Skip to main content

Occupational safety, welfare and ergonomics (5 cr)

Code: FT00AE04-3003

General information


Enrollment
16.12.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2020 - 22.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Helka Sarén
Pia Kraft-Oksala
Teacher in charge
Pia Kraft-Oksala
Course
FT00AE04
No reservations found for realization FT00AE04-3003!

Objective

You know the organizations, goals and means of occupational safety and occupational health care.
You can identify and assess stress factors at work and in working environments.
You can consider individual resources and effects of life phases on wellbeing at work.
You can choose, justify and use evidence-based physiotherapy means to support and promote occupational welfare.

Content

What is occupational safety and how is it implemented?
What is occupational security and how do you assess the factors related to it?
What is the role of physiotherapy in occupational health care?
How do you measure physical, mental and social load factors of work?
What is rehabilitation psychology?
How do you evaluate a worker’s resources?
How do you assess workload and carry out ergonomic surveys, and how do you affect the factors arising from them?
How do you apply physiotherapy methods to empower a worker?
By which means do you support a worker’s coping at work?

Evaluation

a – g (graduation-level know-how and skills)

Course material

Opintojakson alussa ilmoitettu materiaali sekä Moodle-oppimisympäristöstä löytyvä materiaali.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Osa opetuksen toteutuksesta on verkossa

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä tai organisaatiossa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi kehittämistehtävän kautta, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna verkossa ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Student workload

5 op, josta 2 op suoritetaan verkkotehtävinä. Opiskelijan työmäärä on 54 tuntia. 3 op lähiopetusta tai projektityöskentelyä. Opiskelijan työmäärä on 81 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon kuuluvien oppimistehtävien ja seminaaritehtävän hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / täydennettävä. Seminaaritehtävä arvioidaan asteikolla T1 - K5.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja itsenäisten tehtävien hyväksyttyä tekemistä ja verkko-opintojen hyväksyttyä suorittamista.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei ymmärrä asiaa tai osaaminen on virheellistä, hajanaista ja yksipuolista
Opiskelija tarkastelee asiaa vain omien henkilökohtaisten kokemustensa ja tunteiden kautta
Ulkoasuohjetta ja lähdemerkintäohjeita ei ole noudatettu
Tehtäviä ei ole palautettu sovitussa aikataulussa

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
c. suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla
e. soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
f. toimia tavoitteellisesti tiimissä
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Assessment criteria, good (3-4)

a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Assessment criteria, excellent (5)

a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. ohjaa ja kehittää tiimin toimintaa
g. edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa

Go back to top of page