Human resource management in tourism and hospitality (5cr)
Code: MR00FD84-3002
General information
- Enrollment
- 26.09.2026 - 25.10.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 26.10.2026 - 20.12.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Hospitality Management
- Teachers
- Tuija Silfer-Karppanen
- Teacher in charge
- Tuija Silfer-Karppanen
- Groups
-
MRAKT25SVTourism and hospitality, online studies
- Course
- MR00FD84
Unfortunately, no reservations were found for the realization Human resource management in tourism and hospitality MR00FD84-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
You understand what human resources management covers and you know related models and tools.
You know the responsibilities and obligations of the supervisor and the employee, as well as the entities related to ethics.
You manage the recruitment and orientation processes and know how to develop them.
You can distinguish future working life prospects from the perspective of human resource management in tourism and hospitality.
Content
What are the areas of human resource management?
What kinds of models and tools are there in human resource management?
What are the responsibilities and obligations of supervisors and employees?
What are the steps of the recruitment and orientation processes and how can recruitment and orientation be developed?
How to lead personnel with diverse backgrounds?
What factors influence work and personnel and how do you prepare yourself as a supervisor for future changes in working life in tourism and hospitality?
Evaluation
Students can
a. use professional vocabulary systematically.
b. look for information in the key information sources of the field.
c. identify interrelated tasks
d. work together with customers, users and target groups.
e. use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
f. work as team members in a goal-oriented way
g. justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Course material
Opintojakson tietoperusta on koottu opintojakson teemoittain välilehdille. Jokaiselta välilehdeltä löytyy kyseiseen teemaan liittyvää tutkimus- ja teoriatietoa sekä useista myös opettajan kokoamat tiivistelmät ja erilaisia luentovideoita.
Opintojaksolla käytetään mm. seuraavaa kirjallisuutta:
- Joki, M.2021. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Vantaa. Hansaprint Oy.
- Salminen, J.2017. Uuden esimiehen kirja Tulevaisuuden johtajalle. Helsinki. Grano Oy.
- Karlstedt, A., Mennala, H. & Helsingin seudun kauppakamari. 2024. DEI työelämässä: Opas inklusiivisuuteen. 1. painos. [Helsinki]: Kauppakamari.
Muu opiskelumateriaalit julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Study forms and methods
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Opintojaksolla on aloitusinfo ja kaksi täydentävää luentoa. Lisäksi pidetään oman kehittämistehtävän tueksi yksi ohjaustapaaminen. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista. Luennot tallennetaan ja ne on katsottavissa myöhemmin learn alustan kautta. Ohjaustapaamista ei tallenneta.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskertojen tarkat aikataulut löytyvät Learnistä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti (osittain mahdollista tehdä myös parityönä) tehtävät oppimistehtävät.
RDI and work-related cooperation
Opintojakson teemoissa voidaan hyödyntää TKI ja työelämäyhteistyötä.
Timing of exams and assignments
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti (osittain mahdollista tehdä myös parityönä) tehtävät oppimistehtävät. . Oppimistehtävät arvioidaan AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikon mukaisesti, josta kerrotaan opintojakson aloitusinfossa.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä.
Student workload
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä eli 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Course part description
Opintojaksolla käydään läpi henkilöstöhallinnon osa-alueet ja hahmotetaan elinkaariajattelun merkitystä eri kokonaisuuksian osalta. Lisäksi perehdytään esihenkilötyön vastuisiin ja velvollisuksiin sekä rekrytointi- ja perehdyttämispresessien eri vaiheisiin. Opintojaksolla tutustutaan lisäksi monikulttuuristen työyhteisöiden toimintaan ja johtamiseen liittyvään osaamiseen käytännönläheisesti sekä pohditaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia ja osaamistarpeita johtamisen näkökulmasta.
Opintojakson eri osa-alueet on koottu Learn-alustalle omille välilehdilleen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Vähintään yksi opintojakson tehtävistä arvioidaa nmeraalisesti T1-K5.
Arviointikriteerit käydään läpi aloitusinfossa.