Globaalikasvatus ja monikulttuurisuuden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU16-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 23.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Sirpa Räikkönen
- Vastuuopettaja
- Sirpa Räikkönen
- Ryhmät
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU16
Tavoitteet
Hahmotat kasvatuksen merkityksen kestävän kehityksen, moninaisuuden, ihmisoikeuksien toteutumisen ja yhdessä elämisen taitojen rakentamisessa.
Osoitat perehtyneisyytesi yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymyksiin maailmanlaajuisesti ja paikallisesti.
Osaat toimia moniarvoisen kansalaisyhteiskunnan edistäjänä.
Osaat hyödyntää erilaisia globaalikasvatuksen menetelmiä.
Hahmotat erilaisia kansainvälistymistä edistäviä rahoituslähteitä ja liikkuvuusohjelmia nuorisoalalla.
Sisältö
Mitkä ovat monikulttuurisen työn taustat ja tavoitteet?
Mitä on globaalikasvatus ja kuinka sitä toteutetaan?
Miten voidaan edistää monikulttuurista ja moniarvoista yhteiskuntaa?
Millaisia haasteita liittyy maahanmuuttajan kotoutumiseen ja yhteiskunnalliseen kiinnittymiseen?
Millaisia rahoituslähteitä sekä liikkuvuusohjelmia on mahdollista hyödyntää kansainvälistymisen edistämiseksi?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla hyödynnetään mm. THL:n maahanmuutto ja kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusmateriaalia
Paloma- koulutus, osa 1. THL
Globaalikasvatusmateriaali
Agenda- 2030- kestävän kehityksen tavoitteet
Yhdenvertaisuuslaki
Erasmus+- ohjelma ja kansainvälinen nuorisotyö
Kestävän kehityksen materiaali esim. Rank- a brand - suomalaisen vaaebrändien ilmasto-, ympäristö-, ja ihmisoikeustyö ja sen läpinäkyvyys
Muu opiskelumateriaali löytyy Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina.
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opintojakso sisältää 3 yksilötehtävää ja mahdollisuuden tehdä yksi tehtävä parityönä. Tehtävät palautetaan opintojakson päätteeksi. Yksi tehtävistä on vertaisarvioitava ja sen palautsaika on hieman aikaisempi.
Opettajan ohjausta on saatavilla sähköpostitse tarvittaessa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen palaute. Lisäksi opintojaksolla toteutetaan vertaispalautteenantoa.
Opintojakso koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Omat juureni 1op, Oppimispäiväkirja 1 op, Nuorisovaihto-ohjelma 2 op ja Mielipidekirjoitus 1 op.Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävissä on hyötyä työelämäkontakteista tai kokemuksista opintojakson aihealueista.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä.
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Opintojakson tehtävät voi suorittaa omassa aikataulussa tehtävien palautusaikataulujen puitteissa.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Toteutuksen osien kuvaus
Toteutuksen osat:
Osa 1: Omat juureni (1 op). Tässä osiossa selvität oman sukusi taustoja ja oman nimesi taustoja. Millaisia monikulttuurisia vivahteita meidän taustoista löytyy- vai löytyykö?
Osa 2: THL:n Paloma-koulutuksen kautta tutustumme pakolaistaustaisten henkilöiden tilanteisiin. Koulutus on suunnattu ammattilaisille ja oppilaitoksille.Koulutus antaa perustiedot pakolaistaustaisten henkilöiden kohtaamiseen ja heidän hyvinvoinnin tukemiseen. Tehtävän laajuus 1 op.
Osa 3: Erasmus+ ohjelmaan tutustuminen ja nuorisovaihto- ohjelman suunnittelu. Tämän tehtävän voi halutessaan tehdä parityönä. Tehtävän laajuus 2 op.
Osa 4:Mielipidekirjoitus opintojakson aiheista. Tässä tehtävssä tutustut Agenda 2030 tavoitteisiin ja teet valitsemastasi aiheesta mielipidekirjoituksen. Tehtävä arvioidaan vertaisarviolla. Vertaisarvioille on varattu opintojakson lopulla n. kahden viikon arviointijakso.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tehtävien suoritus.
Oma tausta ( hyväksytty)
Paloma-koulutuksen oppimispåivåkirja (1-5)
Nuorisovaihtotehtävä (1-5)
Mielipidekirjoitus (1-5)