yhteisöpedagogi hyödyntää toimialan tietovarantoja?
Arviointi
Osaat käyttää asiantuntevasti nuorten palvelujärjestelmiin sekä paikallis- ja aluehallintoon kuuluvaa ammattikäsitteistöä.
Osaat arvioida kriittisesti käyttämiäsi tietolähteitä nuorten palvelujärjestelmistä sekä yleisesti paikallis- ja aluehallintoa koskevista asioista.
Osaat työskennellä asiantuntijatehtävissä nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa sekä huomaat ja kuvaat ammattialan erityiskysymyksiä.
Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
Osaat soveltaa kriittisesti nuorisotyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Arviointi asteikolla 0-5
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
- Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
- Kuntaliitto 2025, Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö ja yhdyspinnat.
- Kuntaliitto 2025, Kuntapäättäjän kokousasiakirja,
- Kuntaliitto 2025, Mikä ihmeen Hyte,
- Valtioneuvoston julkaisuja 2025:28, Aluevaltuutetun opas,
- Valtioneuvosto (2023). Hallitusohjelma. Vahva ja välittävä Suomi.
- Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Lähiopetusta annetaan arkipäivinä ryhmän lähiopetuspäivien aikana. Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen prosessin onnistumisen kannalta on välttämätöntä.
Opintojakso sisältää ryhmätehtävän, jota tehdään tiiviisti opintojakson alussa. Ryhmätehtävä esitellään opintojakson aikana.
Läsnäolo koko prosessin ajan on välttämätöntä. Yksilölliset oppimistehtävät palautetaan opintojakson päätteeksi.
Opettajan ohjausta on saatavissa lähiopetuksen aikoina ja tarvittaessa sähköpostilla myös lähijaksojen välillä. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opintojaksolla toteutetaan vertaisarvioitava ryhmätehtävä.
Mikäli aikaisempi tai nykyinen työkokemuksesi on kohdistunut Ohjaamon tai vastaavan matalan kynnyksen palveluissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan.
Opintojakso koostuu kolmesta eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Case tehtävä 1 op, Kirjallisuustehtävät 2 op ja Kuntahallinnon tentti 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (esim. Hanke-esittely)
Opintomatka toteutetaan viikolla 10
Jos opiskelet osana Juvenia Akatemia toimintaa voit liittää opintojakson osaksi tätä kokonaisuutta. Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan (vähintään 15 op) Juvenia Akatemian työskentelyyn. Mikäli olet kiinnostunut Juvenia Akatemiasta niin ole yhteydessä opettajaan.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon kuuluu kunnallishallintoon ja hyvän hallinnon periaatteisiin liittyvä tentti. Tentti toteutetaan pelillisesti ja tietokilpailun omaisesti arvotuissa pienryhmissä tai pareissa.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Lähiopetusta n. 52 oppituntia, itsenäisen työn osuus n. 73 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu kolmesta eri osasuorituksesta.
Case- tehtävä (1op) toteutetaan ryhmätehtävänä opintojakson alussa. Tehtävä on vertaisarvioitava ja tuotos esitellään opintojakson alkupuolella.
Kirjallisuustehtävät (2 op) suoritetaan opintojakson aikana itsenäisesti. Kirjallisuustehtävänä mm. nykyisen hallitusohjelmaan liittyvä tehtävä.
Kuntahallinnon tentti (2 op) suoritetaan pelillisesti ja tietokilpailunomaisesti kahden lähiopetuskerran aikana.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tehtävien suoritus.
Aktiivinen osallistuminen Case tehtävän lähiopetuskertoihin, Case tehtävän hyväksytty suoritus sekä tehty vertaisarvio (1-5)
Kirjallisuustehtävät (1-5)
Kuntahallinnon tentti ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (1-5)
Esitietovaatimukset
Edellytetään Nuorisokasvatuksen toimintaympäristöt –opintojakson hyväksyttyä suorittamista.