Siirry suoraan sisältöön

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YP00FG00-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
16.03.2026 - 22.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 65
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Tommi Pantzar
Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Tommi Pantzar
Ryhmät
YPMI25KV
Yhteisöpedagogi, verkkototeutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00FG00

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 17.03.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00FG00-3002
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 22.04.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00FG00-3002
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 18.05.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00FG00-3002
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.
Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.
Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.

Sisältö

Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?
Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia kokemuksellinen, seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa, ja mitä se vaatii kasvattajalta?
Millaisia menetelmiä kokemuksellisessa oppimisessa ja seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?
Miltä seikkailu tuntuu ja miten elämyksellisistä kokemuksista saadaan aikaan ymmärrettyä oppimista?
Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä hallitaan?

Arviointi

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.
Kontaktiopetuksessa käsiteltävä materiaali sekä muu aineisto ja linkit Learnissa.
Tallennetut verkkoluennot ja niihin linkittyvät tehtävät.
Seikkalukasvatukseen liittyvät artikkelit ja niihin liittyvä tehtävä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Verkkototeutus YPMI25KV -ryhmälle keväällä 2026.
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 3 kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla edellytetään aktiivista osallistumista ja osallistuminen etäopetuskerroille tärkeää.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä ja osin valitsemassasi luontoympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa noin 3 viikkoa ennen ensimmäistä verkkotapaamista, saat siitä tietoa spostitse. Etäopetuskerrat toteutetaan Teams-ympäristössä ja osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Opiskelua rytmittävät itsenäisesti ja tunneilla tehtävät oppimistehtävät sekä verkkotentti, jonka avulla arvioidaan teorian sisäistämistä. Kokemuksellinen osuus toteutetaan itsenäisinä matalariskisinä harjoituksina sekä geokätköilynä omassa lähiympäristössä.

Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

Opintojaksolla saat kirjallisen palautteen päätehtävistä opettajalta. Vertaispalautetta hyödynnetään myös tunneilla toteutettavissa pienryhmäkeskusteluissa.

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: teoriaosaamisesta (3op) sekä käytännön sovelluksesta (2op). Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista linkittää oman työn kehittämiseen etätehtävien osalta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ennakkotehtävät tulee tehdä ennen ensimmäistä kontaktiopetuspäivää.
Kaikki verkkoluennot on katsottava ennen toista kontaktiopetuspäivää ja tehtävä niihin liittyvät tehtävät + tentti.
Essee-tehtävä on tehtävä ennen viimeistä kontaktiopetuspäivää.
Toiminnallisen osuuden raportointi on jätettävä huhtikuun loppuun mennessä.

Kansainvälinen yhteistyö

Seikkailukasvatuksen toiminnalliseksi osuudeksi voi valita syyskuussa 2026 toteutettava ryhmävaihto Itävaltaan. Itävaltalainen kumppanikorkeakoulu organisoi seikkailukasvatukseen ja elämyspedagogiikkaan liittyvän intensiiviviikon Windischgarstenin alueella ja teemana on "Alpine activities". Matkan kaikki kustannukset ovat opiskelijan vastuulla. Aiempina vuosina täysihoito + ohjelma viikolle on ollut noin 300€ + lennot/matkustus. Tällä voit korvata kokemukselliset harjoitukset tällä kurssilla. Ilmoittautumiset käynnistyvät syksyllä 2025. Paikkoja on rajoitettu määrä, ilmoittaudu vain, jos sitoudut lähtemään.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta ennakkotehtävineen on noin 1op ja itsenäisen verkko-opiskelun osuus on 4op
Itsenäinen verkko-opiskelu jakaantuu verkkoluentoihin ja niihin liittyviin tehtäviin, tenttiin ja essee tehtävään 2op sekä valittuun seikkailukasvatuksen tai kokemuksellisen oppimisen teemaan / toimintaan syventymiseen, josta tuotetaan raportti 2op.
Teoriaa 3op, oma kokeilu (geokätköily) ja raportti 2op.
1op = noin 27h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

3 x verkkolähiopetusta
Verkossa:
Verkko-opintoina luentotallenteita, joista tentti.
Artikkeleita luettavaksi sekä niihin linkittyvä kirjallinen etätehtävä.
Käytännön oma "seikkailu" geokätköilyyn perehtyen ja siihen liittyvä raportti.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos haluat, voit suorittaa oman "seikkailuosuuden" myös osallistumalla elokuun puolivälissä toteutettavaan Lapin vaellukseen. Vaellus suunnitellaan keväällä 2026 ja toteutetaan 14.-22.8.2026 Muotkatunturien erämaa-alueella. Tästä saat 2op tähän kurssiin ja 3op vapaasti valittaviin opintoihin. Vaellukselle ilmoittautuminen käynnistyy tammikuussa 2026. Opiskelijalle vaelluksen kustannukset ovat noin 250€.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi jakautuu:

Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Teoriatehtävät (loppuarvioinnin painoarvo 3/5)
Käytännön sovellus (loppuarvioinnin painoarvo 2/5)

Arviointikohteet:

Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.

Siirry alkuun