Peliohjelmoinnin perusteet (5 cr)
Code: AV00ER52-3001
General information
- Timing
- 01.12.2022 - 28.02.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Open UAS and Continuing education
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
- Teachers
- Juha Ojala
- Teacher in charge
- Juha Ojala
- Groups
-
AVVIDPOS22SAvoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2022
- Course
- AV00ER52
Objective
Peliohjelmoinnin perusteet -opintojaksolla tutustut syvemmin Unreal Enginen ohjelmointipuoleen sekä ohjelmointiin yleisesti. Opit ohjelmoimaan Blueprintillä, Unreal Enginen visuaalisella skriptauskielellä.
Kurssilla opit
• mitä ovat muuttujat ja eri muuttujatyypit, ja kuinka näitä käytetään
• mitä tarkoittaa olio-ohjelmointi, mikä on olio ja miten olioita tehdään ja käytetään
• yleisimmät ja tärkeimmät Unreal Enginen tarjoamat oletusmuuttujat ja funktiot sekä miten
niitä käytetään
• mitä ovat rajapinnat (interfaces) ja miten niitä käytetään
• kuinka koodia voidaan tarkastella ja korjata eli debugata
• kuinka kolmansien osapuolten koodia voi tuoda Unrealin Engineen pluginien avulla
• kuinka käyttäjärajapintaa (UI) suunnitellaan ja tehdään Unrealin Enginessä
• kuinka hahmoja voidaan animoida ja hyödyntää omissa sovelluksissa.
Content
• Kerrataan, mitä ovat muuttujat ja funktiot ja kuinka niitä luodaan
• Tutkitaan, miten Blueprint-koodi eroaa perinteisestä koodista
• Tehdään katsaus viittauksiin ja niiden tärkeyteen C++-pohjautuvissa kielissä (esim.
Blueprintissä)
• Tutustutaan, kuinka kolmansien osapuolten luomia ns. plugineja voi hyödyntää Blueprint-
skriptissä ja kuinka plugineja on mahdollista luoda itse
• Hyödynnetään edistyneitä ohjelmointimetodeja kuten rajapintoja (interfaces) ohjelmiston
tekemisessä
• Tutustutaan Unreal Enginen tarjoamiin debug-työkaluihin, joilla koodia voi tarkastella ja löytää
ongelmakohtia
• Suunnitellaan ja luodaan käyttäjärajapinta (UI), jonka avulla sovelluksella on asianmukaiset
valikot
• Käydään läpi animointiin liittyviä valikoita ja hyödynnetään Unreal Enginen animointityökaluja
hahmon animoinnissa ja animaatioiden yhdistämisessä
• Tutustutaan Unrealin uuteen Control Rig -työkaluun, jolla hahmon voi ns. rigata suoraan
Unreal Enginessä
• Tehdään useita pieniä harjoitustöitä, joissa eri koodaustapoja hyödynnetään.
Further information
Opintojakso on tarjolla:
YTS-opinnoissa Hamkin kanssa
Evaluation scale
1-5