Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen intervention arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00EH62-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnanohjaajakoulutus
Opettajat
Tiina Aho
Vastuuopettaja
Outi Pyöriä
Ryhmät
LISA23KP
Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
Opintojakso
LI00EH62

Toteutuksella on 22 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 88 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 30.09.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
To 02.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Ti 07.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
To 09.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Ti 14.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
To 16.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Ti 28.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
To 30.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Ti 04.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA418 Byod-/teorialuokka
To 06.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA150 Savonniemisali
To 13.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA150 Savonniemisali
To 20.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
To 27.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
To 04.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA427 Byod-/teorialuokka
Ti 09.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
To 11.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA317 Tietokoneluokka
Ti 16.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA124 Teorialuokka
To 18.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi
SA122 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- Osaat arvioida valmennusprosessin vaikuttavuutta erilaisilla työkaluilla yhdessä asiakkaan kanssa.
- Osaat luoda jatkotoimet valmennusprosessin jälkeiselle ajalle yhdessä asiakkaan kanssa.
- Osaat päättää asiakassuhteen asiakaskeskeisesti.
- Osaat arvioida omaa valmennustoimintaasi realistisesti ja löytää kehityskohteita toiminnastasi.

Sisältö

- Miten ja millä työkaluilla pystyt arvioimaan valmennusprosessin vaikuttavuutta?
- Miten luoda pysyvää elämäntapamuutosta tukevat jatkotoimet yhdessä asiakkaan kanssa?
- Miten valmennusprosessi päätetään asiakaskeskeisesti?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on käytössä laaja teoreettisen viitekehyksen aineistopaketti, joka ilmoitetaan tarkemmin opintojakson orientaatiotunnilla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson toteutus muodostuu rinnakkain kulkevista kuudesta (6) toisiaan tukevista prosessista. Opintojakson toteutusaika on tiivis oppimisen sprintti 12 viikkoa. Työskentely pohjautuu viikkokohtaisesti fasilitoituihin monipuolisiin työskentelymuotoihin, jotka ovat mm.: ryhmämuotoisia dialogikohtaamisia kampuksella tai teams:lla (yhteisesti sovittavalla tavalla), itsenäistä työskentelyä oman asiakasintervention parissa, tiimimuotoista lukupiirityöskentelyä, pienryhmämuotoista dialogista työnohjaustyöskentelyä sekä jatkuvaa relfektoivaa työskentelyn dokumentointia.

Opintojakson oppimisen pedagogisen orientaation muodostaa sosiokonstruktivistinen käsitys oppimisesta sekä ammatillisen asiantuntijuuden edelleen rakentumisesta. Opintojakson pedagogisena mallina käytetään integratiivisen pedagogiikan lähtökohtaa, joka ohjaa opintojakson työskentelymuotojen, oppimistehtävien ja arvioinnin muodostumista.

Työskentelymuodot opintojakson aikana lyhyesti:

Työpaja työskentely =>kampuksella tai teams:ssa: opettajan johtamaa, orientoivaa tai fasilitoitua työskentelyä kampuksella / tai yhteisesti sovitusti teams:ssa.

Reflektiopöytä – työskentely=> kulkee interventiotyöskentelyn rinnalla ja tarkoittaa ajoittaista pysähtymistä oman toimijuuden ja interventioprosessin äärelle.

Dialoginen työnohjaustyöskentely => työnohjauksellisten työvälineiden ja menetelmien haltuunottoa pienryhmissä sekä voimaantumista oman asiantuntijuuden kehittymisen äärellä.

Teoreettinen viitekehys työskentely => aineistopakettien kautta toteutuva itsenäinen ja lukupiirimuotoinen työskentely sekä vertaisuuteen pohjautuva sparraus.

Asiakasinterventio-työskentely => itsenäinen elintapavalmennuksen kahdeksan (8) viikkoa kestävä asiakasprosessi, joka toimii opintojakson teoreettisen viitekehyksen kiinnittämis- ja peilipintana sekä opiskelijan asiantuntijuuden sekä ammatillisen identiteetin kehittymisalustana.

Dokumentaatio ja reflektio-työskentely => refrenssiportfolion kokoaminen, joka ilmentää opiskelijan oppimisprosessia ja kokaa yhteen opiskelijan luomaa asiakasinterventioprosessia.

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita.

Opintojaksoon sitoutuu aito asiakastyöskentely, joka läpi leikkaa koko opintojakson toteutusta. Ennen opintojakson alkua jokainen opiskelija suorittaa itsenäisen asiakashankinnan vaiheen. Opintojakson toteutuksesta ja asiakashankinnan ohjeistuksesta pidetään lukukausittainen ryhmäkohtainen info ennen opintojaksoille ilmoittautumisen alkamista edellisen lukukauden aikana. Info tallennetaan Liikunnan koulutuksen info- ja viestintäportaalista löytyvään OVA-kalenteriin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka jakaantuu eri työskentelymuotojen välille. Opintojakso on moduloitu yhdeksi 15 opintopisteen toteutukseksi ja opintojakso muodostuu seuraavista opintojaksoista / niiden tavoitteista:
Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu 5 op.
Asiakaslähtöisen intervention toteutus 5 op.
Asiakaslähtöisen intervention arviointi 5 op.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen vaatii asiakashankinnan ennen opintojakson alkua. Asiakashankinnan info pidetään ennen opintojaksoille ilmoittautumisen alkua edellisen lukukauden puolivälissä. Info tiedottamisesta vastaa ryhmäkohtainen OVA.

Opintojakson orientaatiotunnit pidetään aina kampuksella, Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatioon opintojakson sujuvan käynnistämisen varmistamiseksi. Opintojakson toteutus on monisäikeinen kokonaisuus rinnakkaisia prosesseja ja niihin itsenäinen perehtyminen sekä kiinni pääsy ei ole luontevaa sujuvan käynnistymisen takaamiseksi. Orientaatiotunnilla myös päätetään yhteisten kohtaamisten toteutustavoista opiskelijaryhmän käymän yhteiskeskustelun pohjalta.

Edeltävä osaaminen / vaaditut opintosuoritukset ennen opintojaksolle osallistumista:

Vanha opetussuunnitelma LISA24SP saakka:
- Liikunnanohjauksen ja liikuntapalvelujen perusteet 25 op.
- Ihmisen toiminta ja terveysliikunta 20 op.
- Terveellisen elämäntavan ja hyvinvoinnin tukeminen 25 op.

Uusi opetussuunnitelma LISA25KM alkaen:
- Toimiva ja hyvinvoiva ihminen 20 op.
- Liikunnan, urheilun ja projektitoiminnan pedagogiikka 15 op.
- Liikunta yhteiskunnassa 20 op.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja työelämäpedagogiset prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.

Siirry alkuun