ICT-ympäristöLaajuus (5 op)
Tunnus: TI00BI06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat hyödyntää tehokkaasti XAMKin sekä koulutuksen käytössä olevia oppimisympäristöjä kuten laboratorioita ja verkkopalveluita. Tunnet informaatiotekniikan yksikön henkilöstön ja heidän vastuualueensa. Osaat nimetä ICT järjestelmien keskeiset teknologiat ja kuvata niiden tarkoituksen.
Osaat hyödyntää alalla/opiskelun aikana tarvittavia ohjelmistoja, menetelmiä ja termistöä.
Hallitset myös merkkipohjaiset komentorivityökalut ja ymmärrät niiden merkityksen työskentelysi tukena.
Sisältö
Mitä oppimisympäristöjä kyberturvallisuuden koulutuksessa käytetään ja miten niitä käytetään?
Mistä teknologioista muodostuu ICT järjestelmät ja mitkä niiden tehtävät ovat?
Keneltä saat apua tarvittaessa oppimisympäristön ongelmissa?
Miksi merkkipohjaiset työkalut?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kyberturvallisuuden koulutus
Opettaja
- Jaakko Nurmi
Vastuuopettaja
Jaakko Nurmi
Ryhmät
-
KTKT24SPKyberturvallisuus, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat hyödyntää tehokkaasti XAMKin sekä koulutuksen käytössä olevia oppimisympäristöjä kuten laboratorioita ja verkkopalveluita. Tunnet informaatiotekniikan yksikön henkilöstön ja heidän vastuualueensa. Osaat nimetä ICT järjestelmien keskeiset teknologiat ja kuvata niiden tarkoituksen.
Osaat hyödyntää alalla/opiskelun aikana tarvittavia ohjelmistoja, menetelmiä ja termistöä.
Hallitset myös merkkipohjaiset komentorivityökalut ja ymmärrät niiden merkityksen työskentelysi tukena.
Sisältö
Mitä oppimisympäristöjä kyberturvallisuuden koulutuksessa käytetään ja miten niitä käytetään?
Mistä teknologioista muodostuu ICT järjestelmät ja mitkä niiden tehtävät ovat?
Keneltä saat apua tarvittaessa oppimisympäristön ongelmissa?
Miksi merkkipohjaiset työkalut?
Opiskelumateriaali
Online-lähteet, luentomateriaali, ICTLAB oppimisympäristön ohjeistus
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät
työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien
mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työelämän opinnollistaminen osaamisen osittamisen ohjeen mukaisesti. Edellytyksenä työnantajan kanssa laadittava kehittämistehtävä. Vaihtoehtoisen suoritustavan edellytyksenä ovat kyky työskennellä itsenäisesti ja tulostavoitteellisesti, laatia raportti tai muu osaamisen osoittamisen tuotos, jossa esille tulee kyky käsitellä aihetta kriittisesti ja anatlyyttisesti sekä tehdä monipuolisia päätelmiä useista eri näkökohdista. Osaamisen osoittamisen ohjeen saa opintojakson vastuuopettajalta.
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia opiskelijan työtä, joista noin puolet on kontaktiopetusta (Luennot, harjoitukset)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
(b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
(c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
(e) käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija on hyväksytysti suorittanut vaaditut oppimistehtävät ja reflektoinut oppimistaan oppimispäiväkirjaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Kyberturvallisuuden koulutus
Opettaja
- Tomi Pahula
- Jaakko Nurmi
Vastuuopettaja
Jaakko Nurmi
Ryhmät
-
KTKT23SPKyberturvallisuus, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat hyödyntää tehokkaasti XAMKin sekä koulutuksen käytössä olevia oppimisympäristöjä kuten laboratorioita ja verkkopalveluita. Tunnet informaatiotekniikan yksikön henkilöstön ja heidän vastuualueensa. Osaat nimetä ICT järjestelmien keskeiset teknologiat ja kuvata niiden tarkoituksen.
