Young people with special needs and targeted pedagogy (5cr)
Code: YP00FF96-3002
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 29.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Teacher in charge
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Groups
-
YPMI25KVCivic Activities and Youth Work, online studies
- Course
- YP00FF96
Unfortunately, no reservations were found for the realization Young people with special needs and targeted pedagogy YP00FF96-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.
You understand the basic content in the concepts of segregation, integration and inclusion.
You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.
You know the pedagogical methods used in guiding special groups.
You become familiar with community education as a participatory method.
Content
What are the specific pedagogical concepts in special education?
Into what development lines is special pedagogy divided?
What do segregation, integration and inclusion mean?
What are the pedagogically different groups within youth education?
What kind of pedagogical methods are used when working with special groups?
What is the community education method like?
Evaluation
Students can
a. use the professional vocabulary of special education systematically.
b. look for information about special groups in youth education in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks that apply to young people in need of special support.
d. work together with different target groups using pedagogical methods.
Course material
Opiskelumateriaali on pääsääntöisesti linkitetty opintojakson Learn-alustalle.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Study forms and methods
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena sisältäen 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Etäopetuskerroilla työskennellään myös oppimistiimeissä, joissa opiskelijat sekä työstävät että purkavat yhdessä opintojaksoon kuuluvia oppimistehtäviä. Etäopetuskertojen lisäksi opiskelija voi osallistua vapaaehtoiseen oppimispajaan, jossa opettajan ohjauksessa työstetään oppimistehtäviä.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Arvioitavat oppimistehtävät tehdään itsenäisesti ja palautetaan sovitussa aikataulussa. Oppimistehtävistään opiskelija saa kirjallisen palautteen, joka pohjautuu kunkin oppimistehtävän arviointikriteereihin.
RDI and work-related cooperation
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.
Timing of exams and assignments
Opintojakson suorittamiseen kuuluu kolme oppimistehtävä, joita työstetään vaiheittain opintojakson aikana. Oppimistehtävien palautusten ajankohdat ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä etäopetuskerralla.
Student workload
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 12 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Loput opiskelijan työmäärästä kiinnittyy oppimistehtävien työstämiseen.
Course part description
3 etäopetuskertaa, joista osassa työskennellään oppimistiimeissä.
Oppimistehtävien itsenäinen työstäminen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä arvosanalla (1-5).