Siirry suoraan sisältöön

Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BI43-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Jussi Hänninen
  • Katja Villikka
  • Satu Untolahti
  • Liisa Korpivaara
  • shktvirtuaali

Vastuuopettaja

Liisa Korpivaara

Ryhmät

  • THKV17SP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa.

Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät sekä ohjata hoitoon tarvittaessa.

Osaat synnytyksen hoidon ja toimia äkillisessä synnytyksessä.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistaa osallisuutta.

Osaat ottaa vastaan isyyden tunnustamisen.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Osaat tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin.

Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.

Osaat arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.

Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.

Sisältö

Mikä on äitiyshuollon palvelujärjestelmä?
Mitä on perhesuunnittelu ja seksuaali- ja lisääntymisterveys?
Miten toteutat perhevalmennusta?
Miten toteutat lasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonnan ja ohjauksen?
Miten tunnistat raskauden riskitekijät, erityisen tuen ja seurannan sekä hoitoonohjauksen tarpeen?
Miten synnytys hoidetaan ja jälkitarkastus tehdään?
Miten otat vastaan isyyden tunnustamisen äitiysneuvolassa?
Mitä on varhainen vuorovaikutus ja sen tukeminen?
Mitä on imetysohjaus?
Mikä on perhepalveluverkosto?
Miten toteutat lapsen terveystarkastukset?
Mitä ovat lapsen terveyden seurantamenetelmät ja arviointi?
Miten tuet voimavaroja, vanhemmuutta, perhe-elämän taitoja sekä terveyttä ja hyvinvointia?
Mitä ovat osallistavat terveyden edistämisen menetelmät?
Mitä ovat elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiotto?
Mitä on erityisen tuen ja tutkimusten varhainen tunnistaminen, hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen?

Aika ja paikka

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: -

Opiskelumateriaali

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Moodlen tenttikirja.
Vapaaehtoinen lisämateriaali:
Tuija Aro & Marja-Leena Laakso (Toim.) Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen
Helena Pihko; Leena Haataja; Heikki Rantala: Lastenneurologia 2014. Duodecim.
Kirsti Kumpulainen; Eeva Aronen; Hanna Ebeling; Eila Laukkanen; Mauri Marttunen; Kaija Puura; Andre Sourander: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria 2016. Duodecim.
Mervi Juusola Levottomat aivot - ADHD ja Asperger vahvuuksina. Otava.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää, Tero Timonen 2009 Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-Kustannus.
Carol Stock Kranowitz 2015 Tahatonta tohellusta Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-Kustannus.
Jean A. Ayres 2015 Aistimusten aallokossa Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-Kustannus.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin.
Artikkelit, tutkimukset.
Kirjallisuus:
1. Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan (THL opas 29). 2013. Klemetti R ja Hakulinen-Viitanen T (toim.). Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy Tampere. saatavissa:
SBN 978-952-245-972-5 (verkkojulkaisu)
ISSN 1798-0100 (verkkojulkaisu)
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5
2. Kätilötyö. Paananen U, Pietiläinen S, Raussi-Lehto E, Äimälä M.2015 tai uudempi painos. Edita Publishing Oy. Soveltuvin osin.
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin.
Artikkelit, tutkimukset.
Lastenneuvolaopas ( verkkojulkaisu osoite https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja)
Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille uudistettu painos 2019 ( verkkojulkaisu osoitteessa http://www.julkari.fi/handle/10024/137459 )
Muuta lähdekirjallisuutta mm.
Huttunen Tiina, Heikkinen Kirsi Pääedellä Näin tuet lapsesi aivojen kehitystä WSOY 2017
Salpa Pirjo Lapsen liikkumisen kehitys Ensimmäinen ikävuosi Tammi 2007
Stiina Storvik-Sydänmaa, Helena Talvensaari, Terhi Kaisvuo, Niina Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö 2013 SanomaPro s.10-88,
Eeva-Liisa Kronqvist, Minna-Leena Pulkkinen Kehityspsykologia Matkalla muutokseen 2007 WSOY s. 61-129
Siiskonen Tiina, Aro Tuija, Ahonen Timo, Ketonen Ritva ( toim.) Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa WS Bookwell Oy Juva 2003 Luvut: Laakso Marja-Leena Esikielellinen vuorovaikutus ja kommunikointi, Lyytinen Paula: Kielen kehityksen varhaisvaiheet ja Siiskonen Tiina & Aro Tuija & Lyytinen Paula: Havainnointi, arviointi ja tutkimuksiin ohjaaminen

