Preclinical training, basics in nursing (4 cr)
Code: HY00DT72-3003
General information
- Enrollment
-
16.12.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2020 - 29.05.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Health Care and Emergency Care
- Campus
- Kotka Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Katri Rissanen
- Marjo Piispa
- Sari Virkki
- Leena Kosunen
- Satu Sällilä
- Anna-Maija Uusoksa
- Elisa Marttila
- Teacher in charge
- Leena Kosunen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
SHKT20KPNursing, full-time studies
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- HY00DT72
Objective
Preclinical training and Clinical training
You can work according to the values and ethical principles of nursing.
You can assess the need, aims and means of patient care and evaluate the care.
You can carry out the most common nursing tasks and know the principles of nursing that promotes rehabilitation.
You can meet the nursing needs by using the nursing functions and recording them according to the structural model.
You implement the principles of safe medication.
You apply the principles aceptics and preventing infections in nursing.
You know the principles regarding safety and patient safety in the health care environment.
You understand your professional responsibilities and duties, and you are able to ensure and promote patient safety.
You systematically evaluate the condition of a patient and recognise the patient that needs urgent care.
You master the basic CPR and can use defibrillator.
Content
Preclinical training and Clinical training
How do you take into consideration the values and ethical principles of nursing in your work?
How do you assess the patient’s need and aims for care and how do you meet them with nursing activites?
How do you record the nursing process according to the structural model?
How do you carry patients' systematic assessment according to the ABCDE protocol?
How do you take advantage of the NEWS criteria and the ISBAR consultation model in a patient safe environment?
How do you carry out nursing that promotes rehabilitation?
How do work in an ergonomic manner?
How do collegiality and teamwork advance nursing?
What are the prerequisites for a patient's basic care?
How do you act according to the principles of aceptics and preventing infections?
How do you carry out nursing actions?
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Prekliininen harjoittelu on osa lakisääteista EU-sairaanhoitajan pakollista kliinistä harjoittelua. Eli jokainen tunti on pakollinen.
Ergonominen osaaminen: Jos sinulla on voimassa oleva Potilassiirtojen Ergonomiakortti 3op, voit osallistua suoraan osaamisen näyttöön.
Harjoituspäivien teemat näkyvät lukujärjestyksessä. Poissaolosta tulee korvaava tehtävä, lisäksi harjoitellut taidot tulee itsenäisesti opetella. Opettajat neuvovat, mutta uutta opetussessiota ei ole. Osaaminen näytetään opettajille. Poissaolon voi korvata myös osallistumalla toisen ryhmän harjoituksiin. Jos poissaoloja runsaasti, on se este osaamisen arviointiin osallistumiselle.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Terveysalan ammattitutkinnon omaava voi suorittaa harjoittelut ahot-menettelyllä (osaamisen näyttö). Ohjeistus orientaatioviikolla.
RDI and work-related cooperation
Harjoittelutuntien sisältö:
Aseptinen toiminta
• Aseptiikan perusteet
• Käsihygienia, henkilöhygienia, siivous, jätehuolto
• Varotoimet potilaan hoitotyössä
• Infektioriskin tunnistaminen
Ergonomia ja kuntoutumisen tukeminen
Perushoitotyö ja painehaavojen ehkäisy
• Hoitoympäristön turvallisuus
• Hoitosuhdetyöskentely
• Perushoitotyön auttamismenetelmät ja apuvälineet
• Ihon, suun ja limakalvojen seuranta ja hoito, painehaavasuositus
Katetrointi ja suolen toiminnan edistäminen
• Virtsaamisen seuranta, virtsateiden toiminnan ylläpitäminen (katetrointi ja virtsa-avanne)
• Suolen toiminnan seuranta ja edistäminen (suoliäänten kuuntelu, suoliston tyhjentäminen, suolistonavanteen hoito)
Ravitsemuksessa avustaminen ja nenämahaletkun laitto
• NML
• Ravitsemustilan seuranta ja arviointi, ravinnon saannin turvaaminen
Hengityksen arviointi ja tukeminen
• Hengityksen seuranta, hengitysvajaus, hengenahdistus, aspiraatioriski
• Hengitystien avoimuuden arviointi
• Hengitysäänten kuuntelu, hengitysfrekvenssi, SpO2
• Hapenantovälineet
• Ilmatienhallinnassa avustaminen sis. ventilointi
• Trakeostomoidun potilaan hoidon perusteet
• Liman imeminen
• Kliinisten merkkien havainnointi (ihon väri, syanoosi, miten puhuu, hikisyys jne.)
Verenkierron ja sydämen toiminnan tutkiminen ja arviointi, peruselvytys
• Sykkeen ja lämpörajojen tunnustelu
• Verenpaineen mittaaminen
• Monitorointi
• EKG
• Peruselvytys ja defibrillointi
Tajunnan tason arviointi
• Tajunnan taso (GCS)
• Kivun arviointi
• Kuulo- ja näköaistimuutosten huomiointi ja apuvälineet
• Lämmön arviointi
Lääkehoito
• Lääkkeen antaminen ja annosjakelu
• p.o., i.c., i.m., i.v.
Nestetasapainon seuranta ja laskeminen, perusnestehoidon toteutus
• Nestehoito, perusnesteen valinta
• Infuusion valmistelu
• Kanylointi
• Nestehoidon arviointi
• Nestetasapaino
• Infuusiolaskimet
Verinäytteiden ottaminen
• Kapillaarinäytteet
• Laskimoverinäytteet
Lähestyvän kuoleman merkkien tunnistaminen, kuolevan potilaan hoitaminen, kuolevan potilaan ja läheisten kohtaaminen
Student workload
Ergonominen osaaminen: 16h pakolliset harjoitukset koululla, opintokäynti ja osaamisen arviointi
Hoitotyön harjoitukset ovat pakollisia. Kokonaisuuden laajuus 4op.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Potilas ja/tai työturvallisuus vaarantuu
Further information
Ergonominen osaaminen: satu.sallila@xamk.fi
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Osaamisen käytännön arviointi
Qualifications
Professional basics in nursing 25 cr