OpinnäytetyöLaajuus (30 op)
Opintojakson tunnus: B20300610
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 30 op
Osaamistavoitteet
Itsenäisesti toteutettu kehittämistehtävä.
Sisältö
Menetelmäopinnot, (laajuus noin 4 op) Ideavaihe, (laajuus noin 8 op) Ideointivaihe Aiheen valitseminen: Haetaan aihetta itse aktiivisesti työelämästä, mutta aiheita voi olla tarjolla myös opinnäytetyövastaavalla tai opettajalla. Tavoitteena on saada työelämästä suurempia hankkeita, joihin voi osallistua yksi tai useampi opiskelija. Aiheen varmistuttua opiskelija tutustuu aiheeseen liittyvään näyttöön perustuvaan kirjallisuuteen, tutkimuksiin, tilastoihin ja muihin lähteisiin tekemällä tietokantahakuja laajasti kotimaisiin ja ulkomaalaisiin tietokantoihin muutamalla keskeisellä käsitteellä/avainsanalla. Lähteet tukevat opinnäytetyön tavoitteiden/ongelmien määrittelyä: Määritellään työn tarkoitus, tavoitteet, tehtävät tai ongelmat opinnäytetyön muodosta (projekti, tutkimus, kehittämistehtävä ym.) riippuen. Opiskelija hakee aktiivisesti ohjausta. Ideavaihe/ ideaseminaari Seminaari on opinnäytetyön ohjaustilanne koko ryhmälle, jota edeltää ohjaajan kanssa keskustelu. Opiskelija esittää, pohtii vaihtoehtoja ja arvioi kriittisesti sekä suullisesti että kirjallisesti ideaseminaarissa kehittämistehtävänsä aiheen, kirjallisuutta, taustan ja tarkoituksen, tavoitteet / ongelmat, työskentelymenetelmän, alustavan aikataulun ja kustannussuunnitelman sekä yhteydet alueella meneillään oleviin kehittämishankkeisiin. Esittämisen opiskelija valmistelee pedagogisesti mielenkiintoisesti ja monipuolisesti. Opiskelija esittelee ideaseminaarissa vähintään seuraavia asioita: aihe, hanke-tutkimus- tai projektisuunnitelma sisältäen taustan ja tarkoituksen, tavoitteet/ongelmat, keskeisiä käsitteitä, lähteitä, työelämäkohteen/työelämäkumppanin kuvaus, opinnäytetyön menetelmä ja aikataulu. Jokaiselle opinnäytetyölle nimetään työelämäohjaaja ja opettajaohjaaja. Suunnitelmavaihe, (laajuus noin 8 op) Suunnitelmavaihe/suunnitelmaseminaari Opiskelija hakee aktiivisesti ohjausta. Opiskelija kirjoittaa huomattavan määrän teoreettista tekstiä aiheesta. Ongelmat/tavoitteet ovat tarkentuneet. Opinnäytetyön menetelmäosa on tarkentunut, jolloin opiskelijalla on valmiina menetelmään liittyvä mittari, kehittämistehtävässä/projektissa tarkka prosessin kuvaus, käsikirjoitus jne. Lisäksi työssä on sisällysluettelo sekä lähdeluettelo. Suunnitelmaseminaarissa opiskelija on perehtynyt syvällisesti aihealueeseensa keskeisten käsitteiden pohjalta ja esittelee havainnollisesti kehittämistehtävän osa-alueet laajemmin kuin ideaseminaarissa. Opiskelijat hyödyntävät aktiivisesti työelämäohjaajan ja opettajan asiantuntemusta sekä neuvottelevat yhteistyöprojekteissa ohjaajien ja projektin asiatuntijaryhmän jäsenten kanssa kokonaisuudesta. Päättövaihe, (laajuus noin 10 op) Opinnäytetyön päättövaihe/päättöseminaari Opiskelija keskittyy tulosten analysointiin ja raportointiin luotettavasti mutta kriittisesti. Tulokset voivat olla erilaisia opinnäytetyön muodosta riippuen. Projektissa hiotaan yhteisen tuotteen, välineen tms. selostusta ja viimeistelyä, tutkimuksessa tulosten tiivistä ja havainnollista esittämistä. Työn tärkeä vaihe on tulosten pohdinta.