Skip to main content

Basics and methods of research-oriented developmentLaajuus (5 cr)

Code: SJ00DU98

Credits

5 op

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Teachers
  • Veli-Matti Malinen
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Teacher in charge

Tarja Turtiainen

Groups
  • DISA24SY
    Digital Services in Social and Health Care, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät

TKI ja työelämäyhteistyö

Omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Tieteellinen kirjoittaminen (1 op). Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (4op): ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Arviointikriteerit ja -kehikko verkko-oppimisympäristössä.

Enrollment

08.01.2024 - 28.01.2024

Timing

01.03.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Mikkeli

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Groups
  • SJMI24KY
    Development and Leadership in Health Care and Social Services, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Learn-alustalla olevien kriteerien mukaisesti.

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Multidisciplinary Promotion of Functional Capacity
Teachers
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Groups
  • MOSA23SY
    Multidisciplinary Promotion of Functional Capacity, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Learnistä löytyvä materiaali, ajankohtainen ja alakohtainen aihetta käsittelevä kirjallisuus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelet työjärjestyksen mukaisesti ja opettajan määrittelemin tehtävin

TKI ja työelämäyhteistyö

Inno-paja ja XAMKin hankkeiden esittely

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opiskelijan työmäärä

5op= 135h opiskelijan työtä

Toteutuksen osien kuvaus

Miten tutkivan kehittämisen prosessi etenee ja millaisiin lähestymistapoihin se perustuu?
Miten teet tiedonhakua systemaattisesti ja miten arvioit tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta?
Miten kokoat kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja teet tuloksista synteesiä?
Millaisia tutkivan kehittämisen ajankohtaisia lähestymistapoja voit käyttää sosiaali- ja terveysalalla?
Millaisia laadullisen, määrällisen ja ketterän kehittämisen aineistonkeruumenetelmiä sekä analyysimenetelmiä voit käyttää tutkivassa kehittämisessä
Mitä ovat tutkimuseettiset periaatteet ja miten otat ne huomioon tutkivassa kehittämisessä?
Miten varmistat tutkimuksen luotettavuus tutkivan kehittämisen eri vaiheissa?

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Käytetään Xamkin YAMK-arviointikehikkoa.
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa kuntoutumisen edistämisen menetelmistä
b. ratkaista kuntoutumisen edistämiseen liittyviä vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. arvioida ja johtaa itsenäisesti yksittäisten ihmisten sekä ryhmien toimintaa
d. vastata ja kehittää asiakaslähtöisiä toimintoja itsenäisesti
e. arvioida kuntoutumista edistäviästrategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti kuntoutumisen asiantuntijatehtävissä tai oman alan yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Enrollment

04.08.2023 - 03.09.2023

Timing

11.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Teacher in charge

Tarja Turtiainen

Groups
  • SJSA23SY
    Development and Leadership in Health Care and Social Services, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Learn-alustalla olevien kriteerien mukaisesti.

Assessment criteria, fail (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Enrollment

04.08.2023 - 03.09.2023

Timing

25.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Teachers
  • Veli-Matti Malinen
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Teacher in charge

Tarja Turtiainen

Groups
  • DISA23SY
    Digital Services in Social and Health Care, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali verkko-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät

TKI ja työelämäyhteistyö

Omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Tieteellinen kirjoittaminen (1 op). Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (4op): ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu ja itsenäiset oppimistehtävät

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioidaan lopputehtävä (2 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. Arviointikriteerit ja -kehikko varkko-oppimisympäristössä.

Assessment criteria, fail (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Enrollment

15.08.2022 - 04.09.2022

Timing

01.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Teacher in charge

Tarja Turtiainen

Groups
  • SJSA22SY
    Development and Leadership in Health Care and Social Services, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä. Ajastetut tehtävät.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:

Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.

Assessment criteria, fail (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Enrollment

15.08.2022 - 04.09.2022

Timing

01.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Sähköiset sosiaali- ja terveysalalla
Teachers
  • Veli-Matti Malinen
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Teacher in charge

Tarja Turtiainen

Groups
  • SPSA22SY
    Digital Services in Health Care and Social Services, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäiset oppimistehtävät

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Hankeyhteistyö.

Tentit ja muut määräajat

Ajastetut tehtävät

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäiset oppimistehtävät

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:

Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.

Assessment criteria, fail (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Enrollment

10.01.2022 - 23.01.2022

Timing

09.03.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Mikkeli

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
  • Tarja Turtiainen
  • Kati Vapalahti
Groups
  • SJMI22KY
    Development and Leadership in Health Care and Social Services, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa esiteltävä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ennakkotehtävä, kontaktiopiskelu, menetelmäkokeilut ja itsenäinen oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omassa työyhteisössä tai muussa sote-alan yhteisössä toteutettava menetelmäkokeilu ja omaan, työelämälähtöiseen opinnäytetyöhön liitettävä lopputehtävä. Design jam -hankeyhteistyö.

Opiskelijan työmäärä

5 op=135 työtuntia

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioidaan lopputehtävä (3 op) arvosananlla 1-5 / täydennettävä; muut tehtävät hyv. / täyd. seuraavin kriteerein:

Hallitset oman alasi tutkimus- ja kehittämisprosesseja sekä niissä käytettäviä aineiston keruu- ja analyysimenetelmiä.
Hallitset oman alasi kehittämiseen liittyviä innovatiivisuutta tukevia menetelmiä.
Osaat toimia projekteissa ja arvioida niiden tuloksellisuutta.
Pystyt tunnistamaan omia kehittämistarpeitasi kehittämisprosessin ohjaajana.

Assessment criteria, fail (0)

Metodikirjallisuuden etsimisessä ja arvioimisessa on puutteita.
Innovatiivisissa kehittämismenetelmissä ongelman ratkaisussa puutteita.
Metodologisten valintojen perusteleminen puuttuu.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaat etsiä laaja-alaisesti metodikirjallisuutta ja arvioida sitä erilaisissa tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Osaat ratkaista ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusorientaatioita ja menetelmiä sekä niiden tuottamia tuloksia
Osaat ratkaista vaativia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita ja perustella kriittisesti oman opinnäytetyösi metodologisia valintoja

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat arvioida ja soveltaa tuloksellisesti erilaisia kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä arvioida ja hyödyntää kriittisesti monialaista tietoa uusia näkökulmia tuottaen
Osaat ratkaista luovasti monimutkaisia ongelmia käyttäen innovatiivisia kehittämismenetelmiä
Osaat valita luovasti ja innovatiivisesti oman opinnäytetyösi metodologisia tehtäviä

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Multidisciplinary Promotion of Functional Capacity
Teachers
  • Outi Ilves
  • Merja Reunanen
Teacher in charge

Outi Ilves

Groups
  • MOSA21SY
    Multidisciplinary Promotion of Functional Capacity, master studies

Objective

You become familiar with and can describe concepts related to research-oriented development, processes and approaches.
You can search, analyse and apply relevant research data.
You know different research and development methods and can apply them in research-oriented development in your field.
You know and can apply principles of research ethics and reliability.

Content

What is the process of research-oriented development and what are the approaches behind it?
How do you search information systematically and evaluate the reliability and usefulness of research and development data?
How do you prepare a literature review?
What relevant research-oriented approaches can you apply in social and health care?
What qualitative, quantitative and agile development methods can you use in data collection and analysis in research-oriented development? 
What are the ethical principles and how to take them into account in research-oriented development?
How do you ensure reliability in research-oriented development?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan LEARN -alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti lähiopiskeluun, joka pääsääntöisesti on toiminnallista ja opiskelijoiden aktiiviseen osallistumiseen perustuvaa. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti ja/tai pienryhmissä tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Lähiopetus: 4h/opintopiste.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kaikki yamk-opinnot integroidaan työelämän yhteyksiin oppimistehtävillä, jolloin tietoperusta ja käytännön kokemus tukevat toisiaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit nopeuttaa opintojasi tekemällä opintojaksoon sisältyvät itsenäiset tehtävät oman aikataulusi mukaan.
Learn-alustalla tarjolla, mutta tehtävät edellyttävät myös itsenäistä tiedonhakua.

TKI ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät integroidaan työelämään ja / tai opinnäytetyöhön.

Tentit ja muut määräajat

Verkkotehtävät ajastetaan ja ne ilmenevät LEARN -alustalla.

Opiskelijan työmäärä

135 h (20h lähiopetus, 115 itsenäinen opiskelu)

Toteutuksen osien kuvaus

Verkkotehtävät (3 kpl)

Further information

Lähipäivät:
pe 28.1. Klo 8.15 - 16.15
to 24.2. klo 8.15 - 11.45
pe 25.2. klo 8.15 - 11.45

Opettajina Outi Ilves ja Merja Reunanen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioitavat oppimistehtävät.

Arviointikehikko on opintojakson LEARN -alustalla.