Siirry suoraan sisältöön

MuotoiluajatteluLaajuus (5 op)

Tunnus: PY00CX62

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Osaat hyödyntää muotoiluajattelua, löytää ja määritellä kehittämiskohteita suunnittelussasi.
Hallitset muotoiluprosessin hyvin ja osaat organisoida tekemistäsi tavoitteellisesti.
Osaat konkretisoida ja tehdä ajatteluasi näkyväksi hyödyntäen kuvaa ja tekstiä ajattelun välineenä.

Sisältö

Mitä on muotoiluajattelu, miten löydät kehittämiskohteita ja miten hyödynnät muotoiluajattelua omassa työssäni?
Miten hyödynnät ideointimenetelmiä ajattelun tukena?
Miten teet muotoiluajattelua näkyväksi ja arvioitavaksi?
Kuinka hyödynnät osaamistasi omassa työssäsi?

Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • PAKV24SY
    Palvelumuotoilu, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat hyödyntää muotoiluajattelua, löytää ja määritellä kehittämiskohteita suunnittelussasi.
Hallitset muotoiluprosessin hyvin ja osaat organisoida tekemistäsi tavoitteellisesti.
Osaat konkretisoida ja tehdä ajatteluasi näkyväksi hyödyntäen kuvaa ja tekstiä ajattelun välineenä.

Sisältö

Mitä on muotoiluajattelu, miten löydät kehittämiskohteita ja miten hyödynnät muotoiluajattelua omassa työssäni?
Miten hyödynnät ideointimenetelmiä ajattelun tukena?
Miten teet muotoiluajattelua näkyväksi ja arvioitavaksi?
Kuinka hyödynnät osaamistasi omassa työssäsi?

Opiskelumateriaali

Muotoiluajattelu
Miettinen, Satu, Teknologiateollisuus (yhdistys)
Teknologiainfo Teknova 2014

Palvelumuotoilun bisneskirja
Koivisto, Mikko, Säynäjäkangas, Johanna, Forsberg, Sofia,
Alma Talent 2019.
Sivut 35 -41

Design thinking process & methods guide
Curedale, Robert
Design Community College 2016. 2nd edition

The Design thinking playbook
Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems
Michael Lerwick, Patrick Link, Larry Leifer
Wiley 2018

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio
ja vertaisarviointi
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 18.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • PAKV23SY
    Palvelumuotoilu, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat hyödyntää muotoiluajattelua, löytää ja määritellä kehittämiskohteita suunnittelussasi.
Hallitset muotoiluprosessin hyvin ja osaat organisoida tekemistäsi tavoitteellisesti.
Osaat konkretisoida ja tehdä ajatteluasi näkyväksi hyödyntäen kuvaa ja tekstiä ajattelun välineenä.

Sisältö

Mitä on muotoiluajattelu, miten löydät kehittämiskohteita ja miten hyödynnät muotoiluajattelua omassa työssäni?
Miten hyödynnät ideointimenetelmiä ajattelun tukena?
Miten teet muotoiluajattelua näkyväksi ja arvioitavaksi?
Kuinka hyödynnät osaamistasi omassa työssäsi?

Opiskelumateriaali

Muotoiluajattelu
Miettinen, Satu, Teknologiateollisuus (yhdistys)
Teknologiainfo Teknova 2014

Palvelumuotoilun bisneskirja
Koivisto, Mikko, Säynäjäkangas, Johanna, Forsberg, Sofia,
Alma Talent 2019.
Sivut 35 -41

Design thinking process & methods guide
Curedale, Robert
Design Community College 2016. 2nd edition

The Design thinking playbook
Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems
Michael Lerwick, Patrick Link, Larry Leifer
Wiley 2018

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • PAKV22SY
    Palvelumuotoilu, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat hyödyntää muotoiluajattelua, löytää ja määritellä kehittämiskohteita suunnittelussasi.
Hallitset muotoiluprosessin hyvin ja osaat organisoida tekemistäsi tavoitteellisesti.
Osaat konkretisoida ja tehdä ajatteluasi näkyväksi hyödyntäen kuvaa ja tekstiä ajattelun välineenä.

Sisältö

Mitä on muotoiluajattelu, miten löydät kehittämiskohteita ja miten hyödynnät muotoiluajattelua omassa työssäni?
Miten hyödynnät ideointimenetelmiä ajattelun tukena?
Miten teet muotoiluajattelua näkyväksi ja arvioitavaksi?
Kuinka hyödynnät osaamistasi omassa työssäsi?

Opiskelumateriaali

Muotoiluajattelu
Miettinen, Satu, Teknologiateollisuus (yhdistys)
Teknologiainfo Teknova 2014

Palvelumuotoilun bisneskirja
Koivisto, Mikko, Säynäjäkangas, Johanna, Forsberg, Sofia,
Alma Talent 2019.
Sivut 35 -41

Design thinking process & methods guide
Curedale, Robert
Design Community College 2016. 2nd edition

The Design thinking playbook
Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems
Michael Lerwick, Patrick Link, Larry Leifer
Wiley 2018

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty