Skip to main content

Game education in youth workLaajuus (5 cr)

Code: YP00DU34

Credits

5 op

Objective

You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.

Content

What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

18.03.2025 - 11.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Laura Hokkanen
Teacher in charge

Laura Hokkanen

Groups
  • YPKV23KVM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.

Content

What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
•Meriläinen, M. 2020. Kohti pelisivistystä, Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä . Väitöskirja. PDF-Tiedosto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-5791-1
Pelikasvattajan käsikirja 1 ja 2: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja.pdf sekä https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf
Pasanen, Tero & Meriläinen, Mikko 2022. Pelien yhteiskunnalliset uhkakuvat. Teoksessa Pelit kulttuurina. Toim. Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka, Jaakko Stenros. Vastapaino.
Soila Kuuluvainen & Terhi Mustonen 2019. Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus. Katsaus pelaamisen eri ulottuvuuksiin. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki. https://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/04/Digi_170x240_TjaS_25.3.19_M-1.pdf

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

• Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla edellytetään aktiivista osallistumista. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja tarvittaessa myös niiden välissä.
• Itsenäinen opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti Teamsissä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät, joita on 2 kpl. Etäopeuskerroilla oppimistehtäviä tehdään sekä yksilötehtävinä että pienryhmissä pelillisiä elementtejä hyödyntäen.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opintojaksolla annetaan kirjallinen palaute yksilötehtävistä. Suullista palautetta annetaan etäopetuskertojen tehtävistä. Lisäksi hyödynnetään vertaispalautteenantoa etäopetuskertojen tuotoksista keskusteltaessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson arvioitava ohjauksellinen oppimistehtävä kohdennetaan omaan työyksikköön tai muuhun työelämäyhteyteen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä, mutta viimeisellä etäopetuskerralla opintojaksolla toteutetaan tietovisa, jonka kysymykset pohjautuvat pelihaittoihin eli opintojakson opiskelumateriaaliin.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä 2 itsenäistä oppimistehtävää on oltava tehtyinä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 18 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista etäopetuskerroille, itsenäisesti suoritettavien ohjaustuokiotehtävän sekä pedagogisen pelin kriteerit -tehtävän hyväksyttyä suorittamista.

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Laura Hokkanen
Teacher in charge

Laura Hokkanen

Groups
  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.

Content

What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?

Opiskelumateriaali

Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakopelit, digitaalinen pelaaminen, lautapelit, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri ja pelijamit.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Further information

Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 48.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Laura Hokkanen
Teacher in charge

Laura Hokkanen

Groups
  • YPMI21SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI21KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.

Content

What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?

Opiskelumateriaali

Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakopelit, digitaalinen pelaaminen, lautapelit, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri ja pelijamit.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Englanniksi

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Further information

Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 47.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Laura Hokkanen
Teacher in charge

Laura Hokkanen

Groups
  • YPKV21KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.

Content

What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?

Opiskelumateriaali

Opintojakson tehtävissä hyödynnetään seuraavia teoksia:
Mikko Meriläinen 2020. Kohti pelisivistystä. Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/309143/Merilainen_vaitoskirja.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Heinänen, O., Korhonen, H., Lehtinen, S., Unkuri, K & Mustonen, T. (toim.). (2019). Peli kesken. Kokemustarinoita ongelmallisesta digipelaamisesta. Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinkihttps://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/11/DPR_170x240_Pelaajatarinat_4.11.19-1.pdf

Kuuluvainen, S. & Mustonen, T. (2019). Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus. Katsaus pelaamisen eri ulottuvuuksiin (2. painos). Sosiaalipedagogiikan säätiö, Helsinki. https://digipelirajaton.fi/wp-content/uploads/sites/7/2019/04/Digi_170x240_TjaS_25.3.19_M-1.pdf

Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina & Stenros, Jaakko (toim.) 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakohuonepelit, digitaalinen pelaaminen, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan. Verkkokurssin voi aloittaa jo ennen opintojakson aloituspäivämäärää.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluvia tehtäviä on tarkoitus jalkauttaa omaan työhön.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät tulee palauttaa 31.5.2023 mennessä.

Toisessa lähipäivässä toteutetaan pubi-visa, johon tulee valmistautua annetun lähdekirjallisuuden avulla.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Further information

Opiskelijalla ei tarvitse olla mitään etukäteisosaamista pelaamisen osa-alueista voidakseen osallistua opintojaksolle.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 19.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Laura Hokkanen
Teacher in charge

Laura Hokkanen

Groups
  • YPMI20SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI20KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.

Content

What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?

Opiskelumateriaali

Jokaisen viikon tehtäväksiantoa varten opiskelija saa tutustuttavakseen taustamateriaalin video- ja tekstimuodossa Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on rakennettu lukukauden mittaiseksi peliksi, jossa edetään pienryhmissä viikoittaisten työelämän tehtäväksiantojen mukaan. Samalla tarkastellaan pelikasvatuksen erilaisia toteutusmuotoja yhteistoiminnallisesti. Ennen kunkin viikon lähiopetusta opiskelija saa tutustuttavakseen uuden tehtäväksiannon ja siihen liittyvän teoria- sekä vinkkiosion. Lähiopetuksessa keskitytään toiminnalliseen pienryhmätyöskentelyyn, jota ohjaa ja tukee opettaja. Opintojakson teemat jakaantuvat seuraavasti: pihapelit, koodaus, kaupunkiseikkailu, robotiikka, lisätty todellisuus ja pakohuonepelit, digitaalinen pelaaminen, pelihaitat, roolipelaaminen sekä maker-kulttuuri.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ratkotaan viikoittain työelämän toimeksiantoja pelikasvatuksen menetelmin.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Further information

Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 45.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä