Teaching and supervising in nursing (5 cr)
Code: SH00AC87-3031
General information
- Enrollment
- 16.12.2019 - 10.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2020 - 29.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Health Care and Emergency Care
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 32
- Degree programmes
- Degree Programme in Health Care
- Teachers
- Liisa Korpivaara
- Teacher in charge
- Liisa Korpivaara
- Groups
-
THKV19SPHealth care, full-time studies
- Course
- SH00AC87
Objective
Competence in patient education and teaching
• you understand the philosophical, ethical and pedagogical foundation of education and teaching and their significance
• you are able to plan, implement and evaluate patient education and teaching in a client- and group-oriented manner together with other professionals
• you understand patient education and teaching as part of a nurse’s work in different contexts
• you are able to utilize client-oriented patient education and teaching methods appropriate to the situation
• you are able to appropriately utilize the existing and produce new patient education and teaching materials
Content
Competence in patient education and teaching
• patient education and teaching philosophies, views on learning and their significance in the patient education and teaching process
• concepts of patient education and teaching
• ethical viewpoints on the patient education and teaching process
• patient education and teaching process: needs assessment, planning, implementation and documentation
• methods to evaluate the effect of patient education in different contexts
• patient/client education
• mentoring
• orientation of a new member of staff/ student nurse
• patient education methods and forms
• patient education quality
• patient education and communication utilizing information and communications technologies
• evaluation and development of patient education
Evaluation
Level 3, Entry-level know-how and skills
You know how to:
a. use professional vocabulary and concepts in an expert way
b. evaluate information sources critically
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to the purpose and justify these choices
g. apply critically the ethical principles of the professional field
Course material
Kirjallisuus: Vänskä K., Laitinen - Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen Edita 2014 ja muu opintojaksolla osoitettu materiaali.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso rakentuu kolmesta osiosta: Dialogisuus ja ohjauksen lähtökohdat, ohjaus- ja opetusmenetelmät ja digitaalisuus ohjauksessa.
Opintojaksoon kuuluu lähiopetusta, oppimistehtäviä, harjoitustyö ja niihin valmistutumista. Opintojakson harjoitustyö toteutuu yhteistyössä työelämän kanssa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op 135 tuntia ja se jakautuu eri teemojen välillä seuraavasti:
Dialogisuus ja opetuksen lähtökohdat 2op, 53 tuntia
Ohjaus- ja opetusmenetelmät 1,5 op 41 tuntia
Digitaalisuusohjauksessa 1,5 op 41 tuntia
Further information
liisa.korpivaara@xamk.fi
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Osaat etsiä opintojakson aiheisiin liittyvää tietoa alan keskeisistä tietolähteistä. Osaat perustella toimintaasi tutkitun tiedon ja terveysalan eettisten periaatteiden mukaisesti. Osoitat vastuullisuutta yhteistyöskentelyssä.
Oppimistehtävät ja harjoitustyö tulee olla hyväksytysti suoritettu.
Qualifications
You have proven your competence in the following studies:
- Anatomy, physiology and pathophysiology (5 ECTS)
- Quality and safety of social and health care services (5 ECTS)
- Basics of clinical nursing (5 ECTS)
- Practical training: Professional basics of nursing (minimum 4 ECTS)