Peliohjelmoinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00ER52-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.12.2022 - 28.02.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK ja täydennyskoulutus
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
- Opettajat
- Juha Ojala
- Vastuuopettaja
- Juha Ojala
- Ryhmät
-
AVVIDPOS22SAvoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2022
- Opintojakso
- AV00ER52
Tavoitteet
Peliohjelmoinnin perusteet -opintojaksolla tutustut syvemmin Unreal Enginen ohjelmointipuoleen sekä ohjelmointiin yleisesti. Opit ohjelmoimaan Blueprintillä, Unreal Enginen visuaalisella skriptauskielellä.
Kurssilla opit
• mitä ovat muuttujat ja eri muuttujatyypit, ja kuinka näitä käytetään
• mitä tarkoittaa olio-ohjelmointi, mikä on olio ja miten olioita tehdään ja käytetään
• yleisimmät ja tärkeimmät Unreal Enginen tarjoamat oletusmuuttujat ja funktiot sekä miten
niitä käytetään
• mitä ovat rajapinnat (interfaces) ja miten niitä käytetään
• kuinka koodia voidaan tarkastella ja korjata eli debugata
• kuinka kolmansien osapuolten koodia voi tuoda Unrealin Engineen pluginien avulla
• kuinka käyttäjärajapintaa (UI) suunnitellaan ja tehdään Unrealin Enginessä
• kuinka hahmoja voidaan animoida ja hyödyntää omissa sovelluksissa.
Sisältö
• Kerrataan, mitä ovat muuttujat ja funktiot ja kuinka niitä luodaan
• Tutkitaan, miten Blueprint-koodi eroaa perinteisestä koodista
• Tehdään katsaus viittauksiin ja niiden tärkeyteen C++-pohjautuvissa kielissä (esim.
Blueprintissä)
• Tutustutaan, kuinka kolmansien osapuolten luomia ns. plugineja voi hyödyntää Blueprint-
skriptissä ja kuinka plugineja on mahdollista luoda itse
• Hyödynnetään edistyneitä ohjelmointimetodeja kuten rajapintoja (interfaces) ohjelmiston
tekemisessä
• Tutustutaan Unreal Enginen tarjoamiin debug-työkaluihin, joilla koodia voi tarkastella ja löytää
ongelmakohtia
• Suunnitellaan ja luodaan käyttäjärajapinta (UI), jonka avulla sovelluksella on asianmukaiset
valikot
• Käydään läpi animointiin liittyviä valikoita ja hyödynnetään Unreal Enginen animointityökaluja
hahmon animoinnissa ja animaatioiden yhdistämisessä
• Tutustutaan Unrealin uuteen Control Rig -työkaluun, jolla hahmon voi ns. rigata suoraan
Unreal Enginessä
• Tehdään useita pieniä harjoitustöitä, joissa eri koodaustapoja hyödynnetään.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarjolla:
YTS-opinnoissa Hamkin kanssa
Arviointiasteikko
1-5