Skip to main content

Personal sellingLaajuus (5 cr)

Code: LT00CY39

Credits

5 op

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge

Enrollment

02.08.2025 - 31.08.2025

Timing

01.09.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Liiketalouden koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV24SP
    Business management, full-time studies

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Evaluation scale

1-5

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 17.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Liiketalouden koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV23SP3
    Business, full-time studies

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Opiskelumateriaali

1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: 1) työviikkopohjainen oppimisväylä, 2) opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä 3) työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

1) Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti ja pikkuryhmissä tehtävien oppimistehtävien mukaan.


2) Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

3) Opintoja nopeuttava vaihtoehto
• voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.

Myyntityön näyttö toteutetaan työelämäyhteistyönä myyntityön ammattilaisten kanssa.

Tentit ja muut määräajat

1. Itsenäinen tehtävä: Huippumyyjän itsetuntemus
2. Videotehtävä ryhmänä
3. Lukupiiri
4. Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -karsintakilpailu)

Opiskelijan työmäärä

Osallistuminen opetukseen 40 h
Itsenäiset tehtävät 20 h
Ryhmätehtävä 17 h
Lukupiiriin valmistautuminen ja lukupiiri 26 h
Valmistautuminen myyntityön näyttöön sekä näyttö myyntityön ammattilaisille 32 h

Further information

Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
- osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä
- osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämät tehtävät
- osaat toimia myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla

Arviointi tapahtuu seuraavien tehtävien avulla:

- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
- itsenäinen tehtävä (huippumyyjän itsetuntemus)
- videotehtävä ryhmänä
- työelämäyhteistyö eli myyntityön ammattilaisille annettava myyntityön näyttö (Best Seller Competition case)

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

15.01.2024 - 25.02.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Liiketalouden koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV23KM5
    Business, part-time studies

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Opiskelumateriaali

1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttava vaihtoehto
Voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle. Voidaan myös sopia näyttötehtävistä ja -tavoista opettajan kanssa.

B2b myyntityötä tehnyt opiskelija voi hakea mahdollisuutta näyttää osaamisensa henkilökohtaisessa myyntityössä. Näyttöön perustuva osaamisen tunnistaminen edellyttää yhteistä suunnittelua opintojakson opettajan kanssa.Aiemmin hankittu osaaminen työtehtävissä edellyttää pidempää kokemusta b2b myynnistä.
Hyväksilukua työkokemuksella EI voi saada ilman b2b myyntikokemusta.


Dokumentteihin ja todistuksiin perustuvan osaamisen (korkeakouluopintojen tai muuhun vastaavaan perustuvan) tunnustamisen hakemus toimitetaan koulutusvastaavalle, joka tekee asiasta päätöksen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee useita myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.

Myyntityön näyttö toteutetaan yhteistyössä myyntityön ammattilaisten kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan se arvioidaan seuraaviin tehtäviin perustuen

1) Itsenäinen tehtävä (hyväksytty/hylätty)
2) Ryhmätehtävä 1/3 arvosanasta
3) Lukupiiri 1/3 arvosanasta
4) Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -osakilpailu) 1/3 arvosanasta

Opiskelijan työmäärä

1) Osallistuminen lähiopetukseen 20 h
2) Itsenäinen tehtävä (hyväksytty/hylätty) 10 h
2) Ryhmätehtävä 1/3 arvosanasta 20 h
3) Lukupiiri 1/3 arvosanasta 35 h
4) Myyntityön näyttö ja myyntityön harjoittelu (Best Seller Competition -osakilpailu) 1/3 arvosanasta 50 h

Toteutuksen osien kuvaus

1. Opintojaksoon tutustuminen ja myyntityön harjoituskeissiin paneutuminen
2. Myyntiprosessi ja myyntiharkat
3. Huippumyyjän itsetuntemus ja tunneäly
4. Myyntiosaamisen syventäminen
5. Lukupiiri
6. Ryhmätehtävä
7. Myyntityön näyttö
8. Opintojakson arviointi ja reflektio

Further information

Opintojaksolla paneudutaan vaativaan b2b myyntiin. Hyväksilukua työkokemuksella ei voi saada ilman b2b myyntikokemusta.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

1) Itsenäinen tehtävä (hyväksytty/hylätty)
2) Ryhmätehtävä 1/3 arvosanasta
3) Lukupiiri 1/3 arvosanasta
4) Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -osakilpailu) 1/3 arvosanasta

Arvioinnissa paneudutaan erityisesti seuraaviin osa-alueisiin:

- tiedon etsiminen alan keskeisistä tietolähteistä
- yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden hahmottaminen ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämien tehtävien hallinta
- B2B-myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa toimiminen tarkoituksenmukaisilla tavoilla

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

18.09.2023 - 17.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Liiketalouden koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV22SP3
    Business, full-time studies

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Opiskelumateriaali

1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Suomeksi
Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttava vaihtoehto
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee useita myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.

Myyntityön näyttö toteutetaan yhteistyössä myyntityön ammattilaisten kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Itsenäinen tehtävä
Ryhmätehtävä
Lukupiiri
Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -osakilpailu)

Opiskelijan työmäärä

Osallistuminen opetukseen 27 h
Itsenäiset tehtävät 27 h
Ryhmätehtävä 27 h
Lukupiiriin valmistautuminen ja lukupiiri 27 h
Valmistautuminen myyntityön näyttöön sekä näyttö myyntityön ammattilaisille 27 h

Further information

Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
- osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä
- osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämät tehtävät
- osaat toimia myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla

Arviointi tapahtuu seuraavien tehtävien avulla:

- opetukseen osallistuminen
- itsenäiset tehtävät
- ryhmätehtävä
- myyntityön ammattilaisille anntettava myyntityön näyttö

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 10.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Liiketalouden koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV22KM5
    Business, part-time studies

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Opiskelumateriaali

1. Itse valittu henkilökohtaista myyntityötä käsittelevä kirja (lukupiiri)

2. Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttava vaihtoehto
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee useita myyntityön ammattilaisia sekä Best Seller Competition -kilpailussa mukana olleita Xamkin opiskelijoita ja alumneja.

Myyntityön näyttö toteutetaan yhteistyössä myyntityön ammattilaisten kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Itsenäinen tehtävä
Ryhmätehtävä
Lukupiiri
Myyntityön näyttö (Best Seller Competition -osakilpailu)

Opiskelijan työmäärä

Osallistuminen opetukseen 27 h
Itsenäiset tehtävät 27 h
Ryhmätehtävä 27 h
Lukupiiriin valmistautuminen ja lukupiiri 27 h
Valmistautuminen myyntityön näyttöön sekä näyttö myyntityön ammattilaisille 27 h

Further information

Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

- osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä
- osaat hahmottaa yrityksen myyntiprosessin kokonaisuuden ja myyntiprosessin eri vaiheiden edellyttämät tehtävät
- osaat toimia myyntitilanteissa ja asiakaskohtaamisissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 27.11.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Liiketalouden koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Susanna Heikkilä
Teacher in charge

Mari Maunula

Groups
  • LTKV21SP3
    Business, full-time studies

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Opiskelumateriaali

-

Yksilölliset oppimisväylät

-

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Evaluation scale

1-5

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 21.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Liiketalouden koulutusyksikkö, Kouvola

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Laura Hakanen
Teacher in charge

Laura Hakanen

Groups
  • LTKV21KM5
    Business, part-time studies

Objective

You know how to acquire information about customers, products and competitors to support personal selling.
You can describe a company’s sales process and can act appropriately.
You can carry out a personal selling negotiation appropriately.

Content

What is the role and importance of sales and personal selling as part of a company’s marketing?
How do selling to consumers, companies and other organisations differ from each other?
What is a strategy-based sales process?
What are personal selling skills and how are they developed?
How do communication styles affect personal selling?
What are the stages in sales negotiation and how is a sales negotiation managed?

Evaluation scale

1-5

Qualifications

Customer-oriented marketing 5 ECTS credits or equivalent knowledge
Customer insight and customer service 5 ECTS credits or equivalent knowledge