Siirry suoraan sisältöön

Nuorisokasvatuksen lähtökohtia (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU10-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Katri Schadewitz

Vastuuopettaja

Katri Schadewitz

Ryhmät

  • YPMI24SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
  • 02.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 03.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 04.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 07.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 08.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017
  • 09.04.2025 08:00 - 16:00, Nuorisokasvatuksen lähtökohtia YP00DU10-3017

Tavoitteet

Ymmärrät nuorisokasvatuksen historiallisen kehityskulun sekä työtä ohjaavat teoreettiset ja kasvatukselliset lähtökohdat, tavoitteet, sisällöt ja arvot.

Osaat tarkastella nuorisokasvatusta osana laajempaa yhteiskunnallista ja kulttuurista kehystä.

Osaat tunnistaa nuorisokasvatuksen ajankohtaisia haasteita.

Sisältö

Mitkä ovat nuorisokasvatuksen historian keskeisimmät kehityspiirteet?

Millaisia teoreettisia ja kasvatuksellisia lähtökohtia, arvoja ja tavoitteita nuorisokasvatuksessa on?

Mikä on nuorisokasvatuksen yhteiskunnallinen ja kulttuurinen merkitys?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Nuorisokasvatuksen teoria - perusteita ja puheenvuoroja. Nuorisotutkimusverkosto. Julkaisuja 73. Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (toim.)
• Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 196. Tommi Hoikkala & Johanna Kuivakangas (toim.)

Opintojakson opetusmateriaali Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

VAIHTOEHTO 1. Lähiopetus Mikkelin kampuksella 13.1.-30.4.
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

Opintojakso sisältää lähiopetusta n. 45 tuntia (sisältää luento-opetusta, ryhmätyöskentelyä ja opintomatkan)
Opintojakson suoritukseen kuuluu ohjaamistehtävä Mini-Mikkeli-tapahtumassa ( 1op), arvioitava ryhmätehtävä ja itsenäinen essee-tehtävä (1,5 op)

Opintojakson suoritusvaatimuksena on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja opintojaksojen osaamistavoitteet integroivien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

VAIHTOEHTO 2: Itsenäinen verkkototeutus:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä ajalla 13.1.-30.4.Learn-alustalta josta löytyy vaadittavat materiaalit ja tehtävät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan nuorisoalan toimijoihin sekä tuntivierailujen kautta että tutustumalla Kouvolan nuorisopalveluihin, Kouvolan opintomatka toteutetaan 12.2.

Opintojaksolla toteutukseen kuuluu myös yrittäjyyskasvatustapahtuman (Mini-Mikkeli) ohjaus.

Tentit ja muut määräajat

Opintomatka Kouvolaan 12.2.

Mini-Mikkeli ohjaukset vko 14 to 3.4. ja pe 4.4., vko 15 ma 7.4.-ke 9.4.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• Lähiopetus ja opintomatka (1,5 op)
• Mini-MIkkeli ohjaus (1op)
• Nuorisokasvatuksen historia (ryhmätehtävä) 1 op
• Minä nuorisokasvattajana essee (1,5 op)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osoitat osaamisesi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin erilaisten arvioitavien tehtävien kautta. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää myös tehtävien palauttamista ajallaan.

Lähiopetusvaihtoehdossa arvioidaan palautettujen tehtävien lisäksi myös tuntiaktiivisuutta ja osallistumista lähiopetukseen. Arviointi asteikolla (1-5) Mini-Mikkeli arvioidaan asteikolla Hyväksytty-Hylätty Arvioinnissa hyödynnetään opettaja-arvioinnin lisäksi vertaisarviointia ja itsearviointia.