Skip to main content

Starting points for youth education (5 cr)

Code: YP00DU10-3017

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Katri Schadewitz

Teacher in charge

Katri Schadewitz

Groups

  • YPMI24SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
  • 02.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 03.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 04.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 07.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 08.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 09.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017

Objective

You understand the historical development process of youth education as well as the theoretical basis, goals, contents and values governing them.

You learn to examine youth education as part of a wider societal and cultural framework.

You are able to identify topical challenges in youth education.

Content

Which characteristics play a central role in the history of youth education?

What theoretical premises, values, goals and methods underlie youth education?

What is the societal and cultural significance of youth education?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Nuorisokasvatuksen teoria - perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusverkosto. Julkaisuja 73. Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (toim.)
• Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 196. Tommi Hoikkala & Johanna Kuivakangas (toim.)

Opintojakson opetusmateriaali Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

VAIHTOEHTO 1. Lähiopetus Mikkelin kampuksella 13.1.-30.4.
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 45 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja opintomatkan)
Opintojakson suoritukseen kuuluu ohjaamistehtävä Mini-Mikkeli-tapahtumassa ( 1op), arvioitava ryhmätehtävä ja itsenäinen essee-tehtävä (1,5 op)

Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

VAIHTOEHTO 2: Itsenäinen verkkototeutus:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä ajalla 13.1.-30.4.Learn-alustalta josta löytyy vaadittavat materiaalit ja tehtävät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin sekä tuntivierailujen kautta että tutustumalla Kouvolan nuorisopalveluihin, Kouvolan opintomatka toteutetaan 12.2.

Opintojaksolla toteutukseen kuuluu myös yrittäjyyskasvatustapahtuman (Mini-Mikkeli) ohjaus.

Tentit ja muut määräajat

Opintomatka Kouvolaan 12.2.

Mini-Mikkeli ohjaukset vko 14 to 3.4. ja pe 4.4., vko 15 ma 7.4.-ke 9.4.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• Lähiopetus ja opintomatka (1,5 op)
• Mini-MIkkeli ohjaus (1op)
• Nuorisokasvatuksen historia (ryhmätehtävä) 1 op
• Minä nuorisokasvattajana essee (1,5 op)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osoitat osaamisesi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin erilaisten arvioitavien tehtävien kautta. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää myös tehtävien palauttamista ajallaan.

Lähiopetusvaihtoehdossa arvioidaan palautettujen tehtävien lisäksi myös tuntiaktiivisuutta ja osallistumista lähiopetukseen. Arviointi asteikolla (1-5) Mini-Mikkeli arvioidaan asteikolla Hyväksytty-Hylätty Arvioinnissa hyödynnetään opettaja-arvioinnin lisäksi vertaisarviointia ja itsearviointia.