Service conceptualization (5cr)
Code: PA00EZ12-3001
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 29.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Culture
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Service Design
- Teachers
- KY Opettaja
- Sanna Haapanen
- Teacher in charge
- Sanna Haapanen
- Groups
-
PAKV25SYService design, master studies
- Course
- PA00EZ12
Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 21 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 23.01.2026 time 09:00 - 12:30 (3 h 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
309A
Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
|
Fri 23.01.2026 time 13:30 - 17:00 (3 h 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
309A
Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
|
Thu 12.02.2026 time 09:00 - 12:30 (3 h 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
147
Byod-/teorialuokka (27+1), päärakennus
|
Thu 12.02.2026 time 13:30 - 17:00 (3 h 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
147
Byod-/teorialuokka (27+1), päärakennus
|
Thu 19.03.2026 time 09:00 - 12:30 (3 h 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
309A
Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
|
Thu 19.03.2026 time 13:30 - 17:00 (3 h 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
309A
Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
|
Objective
You can define the scope and objectives of a service concept based on research.
You can use brainstorming methods in an innovative and comprehensive way to develop a forward-looking concept.
You can visualize the planning, assess it and design alternative solutions together with the stakeholders.
Content
How do you design and carry out a service concept for a chosen task?
How do you analyze and justify the choices made in the different phases?
How do you present a planned service concept to the stakeholders?
Evaluation
Students can
a. find, study, produce and assess critically multidisciplinary data in their field of expertise.
b. solve demanding problems in research, development and innovation activities.
c. assess and manage independently individuals’ and teams’ operations.
g. communicate proficiently and systematically in their spoken and written native language and in one foreign language.
Course material
Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuotekonseptointi. Helsinki:
Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit
Study forms and methods
• Opetus toteutetaan Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavia tehtävia voidaan tehdä itsenäisesti ja / tai ryhmänä opettajan tehtävänannon mukaisesti.
RDI and work-related cooperation
Opintojakson oppimistehtävä toteutetaan TKI tai työelämäyhteistyönä.
Student workload
5 op = 135 h
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty