Peliohjelmoinnin perusteetLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: AV00ER52
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Peliohjelmoinnin perusteet -opintojaksolla tutustut syvemmin Unreal Enginen ohjelmointipuoleen sekä ohjelmointiin yleisesti. Opit ohjelmoimaan Blueprintillä, Unreal Enginen visuaalisella skriptauskielellä.
Kurssilla opit
• mitä ovat muuttujat ja eri muuttujatyypit, ja kuinka näitä käytetään
• mitä tarkoittaa olio-ohjelmointi, mikä on olio ja miten olioita tehdään ja käytetään
• yleisimmät ja tärkeimmät Unreal Enginen tarjoamat oletusmuuttujat ja funktiot sekä miten
niitä käytetään
• mitä ovat rajapinnat (interfaces) ja miten niitä käytetään
• kuinka koodia voidaan tarkastella ja korjata eli debugata
• kuinka kolmansien osapuolten koodia voi tuoda Unrealin Engineen pluginien avulla
• kuinka käyttäjärajapintaa (UI) suunnitellaan ja tehdään Unrealin Enginessä
• kuinka hahmoja voidaan animoida ja hyödyntää omissa sovelluksissa.
Sisältö
• Kerrataan, mitä ovat muuttujat ja funktiot ja kuinka niitä luodaan
• Tutkitaan, miten Blueprint-koodi eroaa perinteisestä koodista
• Tehdään katsaus viittauksiin ja niiden tärkeyteen C++-pohjautuvissa kielissä (esim.
Blueprintissä)
• Tutustutaan, kuinka kolmansien osapuolten luomia ns. plugineja voi hyödyntää Blueprint-
skriptissä ja kuinka plugineja on mahdollista luoda itse
• Hyödynnetään edistyneitä ohjelmointimetodeja kuten rajapintoja (interfaces) ohjelmiston
tekemisessä
• Tutustutaan Unreal Enginen tarjoamiin debug-työkaluihin, joilla koodia voi tarkastella ja löytää
ongelmakohtia
• Suunnitellaan ja luodaan käyttäjärajapinta (UI), jonka avulla sovelluksella on asianmukaiset
valikot
• Käydään läpi animointiin liittyviä valikoita ja hyödynnetään Unreal Enginen animointityökaluja
hahmon animoinnissa ja animaatioiden yhdistämisessä
• Tutustutaan Unrealin uuteen Control Rig -työkaluun, jolla hahmon voi ns. rigata suoraan
Unreal Enginessä
• Tehdään useita pieniä harjoitustöitä, joissa eri koodaustapoja hyödynnetään.