Skip to main content

Service conceptualization (5cr)

Code: PA00EZ12-3001

General information


Enrollment
10.11.2025 - 21.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
12.01.2026 - 29.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Culture
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Master's Degree Programme in Service Design
Teachers
KY Opettaja
Sanna Haapanen
Teacher in charge
Sanna Haapanen
Groups
PAKV25SY
Service design, master studies
Course
PA00EZ12

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 21 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 23.01.2026 time 09:00 - 12:30
(3 h 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
309A Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
Fri 23.01.2026 time 13:30 - 17:00
(3 h 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
309A Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
Thu 12.02.2026 time 09:00 - 12:30
(3 h 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
147 Byod-/teorialuokka (27+1), päärakennus
Thu 12.02.2026 time 13:30 - 17:00
(3 h 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
147 Byod-/teorialuokka (27+1), päärakennus
Thu 19.03.2026 time 09:00 - 12:30
(3 h 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
309A Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
Thu 19.03.2026 time 13:30 - 17:00
(3 h 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
309A Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
Changes to reservations may be possible.

Objective

You can define the scope and objectives of a service concept based on research.

You can use brainstorming methods in an innovative and comprehensive way to develop a forward-looking concept.

You can visualize the planning, assess it and design alternative solutions together with the stakeholders.

Content

How do you design and carry out a service concept for a chosen task?

How do you analyze and justify the choices made in the different phases?

How do you present a planned service concept to the stakeholders?

Evaluation

Students can

a. find, study, produce and assess critically multidisciplinary data in their field of expertise.

b. solve demanding problems in research, development and innovation activities.

c. assess and manage independently individuals’ and teams’ operations.

g. communicate proficiently and systematically in their spoken and written native language and in one foreign language.

Course material

Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuotekonseptointi. Helsinki:
Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit

Study forms and methods

• Opetus toteutetaan Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavia tehtävia voidaan tehdä itsenäisesti ja / tai ryhmänä opettajan tehtävänannon mukaisesti.

RDI and work-related cooperation

Opintojakson oppimistehtävä toteutetaan TKI tai työelämäyhteistyönä.

Student workload

5 op = 135 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Go back to top of page