Siirry suoraan sisältöön

Toiminnalliset ja taidelähtöiset menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00EE53

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat tavoitteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallista sekä luonto- ja taidelähtöistä työtä sosiaalipedagogisessa viitekehyksessä.
Osaat käyttää toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen sekä yhteisöllisyyden tukemisessa.
Osaat soveltaa toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä.

Sisältö

Miten sovellat sosiaalipedagogista lähestymistapaa yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä?
Miten käytät toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä, esimerkiksi musiikkia, draamaa, liikuntaa ja kuvataidetta hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen sekä yhteisöllisyyden tukemisessa?
Miten yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä voidaan hyödyntää toiminnallisia menetelmiä?

Edeltävä osaaminen

Ryhmien ohjaus ja yhteisöllinen työ

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hannele Pulkamo
Ryhmät
  • KHSA22SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Osaat tavoitteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallista sekä luonto- ja taidelähtöistä työtä sosiaalipedagogisessa viitekehyksessä.
Osaat käyttää toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen sekä yhteisöllisyyden tukemisessa.
Osaat soveltaa toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä.

Sisältö

Miten sovellat sosiaalipedagogista lähestymistapaa yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä?
Miten käytät toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä, esimerkiksi musiikkia, draamaa, liikuntaa ja kuvataidetta hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen sekä yhteisöllisyyden tukemisessa?
Miten yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä voidaan hyödyntää toiminnallisia menetelmiä?

Opiskelumateriaali

Hatton, K. 2020. A new framework for creativity in social pedagogy. International
Journal of Social Pedagogy, 9(1): 16. Saatavissa: https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2020.v9.x.016. [Viitattu 31.3.2023]

Karjalainen, A-L. 2019.(toim.) Luovan toiminnan käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus.

Pulkamo, H. 2005. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka: vallan väline vai yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistamisen menetelmä? Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajata ja mahdollisuudet, e-kirja. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76, 576 – 604. Saatavissa: https://www.ellibslibrary.com/xamk/9789525994889 [Viitattu 31.3.2023]

sekä Learn -materiaalit

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen orientaatioon (läsnäolovelvollisuus), valitsemiisi toiminnallisiin ja taidelähtöisiin töpajoihin, työelämätoteutukseen ja päätöseminaariin (läsnäolovelvollisuus). Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksessä olevan lähiopetuksen, pienryhmissä toteutettavan työelämätoteutuksen sekä oppimispäiväkirjan työstämisen kautta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet sosiaalialan kuntouttavassa työssä, voit toteuttaa työelämäosuuden (2 op) omalla työpaikallasi.


Opintojakson suorittaminen itsenäisesti:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä opintojakson osaamistavoitteiden mukaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelma ja toteuttamalla sen. Pyydä vastuuopettajalta tarkempia ohjeita itsenäisestä suorittamisesta hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.


Aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Mikäli sinulla on opintojakson tavoitteiden mukaista aikaisempaa osaamista, sitä voidaan huomioida opintojakson suorituksessa joko kokonaan tai osittain. Opintojakson osaamistavaoitteita vastaavia, korkeakoulututasoisia opintoja voidaan hyväksilukea ja muualla tavalla, esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista, voidaan tunnustaa osaamisen näytöllä.

Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu joko itsenäisesti opiskellen tai osallistumalla lähiopetukseen. Jos sinulla on sote-alan koulutus ja olet työskennellyt sosiaalialan kuntouttavassa työssä vähintään 3 kk valmistumisen jälkeen, voit halutessasi tehdä osanäytön työelämätoteutus -osuudesta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 2 op laajuinen työelämäosuus, joka toteutetaan yhteistyössä aikuissosiaalityön kuntouttavaa työtä tekevien kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ennakkotehtävän palautus 4.9.2023 mennessä, opiskelijat jaetaan tarvittaessa ryhmiin A ja B ennakkotehtävän perusteella.
Orientaatio ryhmä A 8.9.2023, läsnäolovelvollisuus (toiminnallinen kokonaisuus)
Orientaatio ryhmä B 12.9.2023, läsnäolovelvollisuus
Työelämätoteutuksen simulaatiopäivä, ryhmä B 18.10.2023 läsnäolovelvollisuus (toiminnallinen kokonaisuus)
Tyelämätoteutuksen simulaatiopäivä ryhmä A 19.10.2023 läsnäolovelvollisuus
Oppimispäiväkirjan palautus 10.12.2023 mennessä
Päätösseminaari 1.12.2023: työelämätoteutuksen esittely, läsnäolovelvollisuus

Kansainvälinen yhteistyö

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on kaikkiaan 135 ja se jakaantuu seuraavasti:

