Pain Management (5 cr)
Code: S00Y047-3004
General information
- Enrollment
- 20.08.2018 - 07.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2018 - 09.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
- Degree Programme in Nursing
- Degree Programme in Physiotherapy
- Degree Programme in Emergency Care
Objective
The student learns how to separate different forms of pain, how to assess the pain by using suitable assessment methods and knows how to choose different treatments variously. The student knows how to apply the knowledge in the patients or clients treatment and rehabilitation.
Content
The content consists of 5 themes, parts 1 and 2 of which are mandatory: 1. What is pain? (1 cr ', compulsory) 2nd pain assessment (2 cr, compulsory). The remaining 2 ECTS can be chosen from the following sections: 3. Pharmacological treatment of pain (1 cr, voluntary), 4. Non-pharmacological treatment of pain (1 cr, voluntary) 5. Chronic pain and its management (1 cr, voluntary).
Evaluation
The course is evaluated on a scale of approved - rejected.
Course material
Duodecim. 2017. Kipu. Käypähoitosuositus. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50103
Estlander A-M. 2003 tai uudempi painos. Kivun psykologia. WSOY
Köykkä J & Elo O. 2017. Suomen kipu ry. Kipukirjoja. http://www.suomenkipu.fi/kipukirjoja/
Salanterä S, Hagelberg N, Kauppila M & Närhi M. 2006 tai uudempi painos. Kivun hoitotyö. WSOY
Salanterä S, Heikkinen K, Kauppila M, Murtola L-M, Siltanen H. 2013. Aikuispotilaan kirurgisen toimenpiteen jälkeisen lyhytkestoisen kivun hoitotyö. Hoitotyön tutkimussäätiö. http://www.hotus.fi/system/files/Kivunhoito_suositus.pdf
Lempinen J, Hamunen K, Palkama V, Pakanen V, Pöysti R & Ravaska P. 2014. Suositus leikkauksen jälkeisen akuutin kivunhoidon järjestämisestä. Suomen Anestesiologiyhdistys. Kivunhoidon jaos. https://www.say.fi/application/files/3214/5484/2042/Suositus_leikkauksenjalkeisen_akuutin.pdf
Kontinen V, Jokela R, Ravaska P, RautakorpiP & Hamunen K. 2012. Suositus akuutin leikkauksen jälkeisen kivun ja kivun hoidon kirjaamisesta. Suomen Anestesiologiyhdistys. Kivunhoidon jaos. https://www.say.fi/application/files/8214/5484/2107/Suositus_leikkauksenjalkeisen_kirjaamisesta.pdf
Vainio A. 2009. Sattuu!: Kroonisen kivun hallinta. Kustannus Oy Duodecim,
JBI kirjasto: Xamk:n e-kirjaston kautta
Suomen Kivuntutkimusyhdistys ry http://skty.org/ on julkaissut oppaita: mm. Syöpäkivun hoito-opas ja Neuropaattisen kivun hoito-opas. Yhdistys julkaisee myös Kipuviesti -lehteä.
Kivusta ja kivunhoidosta löytyy runsaasti artikkeleita eri tieteenaloilta ja tietokannoista, joten opiskelija voi käyttää tehtävissä muitakin lähteitä.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina
RDI and work-related cooperation
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Timing of exams and assignments
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
International cooperation
Ei tällä opintojaksolla.
Student workload
27h/ op eli opiskelijan kokonaistyömäärä on 135h.
Opintojakso sisältää viisi verkko-tehtävää (= 5 opintopistettä), joista tehtävät 1 (1op) ja 2 (2op) ovat pakollisia (yht. 3 op). Loput 2 tehtävää opiskelija voi valita tehtävistä 3, 4 tai 5, joista kukin on 1 op laajuinen. Tehtävät voi tehdä myös parityönä.
Tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa opintojaksosta myös vähemmän kuin 5 op.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty = Tehtävä tulee täyttää vähintään T1 taso (Esseetyyppisen kirjallisen työn arviointikriteerit, taso 3 ja 4. lukuvuosi):
1. Opiskelija on rajannut aiheen ja käsitellyt tehtävässä kaikki tehtävänannon mukaiset alueet.
2. Opiskelija on käyttänyt lähteinä vähintään oppikirjoja, mielellään myös tutkimuksia. Opiskelija on käyttänyt lähdekirjallisuutta tarkoituksenmukaisesti, mutta kuitenkin niin, ettei hän ole toistanut kirjatekstiä ilman, että on soveltanut sitä käytännön esimerkkiin.
3. Opiskelijan käyttämä teksti on hyvää asiakieltä, ja se etenee sujuvasti ja loogisesti. Opiskelija on kirjottanut tekstin tiiviisti, ja sen laajuus vastaa vaadittua opintopistemäärää. Yhden opintopisteen laajuus on 5 sivua (1 sivu 300 sanaa) ilman lähdeluetteloa.
4. Opiskelija on tehnyt lähdemerkinnät Xamk:n raportointiohjeiden mukaisesti.
5. Opiskelija esittää omia näkemyksiään aiheesta ja pystyy perustelemaan ne. Tehtävissä ja esimerkeissä näkyy, että lähtökohtana on käytäntö, mutta opiskelija on hakenut perustelut kirjallisuudesta.
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Kaikki tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Opiskelijalla on kuitenkin yhden kerran mahdollisuus täydentää hylättyä tehtävää.