Skip to main content

Teaching and supervising in nursing (5 cr)

Code: SH00AC87-3031

General information


Enrollment
16.12.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2020 - 29.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 32
Degree programmes
Degree Programme in Health Care
Teachers
Liisa Korpivaara
Teacher in charge
Liisa Korpivaara
Groups
THKV19SP
Health care, full-time studies
Course
SH00AC87
No reservations found for realization SH00AC87-3031!

Objective

Competence in patient education and teaching
• you understand the philosophical, ethical and pedagogical foundation of education and teaching and their significance
• you are able to plan, implement and evaluate patient education and teaching in a client- and group-oriented manner together with other professionals
• you understand patient education and teaching as part of a nurse’s work in different contexts
• you are able to utilize client-oriented patient education and teaching methods appropriate to the situation
• you are able to appropriately utilize the existing and produce new patient education and teaching materials

Content

Competence in patient education and teaching
• patient education and teaching philosophies, views on learning and their significance in the patient education and teaching process
• concepts of patient education and teaching
• ethical viewpoints on the patient education and teaching process
• patient education and teaching process: needs assessment, planning, implementation and documentation
• methods to evaluate the effect of patient education in different contexts
• patient/client education
• mentoring
• orientation of a new member of staff/ student nurse
• patient education methods and forms
• patient education quality
• patient education and communication utilizing information and communications technologies
• evaluation and development of patient education

Evaluation

Level 3, Entry-level know-how and skills

You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
g. apply critically the ethical principles of the professional field

Course material

Kirjallisuus: Vänskä K., Laitinen - Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen Edita 2014 ja muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rakentuu kolmesta osiosta: Dialogisuus ja ohjauksen lähtökohdat, ohjaus- ja opetusmenetelmät ja digitaalisuus ohjauksessa.
Opintojaksoon kuuluu lähiopetusta, oppimistehtäviä, harjoitustyö ja niihin valmistutumista. Opintojakson harjoitustyö toteutuu yhteistyössä työelämän kanssa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op 135 tuntia ja se jakautuu eri teemojen välillä seuraavasti:
Dialogisuus ja opetuksen lähtökohdat 2op, 53 tuntia
Ohjaus- ja opetusmenetelmät 1,5 op 41 tuntia
Digitaalisuusohjauksessa 1,5 op 41 tuntia

Further information

liisa.korpivaara@xamk.fi

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Osaat etsiä opintojakson aiheisiin liittyvää tietoa alan keskeisistä tietolähteistä. Osaat perustella toimintaasi tutkitun tiedon ja terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti. Osoitat vastuullisuutta yhteistyöskentelyssä.
Oppimistehtävät ja harjoitustyö tulee olla hyväksytysti suoritettu.

Qualifications

You have proven your competence in the following studies:
- Anatomy, physiology and pathophysiology (5 ECTS)
- Quality and safety of social and health care services (5 ECTS)
- Basics of clinical nursing (5 ECTS)
- Practical training: Professional basics of nursing (minimum 4 ECTS)

Go back to top of page