Osaat hyödyntää alalla/opiskelun aikana tarvittavia ohjelmistoja, menetelmiä ja termistöä.
Hallitset myös merkkipohjaiset komentorivityökalut ja ymmärrät niiden merkityksen työskentelysi tukena.
Sisältö
Mitä oppimisympäristöjä kyberturvallisuuden koulutuksessa käytetään ja miten niitä käytetään?
Mistä teknologioista muodostuu ICT järjestelmät ja mitkä niiden tehtävät ovat?
Keneltä saat apua tarvittaessa oppimisympäristön ongelmissa?
Miksi merkkipohjaiset työkalut?
Opiskelumateriaali
Online-lähteet, luentomateriaali, ICTLAB oppimisympäristön ohjeistus
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät
työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien
mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työelämän opinnollistaminen osaamisen osittamisen ohjeen mukaisesti. Edellytyksenä työnantajan kanssa laadittava kehittämistehtävä. Vaihtoehtoisen suoritustavan edellytyksenä ovat kyky työskennellä itsenäisesti ja tulostavoitteellisesti, laatia raportti tai muu osaamisen osoittamisen tuotos, jossa esille tulee kyky käsitellä aihetta kriittisesti ja anatlyyttisesti sekä tehdä monipuolisia päätelmiä useista eri näkökohdista. Osaamisen osoittamisen ohjeen saa opintojakson vastuuopettajalta.
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia opiskelijan työtä, joista noin puolet on kontaktiopetusta (Luennot, harjoitukset)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
(b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
(c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
(e) käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija on hyväksytysti suorittanut vaaditut oppimistehtävät ja reflektoinut oppimistaan oppimispäiväkirjaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kyberturvallisuuden koulutus
Opettaja
- Tomi Pahula
- Jaakko Nurmi
Vastuuopettaja
Tomi Pahula
Ryhmät
-
KTKT22SPKyberturvallisuus, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat hyödyntää tehokkaasti XAMKin sekä koulutuksen käytössä olevia oppimisympäristöjä kuten laboratorioita ja verkkopalveluita. Tunnet informaatiotekniikan yksikön henkilöstön ja heidän vastuualueensa. Osaat nimetä ICT järjestelmien keskeiset teknologiat ja kuvata niiden tarkoituksen.
Osaat hyödyntää alalla/opiskelun aikana tarvittavia ohjelmistoja, menetelmiä ja termistöä.
Hallitset myös merkkipohjaiset komentorivityökalut ja ymmärrät niiden merkityksen työskentelysi tukena.
Sisältö
Mitä oppimisympäristöjä kyberturvallisuuden koulutuksessa käytetään ja miten niitä käytetään?
Mistä teknologioista muodostuu ICT järjestelmät ja mitkä niiden tehtävät ovat?
Keneltä saat apua tarvittaessa oppimisympäristön ongelmissa?
Miksi merkkipohjaiset työkalut?
Opiskelumateriaali
Online-lähteet, luentomateriaali, ICTLAB oppimisympäristön ohjeistus
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät
työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien
mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työelämän opinnollistaminen osaamisen osittamisen ohjeen mukaisesti. Edellytyksenä työnantajan kanssa laadittava kehittämistehtävä. Vaihtoehtoisen suoritustavan edellytyksenä ovat kyky työskennellä itsenäisesti ja tulostavoitteellisesti, laatia raportti tai muu osaamisen osoittamisen tuotos, jossa esille tulee kyky käsitellä aihetta kriittisesti ja anatlyyttisesti sekä tehdä monipuolisia päätelmiä useista eri näkökohdista. Osaamisen osoittamisen ohjeen saa opintojakson vastuuopettajalta.
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia opiskelijan työtä, joista noin puolet on kontaktiopetusta (Luennot, harjoitukset)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
(b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
(c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
(e) käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija on hyväksytysti suorittanut vaaditut oppimistehtävät ja reflektoinut oppimistaan oppimispäiväkirjaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.