Principles of youth education (5cr)
Code: YP00FF94-3002
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Katri Schadewitz
- Sari Miettinen
- Sirpa Räikkönen
- Teacher in charge
- Katri Schadewitz
- Groups
-
YPMI25SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- Course
- YP00FF94
Unfortunately, no reservations were found for the realization Principles of youth education YP00FF94-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.
You understand social pedagogy as a framework for youth education and/or youth work.
You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.
You can identify the national and local structures, actors, outcomes and programmes of youth policy.
Content
Which characteristics play central roles in the history of youth education?
What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?
How do you approach young people and youth in social pedagogy?
What methods of action does the social-pedagogical framework offer for working with young people?
What are the starting points and objectives of youth policy?
What is the significance of youth policy in youth education?
Evaluation
Students can
a. use systematically the concepts and terminology of youth education, social pedagogy and youth policy.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks in youth education.
Course material
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Nuorisokasvatuksen teoria - perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusverkosto. Julkaisuja 73. Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (toim.)
• Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 196. Tommi Hoikkala & Johanna Kuivakangas (toim.)
• EU:n Nuorisostrategia
• Valtakunnallinen nuorisotyön ja -politiikan ohjelma
• Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää kehitystä. Helsinki:WSOY.
Opintojakson opetusmateriaali Learn-alustalla
Study forms and methods
Lähiopetus Mikkelin kampuksella 13.1.-30.4.
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 50 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja opintomatkan)
Opintojakson suoritukseen kuuluu luento-opetus, mahdollinen ohjaamistehtävä Mini-Mikkeli-tapahtumassa, työskentely ryhmässä ja opintomatka.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
RDI and work-related cooperation
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin sekä tuntivierailujen kautta että tutustumalla Kouvolan nuorisopalveluihin, Kouvolan opintomatka toteutetaan 11.2.26
Opintojaksolla toteutukseen kuuluu mahdollisesti myös yrittäjyyskasvatustapahtuman (Mini-Mikkeli) ohjaus.
Timing of exams and assignments
Sosiaalipedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksenä 1 op
Minä nuorisokasvattajana essee (1 op)
Tentti nuorisopolitiikka/-strategia (1 op) opintojakson lopussa.
Opintomatka Kouvolaan 12.2.
Mini-Mikkeli ohjaukset vko 15 to 9.4. ja pe 10.4., vko 16 ma 13.4.-ke 15.4.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Student workload
• Lähiopetus ja opintomatka, Mini-Mikkeli (2 op)
• Sosiaalipedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksenä (1 op)
• Minä nuorisokasvattajana essee (1 op)
• Verkkotentti nuorisopolitiikka/-strategia (1op)
Course part description
Opintojaksolla on kolme kokonaisuutta:
Sosiaalipedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksenä
Nuorisokasvatus ja historia
Nuorisopolitiikka ja EU:n nuorisostrategia
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Osoitat osaamisesi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin erilaisten arvioitavien tehtävien kautta. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää myös tehtävien palauttamista ajallaan.
Lähiopetusvaihtoehdossa arvioidaan palautettujen tehtävien lisäksi myös tuntiaktiivisuutta ja osallistumista lähiopetukseen. Arviointi asteikolla (1-5) toteutuessaan Mini-Mikkeli arvioidaan asteikolla Hyväksytty-Hylätty