Game education in youth workLaajuus (5 cr)
Code: YP00DU34
Credits
5 op
Objective
You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.
Content
What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
18.03.2025 - 11.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPKV23KVMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.
Content
What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
•Meriläinen, M. 2020. Kohti pelisivistystä, Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä . Väitöskirja. PDF-Tiedosto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-5791-1
Pelikasvattajan käsikirja 1 ja 2: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja.pdf sekä https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf
Pasanen, Tero & Meriläinen, Mikko 2022. Pelien yhteiskunnalliset uhkakuvat. Teoksessa Pelit kulttuurina. Toim. Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka, Jaakko Stenros. Vastapaino.
Soila Kuuluvainen & Terhi Mustonen 2019. Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus. Katsaus pelaamisen eri ulottuvuuksiin. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki. https://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/04/Digi_170x240_TjaS_25.3.19_M-1.pdf
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
• Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla edellytetään aktiivista osallistumista. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja tarvittaessa myös niiden välissä.
• Itsenäinen opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti Teamsissä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät, joita on 2 kpl. Etäopeuskerroilla oppimistehtäviä tehdään sekä yksilötehtävinä että pienryhmissä pelillisiä elementtejä hyödyntäen.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opintojaksolla annetaan kirjallinen palaute yksilötehtävistä. Suullista palautetta annetaan etäopetuskertojen tehtävistä. Lisäksi hyödynnetään vertaispalautteenantoa etäopetuskertojen tuotoksista keskusteltaessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson arvioitava ohjauksellinen oppimistehtävä kohdennetaan omaan työyksikköön tai muuhun työelämäyhteyteen.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä, mutta viimeisellä etäopetuskerralla opintojaksolla toteutetaan tietovisa, jonka kysymykset pohjautuvat pelihaittoihin eli opintojakson opiskelumateriaaliin.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä 2 itsenäistä oppimistehtävää on oltava tehtyinä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 18 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista etäopetuskerroille, itsenäisesti suoritettavien ohjaustuokiotehtävän sekä pedagogisen pelin kriteerit -tehtävän hyväksyttyä suorittamista.
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPMI22KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
-
YPMI22SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.
Content
What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?
Opiskelumateriaali
Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakopelit, digitaalinen pelaaminen, lautapelit, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri ja pelijamit.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27h työmäärää.
Further information
Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 48.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
04.09.2023 - 15.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPMI21SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
-
YPMI21KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.
Content
What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?
Opiskelumateriaali
Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakopelit, digitaalinen pelaaminen, lautapelit, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri ja pelijamit.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Englanniksi
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27h työmäärää.
Further information
Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 47.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 31.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPKV21KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.
Content
What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?
Opiskelumateriaali
Opintojakson tehtävissä hyödynnetään seuraavia teoksia:
Mikko Meriläinen 2020. Kohti pelisivistystä. Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/309143/Merilainen_vaitoskirja.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Heinänen, O., Korhonen, H., Lehtinen, S., Unkuri, K & Mustonen, T. (toim.). (2019). Peli kesken. Kokemustarinoita ongelmallisesta digipelaamisesta. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinkihttps://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/11/DPR_170x240_Pelaajatarinat_4.11.19-1.pdf
Kuuluvainen, S. & Mustonen, T. (2019). Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus. Katsaus pelaamisen eri ulottuvuuksiin (2. painos). Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki. https://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/04/Digi_170x240_TjaS_25.3.19_M-1.pdf
Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina & Stenros, Jaakko (toim.) 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakohuonepelit, digitaalinen pelaaminen, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan. Verkkokurssin voi aloittaa jo ennen opintojakson aloituspäivämäärää.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluvia tehtäviä on tarkoitus jalkauttaa omaan työhön.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson tehtävät tulee palauttaa 31.5.2023 mennessä.
Toisessa lähipäivässä toteutetaan pubi-visa, johon tulee valmistautua annetun lähdekirjallisuuden avulla.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27h työmäärää.
Further information
Opiskelijalla ei tarvitse olla mitään etukäteisosaamista pelaamisen osa-alueista voidakseen osallistua opintojaksolle.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 19.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPMI20SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
-
YPMI20KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.
Content
What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?
Opiskelumateriaali
Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakohuonepelit, digitaalinen pelaaminen, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27h työmäärää.
Further information
Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 45.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä