Functional and art-based methodsLaajuus (5 cr)
Code: KH00EE53
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
You are able to plan, implement and assess functional as well as nature- and art-based methods in a goal-oriented way in the context of social pedagogy.
You are able to use functional and nature- and art-based methods to support people's well-being and self-image and their sense of community.
You are able to apply functional and nature- and art-based methods when pursuing influence in society.
Content
How to plan, implement and assess functional as well as nature- and art-based methods in a goal-oriented way in the context of social pedagogy?
How to use functional and nature- and art-based methods to support people's well-being and self-image and their sense of community?
How to apply functional and nature- and art-based methods when pursuing influence in society?
Qualifications
Group counselling and communality work
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
28.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, school wellbeing
Teachers
- Hannele Pulkamo
Groups
-
KHSA22SPSocial Services, school wellbeing, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and assess functional as well as nature- and art-based methods in a goal-oriented way in the context of social pedagogy.
You are able to use functional and nature- and art-based methods to support people's well-being and self-image and their sense of community.
You are able to apply functional and nature- and art-based methods when pursuing influence in society.
Content
How to plan, implement and assess functional as well as nature- and art-based methods in a goal-oriented way in the context of social pedagogy?
How to use functional and nature- and art-based methods to support people's well-being and self-image and their sense of community?
How to apply functional and nature- and art-based methods when pursuing influence in society?
Opiskelumateriaali
Hatton, K. 2020. A new framework for creativity in social pedagogy. International
Journal of Social Pedagogy, 9(1): 16. Saatavissa: https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2020.v9.x.016. [Viitattu 31.3.2023]
Karjalainen, A-L. 2019.(toim.) Luovan toiminnan käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus.
Pulkamo, H. 2005. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka: vallan väline vai yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistamisen menetelmä? Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajata ja mahdollisuudet, e-kirja. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76, 576 – 604. Saatavissa: https://www.ellibslibrary.com/xamk/9789525994889 [Viitattu 31.3.2023]
sekä Learn -materiaalit
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen väylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen orientaatioon (läsnäolovelvollisuus), valitsemiisi toiminnallisiin ja taidelähtöisiin töpajoihin, työelämätoteutukseen ja päätöseminaariin (läsnäolovelvollisuus). Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksessä olevan lähiopetuksen, pienryhmissä toteutettavan työelämätoteutuksen sekä oppimispäiväkirjan työstämisen kautta.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet sosiaalialan kuntouttavassa työssä, voit toteuttaa työelämäosuuden (2 op) omalla työpaikallasi.
Opintojakson suorittaminen itsenäisesti:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä opintojakson osaamistavoitteiden mukaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelma ja toteuttamalla sen. Pyydä vastuuopettajalta tarkempia ohjeita itsenäisestä suorittamisesta hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Mikäli sinulla on opintojakson tavoitteiden mukaista aikaisempaa osaamista, sitä voidaan huomioida opintojakson suorituksessa joko kokonaan tai osittain. Opintojakson osaamistavaoitteita vastaavia, korkeakoulututasoisia opintoja voidaan hyväksilukea ja muualla tavalla, esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista, voidaan tunnustaa osaamisen näytöllä.
Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu joko itsenäisesti opiskellen tai osallistumalla lähiopetukseen. Jos sinulla on sote-alan koulutus ja olet työskennellyt sosiaalialan kuntouttavassa työssä vähintään 3 kk valmistumisen jälkeen, voit halutessasi tehdä osanäytön työelämätoteutus -osuudesta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy 2 op laajuinen työelämäosuus, joka toteutetaan yhteistyössä aikuissosiaalityön kuntouttavaa työtä tekevien kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Ennakkotehtävän palautus 4.9.2023 mennessä, opiskelijat jaetaan tarvittaessa ryhmiin A ja B ennakkotehtävän perusteella.
