Ideasta innovaatioon (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS40-3067
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
19.02.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kirsi Soulamo
Vastuuopettaja
Kirsi Soulamo
Ryhmät
-
LTKV24KMLiiketalous, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat organisaatioiden toimintaympäristöissä olevia ongelmia ja mahdollisuuksia.
Osaat ideoida niihin uusia ratkaisuja.
Osaat hyödyntää eri tietolähteistä ja sidosryhmiltä hankittua tietoa.
Osaat käyttää erilaisia kehittämistyön menetelmiä.
Sisältö
Miten voit edistää omaa luovuuttasi ongelmien löytämisessä ja niiden ratkaisemisessa ?
Miten toimit tiimissä luovuutta edistävällä tavalla?
Miten hyödynnät kehittämistyön erilaisia menetelmiä ongelmien ratkaisussa?
Miten yhdistät ja hyödynnät sisäistä ja ulkoista tietoa kehittämistyön perustaksi?
Opiskelumateriaali
Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta: Menesty ryhmän vetäjänä. Helsinki: Talentum.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi: Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.
Learnin alustalla oleva materiaali ja alustalla ilmoitettu kirjallisuus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttava vaihtoehto
Voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.Voidaan myös sopia näyttötehtävistä ja -tavoista opettajan kanssa.
Lisäksi innovaatiotoimintaa työssään tai yrittäjänä harjoittanut opiskelija voi hakea mahdollisuutta näyttää osaamisensa. Näyttöön perustuva osaamisen tunnistaminen edellyttää yhteistä suunnittelua opintojakson opettajan kanssa.
Dokumentteihin ja todistuksiin perustuvan osaamisen (korkeakouluopintojen tai muuhun vastaavaan perustuvan) tunnustamisen hakemus toimitetaan koulutusvastaavalle, joka tekee asiasta päätöksen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen oppimistehtävä.
Opintojakson Learn-alustalla vierailijoita työelämästä tai opiskelijat tekevät vierailuja innovatiivisiin työyhteisöihin.
Xamkin tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaa (TKI) esitellään laajasti, ja opiskelijat luovat siihen läheisen yhteistyösuhteen.
Ideamessuille kutsutaan työelämäedustajia ja TKI-henkilöstöä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointi perustuu
- ideointiprosessiin
- idean pitchaamiseen
- tiimin tuottamaan oppimisportfolioon.
Tiimien esitykset tapahtuvat opintojakson loppupuolella toteutettavilla Ideamessuilla Teamsissä tai Zoomissa. Ajankohta päätetään äänestämällä Learnissä.
Opiskelijan työmäärä
1. Opiskelumateriaaleihin tutustuminen ja itsenäiset tehtävät 20 h
2. Tiimityöskentely ongelmien ja ideoiden parissa 50 h
3. Ideointiin ja innovointiin liittyviin materiaaleihin itsenäistä tutustuminen 30 h
4. Työelämäyhteistyötä 20 h
4. Ideamessuihin valmistautuminen ja oman idean pitchaaminen 15 h
Toteutuksen osien kuvaus
1. Tutustuminen opintojaksoon ja tiimiytyminen
2. Tiimityöskentely ja luovuus
3. Ongelmista mahdollisuuksiksi
4. Ideointi ja idean konseptointi
5. Idean pitchaaminen ja oppimisportfolion kokoaminen ja palautus
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään 4 hengen tiimeissä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tiimin tuottamaan ideaan, sen esittelyyn ja dokumentointiin oppimisportfolion avulla.
Arvioinnin kohteena:
- ammattikäsitteiden johdonmukainen käyttäminen
- tiedon etsiminen alan keskeisistä tiedonlähteistä
- tehtäväkokonaisuuksien ja ideointi- ja innovaatioprosessien hahmottaminen
- asiakas- ja käyttäjälähtöinen suunnittelu huomioiden myös muut sidosryhmät
- keskeisten oman alan mallien, menetelmien, ohjelmistojen ja tekniikoden käyttö
- toimiminen tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
- oman alan eettisten periaatteiden noudattaminen
Kiitettävä suoritus
- tiimin jäsenet ovat kannustaneet toisiaan positiiviseen vuorovaikutukseen, aktiiviseen, motivoituneeseen, luovaan ja vastuulliseen tiimityöskentelyyn sekä selviytymään epävarmuuden tilassa koko oppimisprosessin ajan
- tiimin itsearviointi sekä -vertaisarviointi ovat olleet syvällistä ja perusteltua
- vaadittavat esitykset ja dokumentointi on tehty perusteellisesti ja ajallaan
- tulevaisuuden mahdollisuuksia on havaittu ja kartoitettu sekä ongelmat on osattu kiteyttää ja määrittää
- ongelmiin on etsitty ja löydetty perusteltuja ratkaisuja tarve- ja ideatasolla, lopullisella idealla on uutuusarvoa ja se on ”myyty” asiantuntevasti sekä visuaalisesti korkeatasoisen esitysmateriaalin avulla
- Ideoiden kehittämisessä on hyödynnetty taustaselvityksiä sekä -materiaaleja ja se näkyy yhteistyöskentelyalueella (esim. OneNote, Sway, Canva, PPT tms.), materiaaleissa sekä lopullisessa ideaesityksessä
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempaa osaamista.