Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmoinnin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00ER52-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.12.2022 - 28.02.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettajat
Juha Ojala
Vastuuopettaja
Juha Ojala
Ryhmät
AVVIDPOS22S
Avoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2022
Opintojakso
AV00ER52
Toteutukselle AV00ER52-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Peliohjelmoinnin perusteet -opintojaksolla tutustut syvemmin Unreal Enginen ohjelmointipuoleen sekä ohjelmointiin yleisesti. Opit ohjelmoimaan Blueprintillä, Unreal Enginen visuaalisella skriptauskielellä.

Kurssilla opit
• mitä ovat muuttujat ja eri muuttujatyypit, ja kuinka näitä käytetään
• mitä tarkoittaa olio-ohjelmointi, mikä on olio ja miten olioita tehdään ja käytetään
• yleisimmät ja tärkeimmät Unreal Enginen tarjoamat oletusmuuttujat ja funktiot sekä miten
niitä käytetään
• mitä ovat rajapinnat (interfaces) ja miten niitä käytetään
• kuinka koodia voidaan tarkastella ja korjata eli debugata
• kuinka kolmansien osapuolten koodia voi tuoda Unrealin Engineen pluginien avulla
• kuinka käyttäjärajapintaa (UI) suunnitellaan ja tehdään Unrealin Enginessä
• kuinka hahmoja voidaan animoida ja hyödyntää omissa sovelluksissa.

Sisältö

• Kerrataan, mitä ovat muuttujat ja funktiot ja kuinka niitä luodaan
• Tutkitaan, miten Blueprint-koodi eroaa perinteisestä koodista
• Tehdään katsaus viittauksiin ja niiden tärkeyteen C++-pohjautuvissa kielissä (esim.
Blueprintissä)
• Tutustutaan, kuinka kolmansien osapuolten luomia ns. plugineja voi hyödyntää Blueprint-
skriptissä ja kuinka plugineja on mahdollista luoda itse
• Hyödynnetään edistyneitä ohjelmointimetodeja kuten rajapintoja (interfaces) ohjelmiston
tekemisessä
• Tutustutaan Unreal Enginen tarjoamiin debug-työkaluihin, joilla koodia voi tarkastella ja löytää
ongelmakohtia
• Suunnitellaan ja luodaan käyttäjärajapinta (UI), jonka avulla sovelluksella on asianmukaiset
valikot
• Käydään läpi animointiin liittyviä valikoita ja hyödynnetään Unreal Enginen animointityökaluja
hahmon animoinnissa ja animaatioiden yhdistämisessä
• Tutustutaan Unrealin uuteen Control Rig -työkaluun, jolla hahmon voi ns. rigata suoraan
Unreal Enginessä
• Tehdään useita pieniä harjoitustöitä, joissa eri koodaustapoja hyödynnetään.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla:
YTS-opinnoissa Hamkin kanssa

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun