Adventure education and experiental learning (5cr)
Code: YP00FG00-3002
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 29.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Tommi Pantzar
- Teacher in charge
- Tommi Pantzar
- Groups
-
YPMI25KVCivic Activities and Youth Work, online studies
- Course
- YP00FG00
Unfortunately, no reservations were found for the realization Adventure education and experiental learning YP00FG00-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
You know how to justify the methods and the role of instructors in adventure education from the perspective of experiential learning theory.
You can identify the professional possibilities of adventure education in the fields of community education and youth work.
You are familiar with the regulations that define the safety of adventure activities and can apply them in planning and implementing goal-oriented adventures.
Content
What philosophical and theoretical foundation does adventure education rely on?
What educational opportunities does adventurous and experiential activities offer, and what do they require from educators?
What methods can be used in experiential learning and adventure education?
What does adventure feel like and how can meaningful learning be derived from these experiences?
How can risks related to adventure activities be managed?
Evaluation
Students can
a. use professional vocabulary systematically.
c. identify interrelated tasks.
e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
f. work as team members in a goal-oriented way.
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Course material
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.
Kontaktiopetuksessa käsiteltävä materiaali sekä muu aineisto ja linkit Learnissa.
Tallennetut verkkoluennot ja niihin linkittyvät tehtävät.
Seikkalukasvatukseen liittyvät artikkelit ja niihin liittyvä tehtävä.
Study forms and methods
Verkkototeutus YPMI25KV -ryhmälle keväällä 2026.
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 3 kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla edellytetään aktiivista osallistumista ja osallistuminen etäopetuskerroille tärkeää.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä ja osin valitsemassasi luontoympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa noin 3 viikkoa ennen ensimmäistä verkkotapaamista, saat siitä tietoa spostitse. Etäopetuskerrat toteutetaan Teams-ympäristössä ja osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti ja tunneilla tehtävät oppimistehtävät sekä verkkotentti, jonka avulla arvioidaan teorian sisäistämistä. Kokemuksellinen osuus toteutetaan itsenäisinä matalariskisinä harjoituksina sekä geokätköilynä omassa lähiympäristössä.
Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Opintojaksolla saat kirjallisen palautteen päätehtävistä opettajalta. Vertaispalautetta hyödynnetään myös tunneilla toteutettavissa pienryhmäkeskusteluissa.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: teoriaosaamisesta (3op) sekä käytännön sovelluksesta (2op). Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
RDI and work-related cooperation
Opintojakso on mahdollista linkittää oman työn kehittämiseen etätehtävien osalta.
Timing of exams and assignments
Ennakkotehtävät tulee tehdä ennen ensimmäistä kontaktiopetuspäivää.
Kaikki verkkoluennot on katsottava ennen toista kontaktiopetuspäivää ja tehtävä niihin liittyvät tehtävät + tentti.
Essee-tehtävä on tehtävä ennen viimeistä kontaktiopetuspäivää.
Toiminnallisen osuuden raportointi on jätettävä huhtikuun loppuun mennessä.
International cooperation
Seikkailukasvatuksen toiminnalliseksi osuudeksi voi valita syyskuussa 2026 toteutettava ryhmävaihto Itävaltaan. Itävaltalainen kumppanikorkeakoulu organisoi seikkailukasvatukseen ja elämyspedagogiikkaan liittyvän intensiiviviikon Windischgarstenin alueella ja teemana on "Alpine activities". Matkan kaikki kustannukset ovat opiskelijan vastuulla. Aiempina vuosina täysihoito + ohjelma viikolle on ollut noin 300€ + lennot/matkustus.
Student workload
Lähiopetusta ennakkotehtävineen on noin 1op ja itsenäisen verkko-opiskelun osuus on 4op
Itsenäinen verkko-opiskelu jakaantuu verkkoluentoihin ja niihin liittyviin tehtäviin, tenttiin ja essee tehtävään 2op sekä valittuun seikkailukasvatuksen tai kokemuksellisen oppimisen teemaan / toimintaan syventymiseen, josta tuotetaan raportti 2op.
Teoriaa 3op, oma kokeilu (geokätköily) ja raportti 2op.
1op = noin 27h opiskelijan työtä.
Course part description
3 x verkkolähiopetusta
Verkko-opintoina luentotallenteita, artikkeleita luettavaksi sekä niihin linkittyvä laajempi etätehtävä.
Käytännön oma "seikkailu" geokätköilyyn perehtyen ja siihen liittyvä raportti.
Further information
Jos haluat, voit suorittaa oman "seikkailuosuuden" myös osallistumalla elokuun puolivälissä toteutettavaan Lapin vaellukseen. Vaellus suunnitellaan keväällä 2026 ja toteutetaan 14.-22.8.2026 Muotkatunturien erämaa-alueella. Tästä saat 2op tähän kurssiin ja 3op vapaasti valittaviin opintoihin. Vaellukselle ilmoittautuminen käynnistyy tammikuussa 2026. Opiskelijalle vaelluksen kustannukset ovat noin 250€.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi jakautuu:
Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Teoriatehtävät (loppuarvioinnin painoarvo 3/5)
Käytännön sovellus (loppuarvioinnin painoarvo 2/5)
Arviointikohteet:
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.