Orientaatio ryhmä A 8.9.2023, läsnäolovelvollisuus (toiminnallinen kokonaisuus)
Orientaatio ryhmä B 12.9.2023, läsnäolovelvollisuus
Työelämätoteutuksen simulaatiopäivä, ryhmä B 18.10.2023 läsnäolovelvollisuus (toiminnallinen kokonaisuus)
Tyelämätoteutuksen simulaatiopäivä ryhmä A 19.10.2023 läsnäolovelvollisuus
Oppimispäiväkirjan palautus 10.12.2023 mennessä
Päätösseminaari 1.12.2023: työelämätoteutuksen esittely, läsnäolovelvollisuus
Kansainvälinen yhteistyö
lä
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on kaikkiaan 135 ja se jakaantuu seuraavasti:
LÄHIOPETUS:
Orientaatio ja toiminnalliset ja taidelähtöiset pajat (elämyspedagoginen luontopaja kaikilla + 3 valinnaista pajaa) 26 h
Työelämätoteutus: simulaatio ja päätösseminaari 16 h
TYÖELÄMÄTOTEUTUS:
Kuntouttavan toiminnan toteutus asiakasryhmän kanssa: n. 8 h (tutustumiskäynti, ohjauksellinen toteutus, mahdollinen jälkireflektio asiakkaiden kanssa)
Toteutuksen suunnittelu sekä valmistautuminen toteutuksen simulaatioon ja varsinaiseen toteutukseen n. 42 h
Toisen ryhmän toteutuksen vertaisarviointi: n.4 h
ITSENÄINEN OPISKELU:
Ennakkotehtävä 5h
Oppimispäiväkirja 50 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksoon sisältyy seuraavat osat:
1. Ennakkotehtävä: tiimiroolitesti ja omat mielenkiinnon kohteet (mm. toiveet toiminnallisten pajojen sisällöistä) sekä vahvuudet toiminnallisissa ja taidelähtöisissä menetelmissä.
2. Opintojakson orientaatio: toiminnallinen kokonaisuus, jossa saadaan "maistiaisia" erilaisista menetelmistä ja tehtäväohjeet.
3. Toiminnalliset ja taidelähtöiset pajat: elämyspedagoginen luontopaja (koko päivä) ja 3 oman valinnan mukaista muuta pajaa, joiden kesto on n. 4h. Valinnaisten pajojen sisältö voi olla: kuvataide, musiikki, valokuva- ja video, draamamenetelmät, ongelmanratkaisu- ja luovuusharjoitteet. Pajojen sisältö päätetään opiskelijoiden valintojen pohjalta (ennakkotehtävä)
4. Työelämätoteutus.
5. Oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirjaa työstetään koko opintojakson ajan ja siinä hyödynnetään vähintään kolmea opintojakson osaamistavoitteisiin sopivaa luotettavaa lähdettä. Oppimispäiväkirja voi olla myös portfolion muotoinen, blogi tai vlogi tai muu luova/taiteellinen tuotos, joka tuo esille opintojakson aikana tapahtunutta osaamisen vahvistumista.
Further information
Opintojakso perustuu pääosin kokemukselliseen oppimiseen ja sen vuoksi lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus. Sairastumisista ja muista force majeure -esteistä johtuvien poissaolojen täydentäminen sovitaan opettajan kanssa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointiosiot:
Ennakkotehtävä 5 h: Hyväksytty- hylätty
Orientaatio ja pajat, osallistuminen 26 h: Hyväksytty - hylätty
Työelämätototeutus 54 h: toisen ryhmän suunnitelman vertaisarviointi hyväksytty - hylätty, seminaariesitys H- 5, seminaariesityksen painotus arvosanassa 50%
Oppimispäiväkirja 50 h, H-5, painotus opintojakson arvosanassa 50%
Arviointikehikko: AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko:
Tiedollinen osaaminen (a,b), taidollinen osaaminen (c,d, e), tiimi-/johtamisosaaminen/vastuunottaminen (f,g).
TASO Osaamisen alkuvaihe
Qualifications
Group counselling and communality work
Enrollment
12.04.2021 - 25.04.2021
Timing
01.08.2021 - 01.01.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, school wellbeing
Teacher in charge
Olli Rissanen
Groups
-
KHSA20SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Objective
You are able to plan, implement and assess functional as well as nature- and art-based methods in a goal-oriented way in the context of social pedagogy.
You are able to use functional and nature- and art-based methods to support people's well-being and self-image and their sense of community.
You are able to apply functional and nature- and art-based methods when pursuing influence in society.
Content
How to plan, implement and assess functional as well as nature- and art-based methods in a goal-oriented way in the context of social pedagogy?
How to use functional and nature- and art-based methods to support people's well-being and self-image and their sense of community?
How to apply functional and nature- and art-based methods when pursuing influence in society?
Opiskelumateriaali
Helkama ym. 2020: Johdatus sosiaalipsykologiaan https://www.ellibslibrary.com/xamk/9789513778606
Opettajan antama materiaali
Toteutuksen osien kuvaus
- Learn-oppimisympäristö
- Aikataulutettuja tehtäviä
- Luennot ja lähiopetus 16.9.2021 klo 14-16, 6.10.2021 klo 14-18 ja 24.11.2021 klo 14-18.
- Itsenäistä työskentelyä
- Itsenäisesti/ryhmässä toteutettava projekti
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
- Oppimistehtäviä aihepiireittäin
- Itsearviointi
- Vertaisarviointi
- Opettajan antama palaute
Qualifications
Group counselling and communality work