Skip to main content

Strategic leadership and management in mental health nursing (5cr)

Code: MIE0EZ53-3002

General information


Enrollment
10.11.2025 - 21.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 30.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Health and Emergency Care
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Master's Degree Programme in Mental Health Nursing
Teachers
Anita Näslindh-Ylispangar
Groups
MIEKT25SY
Mental health nursing, master studies
Course
MIE0EZ53

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 21 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 19.01.2026 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Verkko: Strateginen johtaminen mielenterveyshoitotyössä MIE0EZ53-3002, Akuuttihoitotyön strateginen johtaminen AH00EZ50-3001
Tue 20.01.2026 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Verkko: Strateginen johtaminen mielenterveyshoitotyössä MIE0EZ53-3002, Akuuttihoitotyön strateginen johtaminen AH00EZ50-3001
Mon 16.02.2026 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Verkko: Seminaari: Strateginen johtaminen mielenterveyshoitotyössä MIE0EZ53-3002
Changes to reservations may be possible.

Objective

You know the principles and importance of strategic management in mental health nursing from the perspective of the organization and its performance.
You know and understand the effect of the historical factors behind strategic management and human resource management.
You are able to apply your field-specific competence in promoting the performance, motivation and well-being of the personnel in accordance with the selected strategy, and you are able to evaluate the implementation of the strategy.
You are able to do supervisory and managerial work in accordance with the labour law and the laws and agreements governing personnel management.
You are able to apply the principles of strategic management in mental health work.
You are able to apply an analytical evidence-based approach in your leadership and management style.

Content

What is strategic management?
What are the processes of strategic human resource management?
What legislation governs supervisory work?
How do you lead activities that promote well-being at work through competence management and good orientation?
How is self-leadership implemented in supervisory work?
How do you promote the principles of servant leadership?
How do you promote compassionate leadership as part of ethical leadership?
How is inclusion implemented in your organization and how is it promoted through leadership?
How is tacit knowledge used and what is coaching leadership?
What are transactional, transformative and laissez faire leadership styles and how do they differ?

Course material

Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ja se sisältää kaksi teoriapäivää etänä, ohjauspäivän sovitusti sekä seminaaripäivän lukujärjestyksen mukaan. Verkkotyöskentely tapahtuu Teamsin välityksellä. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä ja tämä edellyttää aktiivista osallistumista. Osallistuminen etäopetuskerroille on toivottavaa ja välttämätöntä, kun kysessä on asiantuntijaluentoja ja ryhmätyöskentelyä. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sovitusti muuna aikana. Poissaolot korvataan ohjeiden mukaisesti.

Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Ohjeet ja tehtäväksianto ovat opintojakson alussa 20.1.-21.1.2025.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat osin työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämää hyödyntävä tehtävä.

Timing of exams and assignments

Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, tentit, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. / Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti.

International cooperation

Kuvaa mahdollinen kansainvälinen yhteistyö.

Student workload

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 30 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 105 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Course part description

Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa tarvittaessa osien erilaiset suoritustavat

Further information

Opintoihin osallistuvat Mielenterveyshoitotyön ja akuuttihoitotyön opiskelijat.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

Student can
find, study, produce and assess critically multidisciplinary data in their field of expertise.
assess and manange independently individuals´and teams´operations.
be responsible for operations and develop them independently.
assess different strategic approaches and justify their use in terms of management and development.
work independently in the expert duties of their professional field or as entrepreneurs.
communicate proficiently and systematically in their spoken and written native language.

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opintojakson tehtävä on hyväksytty suoritus sekä aktiivista osallistumista.

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5.

Go back to top of page