Palvelun konseptointi (5op)
Toteutuksen tunnus: PA00EZ12-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 29.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (ylempi amk)
- Opettajat
- KY Opettaja
- Sanna Haapanen
- Vastuuopettaja
- Sanna Haapanen
- Ryhmät
-
PAKV25SYPalvelumuotoilu, ylempi AMK
- Opintojakso
- PA00EZ12
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 23.01.2026 klo 09:00 - 12:30 (3 t 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
309A
Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
|
Pe 23.01.2026 klo 13:30 - 17:00 (3 t 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
309A
Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
|
To 12.02.2026 klo 09:00 - 12:30 (3 t 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
147
Byod-/teorialuokka (27+1), päärakennus
|
To 12.02.2026 klo 13:30 - 17:00 (3 t 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
147
Byod-/teorialuokka (27+1), päärakennus
|
To 19.03.2026 klo 09:00 - 12:30 (3 t 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
309A
Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
|
To 19.03.2026 klo 13:30 - 17:00 (3 t 30 min) |
Palvelun konseptointi PA00EZ12-3001 |
309A
Byod-/teorialuokka (36+1), päärakennus
|
Tavoitteet
Osaat määritellä palvelun konseptille rajauksen ja tavoitteet tutkimusten pohjalta.
Osaat hyödyntää ideointimenetelmiä innovatiivisesti ja laaja-alaisesti tulevaisuuteen suuntaavan konseptin kehittämisessä.
Osaat tehdä näkyväksi suunnittelua, arvioida sitä ja suunnitella vaihtoehtoisia ratkaisuja yhdessä sidosryhmien kanssa.
Sisältö
Miten suunnittelet ja toteutat palvelukonseptin valittuun tehtäväkenttään?
Kuinka analysoit ja perustelet eri vaiheiden valinnat?
Miten esittelet suunnitellun palvelukonseptin sidosryhmille?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa.
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä.
Opiskelumateriaali
Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuotekonseptointi. Helsinki:
Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä
• Arvioitavia tehtävia voidaan tehdä itsenäisesti ja / tai ryhmänä opettajan tehtävänannon mukaisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävä toteutetaan TKI tai työelämäyhteistyönä.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty