Siirry suoraan sisältöön

Palvelun konseptointi (5op)

Toteutuksen tunnus: PA00EZ12-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Palvelumuotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettajat
KY Opettaja
Sanna Haapanen
Vastuuopettaja
Sanna Haapanen
Ryhmät
PAKV25SY
Palvelumuotoilu, ylempi AMK
Opintojakso
PA00EZ12

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 23.01.2026 klo 09:00 - 12:30
(3 t 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
309A Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
Pe 23.01.2026 klo 13:30 - 17:00
(3 t 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
309A Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
To 12.02.2026 klo 09:00 - 12:30
(3 t 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
147 Byod-/teorialuokka (27+1), päärakennus
To 12.02.2026 klo 13:30 - 17:00
(3 t 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
147 Byod-/teorialuokka (27+1), päärakennus
To 19.03.2026 klo 09:00 - 12:30
(3 t 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
309A Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
To 19.03.2026 klo 13:30 - 17:00
(3 t 30 min)
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001
309A Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat määritellä palvelun konseptille rajauksen ja tavoitteet tutkimusten pohjalta.

Osaat hyödyntää ideointimenetelmiä innovatiivisesti ja laaja-alaisesti tulevaisuuteen suuntaavan konseptin kehittämisessä.

Osaat tehdä näkyväksi suunnittelua, arvioida sitä ja suunnitella vaihtoehtoisia ratkaisuja yhdessä sidosryhmien kanssa.

Sisältö

Miten suunnittelet ja toteutat palvelukonseptin valittuun tehtäväkenttään?

Kuinka analysoit ja perustelet eri vaiheiden valinnat?

Miten esittelet suunnitellun palvelukonseptin sidosryhmille?

Arviointi

Opiskelija osaa

a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.

b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.

c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa.

g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä.

Opiskelumateriaali

Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuotekonseptointi. Helsinki:
Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavia tehtävia voidaan tehdä itsenäisesti ja / tai ryhmänä opettajan tehtävänannon mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävä toteutetaan TKI tai työelämäyhteistyönä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Siirry alkuun