Pedagoginen osaaminen ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: JN00CV14-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
16.12.2019 - 10.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
- Opettajat
- Sari Miettinen
- Vastuuopettaja
- Sari Miettinen
- Ryhmät
-
NKMI19SYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
- Opintojakso
- JN00CV14
Tavoitteet
Osaat jäsentää järjestö- ja nuorisotyön kenttää pedagogisena toimintaympäristönä.
Osaat käyttää järjestö- ja nuorisotyötä pedagogisesti jäsentäviä käsitteitä asiantuntevasti.
Tunnistat nuoriso- ja järjestötyössä pedagogisia ja ohjauksellisia kehittämiskohteita ja osaat esittää niihin teoriapohjaisia soveltavia ratkaisuja.
Sisältö
Millaista pedagogista osaamista Järjestö- ja nuorisotyön kehittäminen vaatii?
Millaisia kehittämismahdollisuuksia sosiaalipedagoginen viitekehys, yksilöohjauksen menetelmät tai kokemukselliseen oppimiseen perustuvat pedagogiset menetelmät tarjoavat järjestö- ja nuorisotyön kentälle?
Miten ohjausta ja pedagogiikkaa koskevan teoreettisen tiedon avulla voidaan kehittää työorganisaatiota tai ammattialaa?
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutetaan kolmena intensiivilähipäivänä. Lähipäiven välissä toteutetaan työelämään integroituva pedagoginen tai ohjauksellinen kehittämistehtävä,.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa tutustumalla alan tutkimukseen ja teoriaan sekä suunnittelemalla ja toteuttamalla pedagogisen tai ohjauksellisen kehittämistehtävän omalla työpaikalla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti tutustumalla alan tutkimukseen ja teoriaan sekä suunnittelemalla ja toteuttamalla pedagogisen tai ohjauksellisen kehittämistehtävän.
Opiskelijan työmäärä
24 tuntia lähiopetusta + 111 tuntia itsenäistä työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti pedagogisiin kehittämiskohteisiin liittyvää tietoa ja menetelmiä järjestö- ja nuorisotyön alalla.
b. Osaat ratkaista vaativia työyhteisön tai ammattialan haasteita pedagogisella kehittämistoiminnalla.
c. Osaat vastata pedagogisten ratkaisujen kehittämisestä itsenäisesti.
Opintojakson arviointi asteikolla 0-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan suorittama arviointi tehtävistä, itse ja ryhmän arviointi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat käyttää asiantuntevasti pedagogisia ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti .
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä pedagogiikan ja ohjauksen asiantuntija-tehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia .
Osaat arvioida toimintaasi erilaisissa pedagogisissa ja ohjauksellisissa tilanteissa .
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät tilannekohtaisesti ja perustella valinnan .
Osaat edistää tiimin toimintaa pedagogisesti.
Osaat soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.