Siirry suoraan sisältöön

Erityisryhmät ja kohdennettu pedagogiikka (5op)

Toteutuksen tunnus: YP00FF96-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
YPMI25KV
Yhteisöpedagogi, verkkototeutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00FF96

Toteutukselle Erityisryhmät ja kohdennettu pedagogiikka YP00FF96-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Osaat käyttää johdonmukaisesti erityispedagogiikan käsitteitä.
Ymmärrät käsitteiden segregaatio, integraatio ja inkluusio sisällöt.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitsevien nuorten ryhmiin.
Tunnistat erityisryhmien ohjaamisessa hyödynnettäviä pedagogisia menetelmiä.
Perehdyt yhteisökasvatukseen osallistavana menetelmänä.

Sisältö

Mitkä ovat erityispedagogiikan keskeiset käsitteet?
Millaisiin kehityslinjoihin erityispedagogiikka jaetaan?
Mitä segregaatio, integraatio ja inkluusio tarkoittavat?
Millaisten erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa nuorisokasvatuksessa työskennellään?
Millaisia pedagogisia menetelmiä erityisryhmien kanssa työskenneltäessä hyödynnetään?
Millainen menetelmä yhteisökasvatus on?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on pääsääntöisesti linkitetty opintojakson Learn-alustalle.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena sisältäen 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Etäopetuskerroilla työskennellään myös oppimistiimeissä, joissa opiskelijat sekä työstävät että purkavat yhdessä opintojaksoon kuuluvia oppimistehtäviä. Etäopetuskertojen lisäksi opiskelija voi osallistua vapaaehtoiseen oppimispajaan, jossa opettajan ohjauksessa työstetään oppimistehtäviä.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Arvioitavat oppimistehtävät tehdään itsenäisesti ja palautetaan sovitussa aikataulussa. Oppimistehtävistään opiskelija saa kirjallisen palautteen, joka pohjautuu kunkin oppimistehtävän arviointikriteereihin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson suorittamiseen kuuluu kolme oppimistehtävä, joita työstetään vaiheittain opintojakson aikana. Oppimistehtävien palautusten ajankohdat ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä etäopetuskerralla.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 12 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Loput opiskelijan työmäärästä kiinnittyy oppimistehtävien työstämiseen.

Toteutuksen osien kuvaus

3 etäopetuskertaa, joista osassa työskennellään oppimistiimeissä.
Oppimistehtävien itsenäinen työstäminen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista hyväksytyllä arvosanalla (1-5).

Siirry alkuun