LÄHIOPETUS:
Orientaatio ja toiminnalliset ja taidelähtöiset pajat (elämyspedagoginen luontopaja kaikilla + 3 valinnaista pajaa) 26 h
Työelämätoteutus: simulaatio ja päätösseminaari 16 h

TYÖELÄMÄTOTEUTUS:
Kuntouttavan toiminnan toteutus asiakasryhmän kanssa: n. 8 h (tutustumiskäynti, ohjauksellinen toteutus, mahdollinen jälkireflektio asiakkaiden kanssa)
Toteutuksen suunnittelu sekä valmistautuminen toteutuksen simulaatioon ja varsinaiseen toteutukseen n. 42 h
Toisen ryhmän toteutuksen vertaisarviointi: n.4 h

ITSENÄINEN OPISKELU:
Ennakkotehtävä 5h
Oppimispäiväkirja 50 h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksoon sisältyy seuraavat osat:

1. Ennakkotehtävä: tiimiroolitesti ja omat mielenkiinnon kohteet (mm. toiveet toiminnallisten pajojen sisällöistä) sekä vahvuudet toiminnallisissa ja taidelähtöisissä menetelmissä.
2. Opintojakson orientaatio: toiminnallinen kokonaisuus, jossa saadaan "maistiaisia" erilaisista menetelmistä ja tehtäväohjeet.
3. Toiminnalliset ja taidelähtöiset pajat: elämyspedagoginen luontopaja (koko päivä) ja 3 oman valinnan mukaista muuta pajaa, joiden kesto on n. 4h. Valinnaisten pajojen sisältö voi olla: kuvataide, musiikki, valokuva- ja video, draamamenetelmät, ongelmanratkaisu- ja luovuusharjoitteet. Pajojen sisältö päätetään opiskelijoiden valintojen pohjalta (ennakkotehtävä)
4. Työelämätoteutus.
5. Oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirjaa työstetään koko opintojakson ajan ja siinä hyödynnetään vähintään kolmea opintojakson osaamistavoitteisiin sopivaa luotettavaa lähdettä. Oppimispäiväkirja voi olla myös portfolion muotoinen, blogi tai vlogi tai muu luova/taiteellinen tuotos, joka tuo esille opintojakson aikana tapahtunutta osaamisen vahvistumista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso perustuu pääosin kokemukselliseen oppimiseen ja sen vuoksi lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus. Sairastumisista ja muista force majeure -esteistä johtuvien poissaolojen täydentäminen sovitaan opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiosiot:

Ennakkotehtävä 5 h: Hyväksytty- hylätty
Orientaatio ja pajat, osallistuminen 26 h: Hyväksytty - hylätty
Työelämätototeutus 54 h: toisen ryhmän suunnitelman vertaisarviointi hyväksytty - hylätty, seminaariesitys H- 5, seminaariesityksen painotus arvosanassa 50%
Oppimispäiväkirja 50 h, H-5, painotus opintojakson arvosanassa 50%

Arviointikehikko: AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko:
Tiedollinen osaaminen (a,b), taidollinen osaaminen (c,d, e), tiimi-/johtamisosaaminen/vastuunottaminen (f,g).

TASO Osaamisen alkuvaihe

Esitietovaatimukset

Ryhmien ohjaus ja yhteisöllinen työ

Ilmoittautumisaika

12.04.2021 - 25.04.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 01.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Vastuuopettaja

Olli Rissanen

Ryhmät
  • KHSA20SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Osaat tavoitteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallista sekä luonto- ja taidelähtöistä työtä sosiaalipedagogisessa viitekehyksessä.
Osaat käyttää toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen sekä yhteisöllisyyden tukemisessa.
Osaat soveltaa toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä.

Sisältö

Miten sovellat sosiaalipedagogista lähestymistapaa yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä?
Miten käytät toiminnallisia sekä luonto- ja taidelähtöisiä menetelmiä, esimerkiksi musiikkia, draamaa, liikuntaa ja kuvataidetta hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen sekä yhteisöllisyyden tukemisessa?
Miten yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä voidaan hyödyntää toiminnallisia menetelmiä?

Opiskelumateriaali

Helkama ym. 2020: Johdatus sosiaalipsykologiaan https://www.ellibslibrary.com/xamk/9789513778606
Opettajan antama materiaali

Toteutuksen osien kuvaus

- Learn-oppimisympäristö
- Aikataulutettuja tehtäviä
- Luennot ja lähiopetus 16.9.2021 klo 14-16, 6.10.2021 klo 14-18 ja 24.11.2021 klo 14-18.
- Itsenäistä työskentelyä
- Itsenäisesti/ryhmässä toteutettava projekti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Oppimistehtäviä aihepiireittäin
- Itsearviointi
- Vertaisarviointi
- Opettajan antama palaute

Esitietovaatimukset

Ryhmien ohjaus ja yhteisöllinen työ