Työsuojelu, työhyvinvointi ja ergonomia (5 op)
Toteutuksen tunnus: FT00AE04-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.12.2019 - 10.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2020 - 22.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- (Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Helka Sarén
- Pia Kraft-Oksala
- Vastuuopettaja
- Pia Kraft-Oksala
- Ryhmät
-
FTSA18KPFysioterapeutti, päivätoteutus
- Opintojakso
- FT00AE04
Tavoitteet
Tunnet työsuojelun ja työterveyshuollon organisaatiot, tavoitteet ja keinot.
Osaat tunnistaa ja arvioida työn ja työympäristön kuormitustekijöitä.
Osaat ottaa huomioon työntekijän yksilölliset voimavarat ja elämänkulun vaikutukset työssä jaksamiseen.
Osaat valita ja käyttää perustellusti työhyvinvointia tukevia ja edistäviä keinoja.
Sisältö
Mitä on työsuojelu ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on työturvallisuus ja miten arviot siihen liittyviä tekijöitä?
Mikä on fysioterapian rooli työterveyshuollossa?
Miten mitataan työn fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia kuormitustekijöitä?
Mitä on kuntoutuspsykologia?
Miten arvioit työntekijän voimavaroja?
Miten arvioit työn kuormittavuutta, miten teet ergonomiakartoituksen ja miten vaikutat niissä esiin tuleviin tekijöihin?
Miten sovellat fysioterapian menetelmiä työntekijää voimaannuttavalla tavalla?
Millä keinoin tuet työssä jaksamista?
Arviointi
Osaat
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Opiskelumateriaali
Opintojakson alussa ilmoitettu materiaali sekä Moodle-oppimisympäristöstä löytyvä materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Osa opetuksen toteutuksesta on verkossa
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä tai organisaatiossa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi kehittämistehtävän kautta, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna verkossa ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Opiskelijan työmäärä
5 op, josta 2 op suoritetaan verkkotehtävinä. Opiskelijan työmäärä on 54 tuntia. 3 op lähiopetusta tai projektityöskentelyä. Opiskelijan työmäärä on 81 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon kuuluvien oppimistehtävien ja seminaaritehtävän hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / täydennettävä. Seminaaritehtävä arvioidaan asteikolla T1 - K5.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja itsenäisten tehtävien hyväksyttyä tekemistä ja verkko-opintojen hyväksyttyä suorittamista.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ymmärrä asiaa tai osaaminen on virheellistä, hajanaista ja yksipuolista
Opiskelija tarkastelee asiaa vain omien henkilökohtaisten kokemustensa ja tunteiden kautta
Ulkoasuohjetta ja lähdemerkintäohjeita ei ole noudatettu
Tehtäviä ei ole palautettu sovitussa aikataulussa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
c. suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla
e. soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
f. toimia tavoitteellisesti tiimissä
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. ohjaa ja kehittää tiimin toimintaa
g. edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa