Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjä- ja asiakasymmärrysLaajuus (5 op)

Tunnus: MU00EZ92

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat huomioida ja osallistaa kokonaisvaltaisesti käyttäjiä ja asiakkaita osana suunnittelua.

Osaat hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja alasi suunnittelumalleja.

Osaat tunnistaa käyttäjien ja asiakkaiden tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi.

Osaat tehdä havaintoja ja kerätä käyttäjä- ja asiakastietoa erilaisilla menetelmillä.

Sisältö

Kuinka huomioit ja osallistat käyttäjiä ja asiakkaita kokonaisvaltaisesti suunnittelussa?

Miten hyödynnät aiempaa tietoa ja alan suunnittelumalleja muotoilussa?

Miten tunnistat ja huomioit käyttäjien ja asiakkaiden tarpeita ja toiveita suunnittelussa?

Kuinka havainnoit ja keräät käyttäjä- ja asiakastietoa erilaisilla menetelmillä?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • PAKV25KM
    Palvelumuotoilu, monimuoto

Tavoitteet

Osaat huomioida ja osallistaa kokonaisvaltaisesti käyttäjiä ja asiakkaita osana suunnittelua.

Osaat hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja alasi suunnittelumalleja.

Osaat tunnistaa käyttäjien ja asiakkaiden tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi.

Osaat tehdä havaintoja ja kerätä käyttäjä- ja asiakastietoa erilaisilla menetelmillä.

Sisältö

Kuinka huomioit ja osallistat käyttäjiä ja asiakkaita kokonaisvaltaisesti suunnittelussa?

Miten hyödynnät aiempaa tietoa ja alan suunnittelumalleja muotoilussa?

Miten tunnistat ja huomioit käyttäjien ja asiakkaiden tarpeita ja toiveita suunnittelussa?

Kuinka havainnoit ja keräät käyttäjä- ja asiakastietoa erilaisilla menetelmillä?

Opiskelumateriaali

Opintojakson opetusmateriaalit
The Measure of Man and Woman: Human Factors in Design Revised Edition by Henry Dreyfuss Associates (2001)
http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät

RT-kortit
www.TTL.fi
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan noin kolme lähipäivää, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten ja käyttäjien kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset ja käyttäjät omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät
Opiskelijan itsereflektio, vertaisarviointi, yhteistyötahon ja opettajan arviointi.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty