Skip to main content

Peliohjelmoinnin perusteet (5 cr)

Code: AV00ER52-3001

General information


Timing
01.12.2022 - 28.02.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Teachers
Juha Ojala
Teacher in charge
Juha Ojala
Groups
AVVIDPOS22S
Avoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2022
Course
AV00ER52
No reservations found for realization AV00ER52-3001!

Objective

Peliohjelmoinnin perusteet -opintojaksolla tutustut syvemmin Unreal Enginen ohjelmointipuoleen sekä ohjelmointiin yleisesti. Opit ohjelmoimaan Blueprintillä, Unreal Enginen visuaalisella skriptauskielellä.

Kurssilla opit
• mitä ovat muuttujat ja eri muuttujatyypit, ja kuinka näitä käytetään
• mitä tarkoittaa olio-ohjelmointi, mikä on olio ja miten olioita tehdään ja käytetään
• yleisimmät ja tärkeimmät Unreal Enginen tarjoamat oletusmuuttujat ja funktiot sekä miten
niitä käytetään
• mitä ovat rajapinnat (interfaces) ja miten niitä käytetään
• kuinka koodia voidaan tarkastella ja korjata eli debugata
• kuinka kolmansien osapuolten koodia voi tuoda Unrealin Engineen pluginien avulla
• kuinka käyttäjärajapintaa (UI) suunnitellaan ja tehdään Unrealin Enginessä
• kuinka hahmoja voidaan animoida ja hyödyntää omissa sovelluksissa.

Content

• Kerrataan, mitä ovat muuttujat ja funktiot ja kuinka niitä luodaan
• Tutkitaan, miten Blueprint-koodi eroaa perinteisestä koodista
• Tehdään katsaus viittauksiin ja niiden tärkeyteen C++-pohjautuvissa kielissä (esim.
Blueprintissä)
• Tutustutaan, kuinka kolmansien osapuolten luomia ns. plugineja voi hyödyntää Blueprint-
skriptissä ja kuinka plugineja on mahdollista luoda itse
• Hyödynnetään edistyneitä ohjelmointimetodeja kuten rajapintoja (interfaces) ohjelmiston
tekemisessä
• Tutustutaan Unreal Enginen tarjoamiin debug-työkaluihin, joilla koodia voi tarkastella ja löytää
ongelmakohtia
• Suunnitellaan ja luodaan käyttäjärajapinta (UI), jonka avulla sovelluksella on asianmukaiset
valikot
• Käydään läpi animointiin liittyviä valikoita ja hyödynnetään Unreal Enginen animointityökaluja
hahmon animoinnissa ja animaatioiden yhdistämisessä
• Tutustutaan Unrealin uuteen Control Rig -työkaluun, jolla hahmon voi ns. rigata suoraan
Unreal Enginessä
• Tehdään useita pieniä harjoitustöitä, joissa eri koodaustapoja hyödynnetään.

Further information

Opintojakso on tarjolla:
YTS-opinnoissa Hamkin kanssa

Evaluation scale

1-5

Go back to top of page