Skip to main content

Assessment of functional abilityLaajuus (5 cr)

Code: FT00DU81

Credits

5 op

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.

Materials

Information systems and documentation in health care, 5 ECTS credits
Professional English, 5 ECTS credits
Physiotherapy interventions II, 10 ECTS credits

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Piia Soikkeli
  • Ville Virta
Groups
  • FTSA24SM
    Physiotherapy, part-time studies

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita teoksia:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (2 op) sekä pienryhmässä tehtävissä seminaaritöistä sekä lähiopetuksesta(3 op) .
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella.

Opintojakso on osittain aikataulutettu verkko-opiskelun toteutuksen ja lähiopetuksen osalta.Tarkemmat aikataulut ja ohjeet opintojakson Learn-alustalla ja orientaatiossa.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä ovat automaattinen palaute tentistä/tehtävistä sekä seminaaritehtävistä kirjallinen opettajan antama palaute sekä vertaispalaute. Tentit/tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti. Tieto hyväksytystä/täydennettävästä tentistä/tehtävästä tulee heti tehtävän/tentin tekemisen jälkeen opiskelijalle.

Mahdollinen osaamisen tunnustaminen tapahtuu Pepin osaamisen tunnustaminen hakemuksen kautta. Keskustele asiasta ensin opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. työelämässä, palvelutalossa, päiväkodissa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia ja videointia

Tentit ja muut määräajat

Verkko-opinnot tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen seminaarien purkua. Opintojakso alkaa verkko-opinnoista (2 op).

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta. Osion päätteeksi on learn-tentti.

- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, videointia, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit ja vertaisena toimimisen.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakson materiaalit sisältävät kansainvälisiä lähteitä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 2 op ( 54 h) toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa.

Seminaaritehtävien kokonaisuus (3 op) sisältää lähiopetusta n. 30 h ja pienryhmätyöskentelyä sekä vertaistyöskentelyä n 51 h.

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä, osiotenttejä sekä lopputentin.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen (4 x 4h) ja yhteiset seminaaripäivät (4 x 4h) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.

Toteutuksen osat:

- Verkko-opinnot, 2 op
(sis. Fyysinen kunto ja terveyskunto- mittaaminen arviointi sekä Toimntakyky- arviointi)
- Toimintakyvyn havainnointi seminaaritehtävä, 1,5 op
- Lajianalyysin seminaaritehtävä, 1,5 op

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osatentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.

Kokonaisuudessaan opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 03.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli
Groups
  • FTSA24KP
    Physiotherapy, full-time studies

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita teoksia:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (2 op) sekä pienryhmässä tehtävissä tunti- ja seminaaritöistä (3 op).
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella.
Tarkemmat ohjeet opintojakson Learn-alustalla.

Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.

Tentit ja muut määräajat

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.

- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit ja vertaisena toimimisen.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 2 op (54 h) toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa. 3 op (81 h) toteutetaan seminaaritöinä, josta lähiopetusta n. 36 h sis. toimintakyky teemaan liittyvät lähitunnit, seminaariohjaukset ja purkuseminaarit.

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä sekä osiotenttejä.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen (2 x 4h) ja yhteiset seminaaripäivät (2 x 8h) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osatentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli
Groups
  • FTSA23SM
    Physiotherapy, part-time studies

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita teoksia:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä (2 op).
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella.
Tarkemmat ohjeet opintojakson Learn-alustalla.

Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.

Tentit ja muut määräajat

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.

- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit ja vertaisena toimimisen.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa. Opetusta / ohjausta on 2 op (20 h).

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä sekä osiotenttejä.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen (2 x 2h) ja yhteiset seminaaripäivät (4 x 4h) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.

Further information

Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osatentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 05.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli
Groups
  • FTSA23KP
    Physiotherapy, full-time studies

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita materiaaleja:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

- Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali.

- Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävistä seminaaritöistä (2 op).
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella. Tarkemmat ohjeet opintojakson Learn-alustalla.

Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin opintojakson toteutuksen alkaessa ensimmäisen viikon aikana.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.

Tentit ja muut määräajat

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä ja testejä sekä lopputentin.

- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit (kampuksella) ja vertaisarvioinnin.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa. Seminaaritehtävien parissa työskentelyä on 2 op (54 h).

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä/testejä sekä lopputentin. Tehtävät saattavat sisältää myös keskustelua toisten ryhmäläisten kanssa.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen ja yhteiset seminaaripäivät (4 x 4h / kampuksella) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.

Further information

Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät/testit ja tentti arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 19.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 30

Degree programmes
  • Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli
Groups
  • FTSA22SM
    Physiotherapy, part-time studies

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Tarvitset opintojaksolla teoksen:

- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.

Muita teoksia:

- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.

Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä (2 op).
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella.
Tarkemmat ohjeet opintojakson Learn-alustalla.

Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.

Tentit ja muut määräajat

Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.

- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit ja vertaisena toimimisen.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa. Opetusta / ohjausta on 2 op (20 h).

Toteutuksen osien kuvaus

Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä sekä osiotenttejä.

Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen (2 x 2h) ja yhteiset seminaaripäivät (4 x 4h) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.

Further information

Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osatentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

30.08.2022 - 08.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli
Teacher in charge

Johanna Vesanto

Groups
  • FTSA22KP
    Physiotherapy, full-time studies

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Keskinen K. ym. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen- käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
Suni J. & Taulaniemi A. (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus. UKK- instituutti. SanomaPro, Helsinki.
Muu tunneilla sovittava materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, joista kaksi (2) on laajempaa työskentelyryhmissä tehtävää seminaaritehtävää. Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktityöskentely ja seminaarit noin 50 h.
Seminaaritehtävien tekeminen ja itsenäinen opiskelu noin 85 h.

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutus esitetään opintojakson orientaatiossa opintojakson alkaessa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan numeerisesti.

Oppimistehtäviä, joiden arviointi on hyväksytty - hylätty / täydennettävä.
Kaksi (2) numeerisesti arvioitavaa seminaaritehtävää.

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli
Teacher in charge

Johanna Vesanto

Groups
  • FTSA21SM
    Physiotherapy, part-time studies

Objective

You can survey functional ability extensively and through its subparts.
You are aware of the factors influencing functional ability.
You understand the key factors affecting the reliability of physical therapy assessment (validity and reliability).
You are able to justify the choice of appropriate assessment methods and their connection to the implemented physiotherapeutic procedures.

Content

What is human functioning and which are the factors influencing it?
How can you assess and evaluate human functioning, mobility and physical performance of different age groups?
What are the factors affecting the reliability of the physiotherapeutic assessment?
How does the assessment of functioning, mobility and physical performance guide the planning and implementation of physiotherapy processes?

Opiskelumateriaali

Keskinen K. ym. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen- käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.

Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.

Suni J. & Taulaniemi A. (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus. UKK- instituutti. SanomaPro, Helsinki.

Muu opettajan osoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson orientaatiotunnilla.

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Kontaktitoteutusta on noin 40 h ja itsenäistä opiskelua noin 95 h.

Opintojakso sisältää kaksi seminaarityötä ja muita opettajan osoittamia yksilö- tai ryhmätehtäviä, joista ilmoitetaan opintojakson orientaatiotunnilla.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Kaksi (2) numeerisesti arvioitavaa seminaarityötä.

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the courses Anatomy, physiology and biomechanics and “Physiotherapy interventions I” have been achieved.