Starting points for youth educationLaajuus (5 cr)
Code: YP00DU10
Credits
5 op
Objective
You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.
You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.
You are able to identify topical challenges in youth education.
Content
Which characteristics play a central role in the history of youth education?
What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?
What is the societal and cultural significance of youth education?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Katri Schadewitz
Teacher in charge
Katri Schadewitz
Groups
-
YPMI24SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.
You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.
You are able to identify topical challenges in youth education.
Content
Which characteristics play a central role in the history of youth education?
What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?
What is the societal and cultural significance of youth education?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Nuorisokasvatuksen teoria - perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusverkosto. Julkaisuja 73. Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (toim.)
• Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 196. Tommi Hoikkala & Johanna Kuivakangas (toim.)
Opintojakson opetusmateriaali Learn-alustalla
Yksilölliset oppimisväylät
Lähiopetus Mikkelin kampuksella 13.1.-30.4.
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 45 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja opintomatkan)
Opintojakson suoritukseen kuuluu ohjaamistehtävä Mini-Mikkeli-tapahtumassa ( 1op), arvioitava ryhmätehtävä ja itsenäinen essee-tehtävä (1,5 op)
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin sekä tuntivierailujen kautta että tutustumalla Kouvolan nuorisopalveluihin, Kouvolan opintomatka toteutetaan 12.2.
Opintojaksolla toteutukseen kuuluu myös yrittäjyyskasvatustapahtuman (Mini-Mikkeli) ohjaus.
Tentit ja muut määräajat
Opintomatka Kouvolaan 12.2.
Mini-Mikkeli ohjaukset vko 14 to 3.4. ja pe 4.4., vko 15 ma 7.4.-ke 9.4.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• Lähiopetus ja opintomatka (1,5 op)
• Mini-MIkkeli ohjaus (1op)
• Nuorisokasvatuksen historia (ryhmätehtävä) 1 op
• Minä nuorisokasvattajana essee (1,5 op)
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Osoitat osaamisesi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin erilaisten arvioitavien tehtävien kautta. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää myös tehtävien palauttamista ajallaan.
Lähiopetusvaihtoehdossa arvioidaan palautettujen tehtävien lisäksi myös tuntiaktiivisuutta ja osallistumista lähiopetukseen. Arviointi asteikolla (1-5) Mini-Mikkeli arvioidaan asteikolla Hyväksytty-Hylätty Arvioinnissa hyödynnetään opettaja-arvioinnin lisäksi vertaisarviointia ja itsearviointia.
Enrollment
08.01.2024 - 14.01.2024
Timing
04.03.2024 - 31.08.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Katri Schadewitz
Teacher in charge
Katri Schadewitz
Groups
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Objective
You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.
You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.
You are able to identify topical challenges in youth education.
Content
Which characteristics play a central role in the history of youth education?
What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?
What is the societal and cultural significance of youth education?
Opiskelumateriaali
Hoikkala T. & Sell A. toim. (2014).Nuorisotyötä on tehtävä : menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76.
Kiilakoski T. & Kinnunen V. & Djupsund R. (2015). Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 5, Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 169
Nieminen, Juha (1998). Nuorisossa tulevaisuus - suomalaisen nuorisotyön historia. Lasten Keskus Oy.
Nivala E. & Saastamoinen M. toim. (2010) Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura ry.
Muu opettajan määrittelemä materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja erilaisten oppimistehtävien tekemisellä. Opintojakso sisältää lähiopetusta 12 tuntia, (2 verkko- ja lähiopetuskertaa). Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä). Opintojakson Learn-alusta aukeaa 8.4.
Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto on mahdollista suorittaa 4.3. alkaen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä.
Tentit ja muut määräajat
Verkko-/lähitoteutuksen päivät ovat:
* 9.4. (Teams-opetus 6 h)
* 7.5. (lähiopetus Kouvolassa 6 h)
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta 12 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 123 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 30.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Katri Schadewitz
Teacher in charge
Katri Schadewitz
Groups
-
YPMI23SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.
You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.
You are able to identify topical challenges in youth education.
Content
Which characteristics play a central role in the history of youth education?
What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?
What is the societal and cultural significance of youth education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Lähiopetuksen määrä on 50 tuntia.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan kun nopeuttamisuunnitelma on tehty.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin (esimerkiksi Kouvolan nuorisopalvelut), lisäksi tunneilla vierailee nuorisoalan toimijoita, jotka esittelevat eri työmuotoja tai nuorisoalan organisaatioita.
Opintojaksolla toteututkseen kuuluu myös yhteistyö MIni-Mikkeli- tapahtuman kanssa sekä osallistuminen Into-päivien ohjelmaan 20.-21.3. Mikkelissä Kongressitalo Mikaelissa.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon liittyy xxx opintomatka, joka toteutetaan viikolla xxxx
MiniMikkeli- tapahtuman (6-luokkalaisille suunnattu) toimintapisteiden suunnittelu ja ohjaus vko 14-15, to-ke 4.-10.4
Into-päivät 20.-21.3. Kongressitalo Mikaelissa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 85 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä
Englanniksi
Enrollment
02.01.2023 - 15.01.2023
Timing
01.03.2023 - 31.08.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Katri Schadewitz
Teacher in charge
Katri Schadewitz
Groups
-
YPKV23KVMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.
You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.
You are able to identify topical challenges in youth education.
Content
Which characteristics play a central role in the history of youth education?
What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?
What is the societal and cultural significance of youth education?
Opiskelumateriaali
Hoikkala T. & Sell A. toim. (2014).Nuorisotyötä on tehtävä : menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76.
Kiilakoski T. & Kinnunen V. & Djupsund R. (2015). Miksi nuorisotyötä tehdään? Tietokirja nuorisotyön opetussuunnitelmasta. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja 5, Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 169
Nieminen, Juha (1998). Nuorisossa tulevaisuus - suomalaisen nuorisotyön historia. Lasten Keskus Oy.
Nivala E. & Saastamoinen M. toim. (2010) Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusseura ry.
Muu opettajan määrittelemä materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen ja erilaisten oppimistehtävien tekemisellä. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto on mahdollista suorittaa 1.3. alkaen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta 16 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Assessment criteria, good (3-4)
Osaat käyttää johdonmukaisesti nuorisokasvatukseen liittyviä käsitteitä.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä alan tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa nuorisokasvatukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 28.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Katri Schadewitz
Teacher in charge
Katri Schadewitz
Groups
-
YPMI22SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.
You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.
You are able to identify topical challenges in youth education.
Content
Which characteristics play a central role in the history of youth education?
What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?
What is the societal and cultural significance of youth education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan myöhemmin.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, teemapäiviin sekä opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.
Lähiopetuksen määrä on 50 tuntia.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tätä opintojaksoa ei voi integroida työhön. Vaihtoehtoinen suoritustapa on tehdä kurssi itsenäisesti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan kun nopeuttamisuunnitelma on tehty.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin (esimerkiksi Kouvolan nuorisopalvelut), lisäksi tunneilla vierailee nuorisoalan toimijoita, jotka esittelevat eri työmuotoja tai nuorisoalan organisaatioita.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon liittyy Kouvolan opintomatka, joka toteutetaan viikolla 7, torstaina 16.2.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 85 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttynä osaamisen näyttönä