Kulttuurihyvinvoinnin teoreettinen tausta (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00EG77-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.12.2020 - 14.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 02.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala)
- Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
- Opettajat
- Tuija Suikkanen-Malin
- Leena Muotio
- Piia Kleimola
- Vastuuopettaja
- Leena Muotio
- Ryhmät
-
KUMKV21KYKulttuurihyvinvointi, muotoilija, yamk
-
KUSKV21KYKulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala, ylempi amk
- Opintojakso
- KU00EG77
Tavoitteet
Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Tunnet laaja-alaisesti kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin.
Sisältö
Mitä ovat hyvinvoinnin käsitteet ja tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten aistit, elämykset ja kokemukset tuottavat hyvinvointia?
Millaisia vaikutuksia kulttuurilla ja taiteella on hyvinvointiin?
Arviointi
Opiskelija osaa:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa monialaisessa yhteistyössä
c. arvioida, tuottaa ja johtaa monialaisesti kulttuurihyvinvoinnin palveluprosesseja
d. ottaa itsenäisesti vastuu toiminnoista ja kehittää niitä monialaisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g.viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen toteutus:
Hyvinvoinnin keskeiset käsitteet ja teoriat.
Kulttuurin keskeiset käsitteet ja teoriat.
Kulttuurihyvinvoinnin käsitteellinen ja teoreettinen tausta.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
1. Tentti teoksesta: Houni, P., Turpeinen, I. & Vuolasto J. 2020: Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Helsinki: Taiteen edistämiskeskus (TAIKE).
2. Essee-tehtävä parityönä: Kulttuurihyvinvoinnin keskeisten käsitteiden avaaminen sekä viitekehyksen rakentaminen.
3. Aistitehtävä.
Erilaiset ryhmätyötehtävät lähiopetuksessa.
Määräajat ja tarkemmat ohjeet ovat Learn-alustalla.
Opiskelijan työmäärä
Tentti 1,5 op (Mitä ovat hyvinvoinnin käsitteet ja tutkimuksen yleisimmät suuntaukset? Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat ja kulttuurihyvinvoinnin yleisimmät suuntaukset)
Essee 1,5 op (Mitä ovat hyvinvoinnin käsitteet ja tutkimuksen yleisimmät suuntaukset omakohtaisella tasolla? Tunnet laaja-alaisesti kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin.)
Aistitehtävä 1 op (Miten aistit, elämykset ja kokemukset tuottavat hyvinvointia?)
Ryhmätehtävät lähiopetuksessa 1 op (Millaisia vaikutuksia kulttuurilla ja taiteella on hyvinvointiin?)
Toteutuksen osien kuvaus
Johdatus aiheeseen
Keskeiset hyvinvointiteoriat
Yleisimmät tutkimussuuntaukset
Kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan aktiivisuuteen ja tehtävien ja tentin arvointiin.