Nuorisokasvatuksen lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: YP00FF94-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Katri Schadewitz
- Sari Miettinen
- Sirpa Räikkönen
- Vastuuopettaja
- Katri Schadewitz
- Ryhmät
-
YPMI25SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00FF94
Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 83 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 14.01.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Yhteinen aloitus: Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
To 15.01.2026 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 21.01.2026 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
seminaari
|
Ke 28.01.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ti 03.02.2026 klo 09:15 - 12:15 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 11.02.2026 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kasvatuksen ja ohjauksen toimintaympäristöt YP00FF89-3002, Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
Opintomatka
|
Ke 18.02.2026 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
E208
Teorialuokka
|
To 05.03.2026 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
E208
Teorialuokka
|
Ke 11.03.2026 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
E208
Teorialuokka
|
Ke 18.03.2026 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 25.03.2026 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
E208
Teorialuokka
|
Ke 01.04.2026 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Mini-Mikkeli valmistelut: Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
To 09.04.2026 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
Mini-Mikkeli
|
Pe 10.04.2026 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
Mini-Mikkeli
|
Ma 13.04.2026 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
Mini-Mikkeli
|
Ti 14.04.2026 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
Mini-Mikkeli
|
Ke 15.04.2026 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
Mini-Mikkeli
|
To 16.04.2026 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ti 21.04.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Ti 28.04.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Nuorisokasvatuksen lähtökohdat YP00FF94-3002 |
X220
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.
Ymmärrät sosiaalipedagogiikan yhtenä nuorisokasvatuksen ja/tai nuorisotyön viitekehyksenä.
Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.
Hahmotat nuorisopolitiikan kansalliset ja paikalliset rakenteet, toimijat, tavoitteet ja ohjelmat.
Sisältö
Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?
Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?
Miten sosiaalipedagogiikassa lähestytään nuoria ja nuoruutta?
Millaisia toimintatapoja sosiaalipedagoginen viitekehys tarjoaa nuorten kanssa tehtävään työhön?
Mitkä ovat nuorisopolitiikan lähtökohdat ja tavoitteet?
Mikä on nuorisopolitiikan merkitys nuorisokasvatuksessa?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti nuorisokasvatukseen, sosiaalipedagogiikaan ja nuorisopolitiikkaan liittyviä käsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa nuorisokasvatukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Nuorisokasvatuksen teoria - perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusverkosto. Julkaisuja 73. Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (toim.)
• Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 196. Tommi Hoikkala & Johanna Kuivakangas (toim.)
• EU:n Nuorisostrategia
• Valtakunnallinen nuorisotyön ja -politiikan ohjelma
• Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää kehitystä. Helsinki:WSOY.
Opintojakson opetusmateriaali Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lähiopetus Mikkelin kampuksella 13.1.-30.4.
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 50 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja opintomatkan)
Opintojakson suoritukseen kuuluu luento-opetus, mahdollinen ohjaamistehtävä Mini-Mikkeli-tapahtumassa, työskentely ryhmässä ja opintomatka.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin sekä tuntivierailujen kautta että tutustumalla Kouvolan nuorisopalveluihin, Kouvolan opintomatka toteutetaan 11.2.26
Opintojaksolla toteutukseen kuuluu mahdollisesti myös yrittäjyyskasvatustapahtuman (Mini-Mikkeli) ohjaus.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Sosiaalipedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksenä 1 op
Minä nuorisokasvattajana essee (1 op)
Tentti nuorisopolitiikka/-strategia (1 op) opintojakson lopussa.
Opintomatka Kouvolaan 12.2.
Mini-Mikkeli ohjaukset vko 15 to 9.4. ja pe 10.4., vko 16 ma 13.4.-ke 15.4.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• Lähiopetus ja opintomatka, Mini-Mikkeli (2 op)
• Sosiaalipedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksenä (1 op)
• Minä nuorisokasvattajana essee (1 op)
• Verkkotentti nuorisopolitiikka/-strategia (1op)
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla on kolme kokonaisuutta:
Sosiaalipedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksenä
Nuorisokasvatus ja historia
Nuorisopolitiikka ja EU:n nuorisostrategia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osoitat osaamisesi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin erilaisten arvioitavien tehtävien kautta. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää myös tehtävien palauttamista ajallaan.
Lähiopetusvaihtoehdossa arvioidaan palautettujen tehtävien lisäksi myös tuntiaktiivisuutta ja osallistumista lähiopetukseen. Arviointi asteikolla (1-5) toteutuessaan Mini-Mikkeli arvioidaan asteikolla Hyväksytty-Hylätty