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot 12 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten neuropsykiatrisista ongelmista ja niiden tunnistamisesta sekä 13 tuntia itsenäistä opiskelua.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Teoriaopinnot sisältävät lähiopetusta, johon sisältyy imetysohjaajakoulutus 16 h + näyttö, sairausvakuutuslain mukaisen synnytyksen jälkitarkastuskoulutuksen teoriaopinnot. Osa lähitunneista edellyttää läsnäoloa.,
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Teoriaopinnot sisältävät lähiopetusta, lähiopetukseen liittyviä ennakkotehtäviä ja case työskentelyä sekä itsenäisiä oppimistehtäviä. Osa lähitunneista edellyttää läsnäoloa.
LÄÄKETIETEENKYSYMYKSET ÄITIYS- JA LASTENNEUVOLASSA:
Lääketieteen luennot toteutuvat kolmena 4 tunnin iltaluentokokonaisuutena. Lisäksi jälkitarkastuskoulutukseen sisältyy lääketieteen luentoja. Luennoilla edellytetään läsnäoloa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: -

Työhön integroitu oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.

TKI ja työelämäyhteistyö

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Opintojakso ei sisällä harjoitustunteja, mutta teoriaopinnot linkittyvät läheisesti lastenneuvola harjoitteluun.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Osa lähitunneista toteutetaan harjoitustuntien muodossa.

Tentit ja muut määräajat

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestykseen. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjallisen tentin ensimmäisen suorituskerran jälkeen, haluamaan yleisenä uusintatenttipäivänä tai tenttiakvaario Examissa.
Opintoja nopeuttava väylä: Ilmoittaudut yleiseen tenttipäivään tai tenttiakvaario Examiin suorittamaan kirjallisen kokeen.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ensimmäinen tentti on määritelty työjärjestykseen. Tentin uusinnat tentistä poissaolon tai hylätyn suorituksen vuoksi Examissa. Imetysohjauksen näyttöpäivät sovitaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: -
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: -

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.

Opiskelijan työmäärä

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 12 h (ei läsnäolo velvoitetta, mutta osallistuminen ja aktiivisuus vaikuttavat arvosanaan!), kirjallinen koe 2 h ja itsenäinen opiskelu 13 h
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäinen valmistautuminen tentteihin 25 tuntia ja kirjallinen koe 2 h.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 5op= 135 tuntia
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 3 op
Imetysohjaus 1 op = 27 h
Synnytyksen jälkitarkastun teoriaopinnot 1 op = 27 h
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 3 op= 81 tuntia
LÄÄKETIETEENKYSYMYKSET ÄITIYS- JA LASTENNEUVOLASSA OSA 1op= 27 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
katja.villikka@xamk.fi
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖN OSA:
satu.untolahti@xamk.fi
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
liisa.korpivaara@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 33 %), osallistumisesta lähitunneille (T1-K5 33 %) ja aktiivisuudesta lähitunneilla (T1-K5 33 %).
Opintoja nopeuttava väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 100 %).
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, tentti, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, oppimispäiväkirja/tentti, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen

Hylätty (0)

Hylätty: LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Kirjallisissa kokeissa alle 40 % oikein kysytyistä asioita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TI-T2: LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasioita lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-H4: LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön.

Esitietovaatimukset

Edellytetään kliinisen hoitotyön ja kliinisen harjoittelun sekä perhe- ja yhteisöhoitotyön hyväksyttyä suorittamista.