Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan englantiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 888830114

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia oman alansa viestintätilanteissa englannin kielellä vakuuttavasti ja tilanteen huomioon ottaen, myös ennakoimattomissa tilanteissa. Hän tuntee oman alansa englanninkielistä käsitteistöä ja pystyy hyödyntämään kielitaitoaan asiantuntijatehtävissä. Tavoitetasona on eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B2 vastaava osaaminen myös työtehtäviin liittyvissä tilanteissa. Ennakkoedellytyksenä on englannin pitkän yo-kokeen cl-arvosana, lähtötasotestissä osoitettu B2-tason kielitaito tai hyväksytysti suoritettu valmentava kurssi. Opiskelijan, joka lähtötasotestin perusteella on ohjattu Englannin valmentavalle kurssille, on suoritettava valmentava kurssi hyväksytysti ennen kuin hän voi osallistua tämän opintojakson tenttiin. Erittäin suositeltavaa on, että valmentavasta kurssista on hyväksytty arvosana jo ennen tämän opintojakson alkua. Ydinosaaminen Opintojakson suoritettuaan opiskelijaosaa arvioida omaa oppimistaan, arvioida englanniksi tapahtuvien viestintätilanteiden onnistumista sekä soveltaa taitojaan uusissa tilanteissaosaa käyttää kielellisiä apuneuvoja (esim. verkkosanakirjoja, hakukoneita ja oikolukutoimintoja) tehokkaastiosaa mukauttaa viestintätyyliään tilanteen, puhekumppanin ja osallistujien kielitaidon mukaantiedostaa kulttuurin vaikutuksen viestintään- osaa englannin kielellälaatia työhakemuksen ja osallistua työpaikkahaastatteluun, sekä näissä tilanteissa kuvailla omaa osaamistaan ja koulutustaanlaatia selkeitä ja jäsentyneitä, työelämän tilanteisiin tyylillisesti sopivia sähköpostiviestejäviestiä puhelimessa selkeästi ja sujuvastikuvailla yritystä tai muuta organisaatiota ammattimaisestilaatia opinnäytetyön abstraktin Kymenlaakson AMK:n ohjeiden mukaisesti.Täydentävä osaaminen -osaa englannin kielelläymmärtää ja selittää oman alansa prosesseja, käytäntöjä ja laitteistojen toimintaatuottaa hyvälaatuista englanninkielistä omaa alaansa käsittelevää asiatekstiä esim. tukeutuen suomenkieliseen lähdemateriaaliinkäyttää täsmällistä ja idiomaattista ammattikieltä oman alansa suullisissa viestintätilanteissaetsiä tietoa, laajentaa alati omaa asiantuntemustaan ja tuoda sen myös ryhmän käyttöön soveltuvin osin.

Sisältö

Ydinosaaminenoppimistaidotkielellisten apuneuvojen käyttötyönhaku, ml. oman osaamisen ja koulutuksen kuvailusähköposti ja puhelinviestintäyrityksen/organisaation kuvailuopinnäytetyön abstraktin kirjoittaminenrakenteiden kertaus itseopiskeluna Opinaika-sivuston ja Moodlen ohjeistuksen avullaselkeän ja luontevan ääntämistaidon vahvistaminenTäydentävä osaaminenoman alan käsitteitä ja osa-alueitaomaan alaan liittyvien toimintojen ja palveluiden esittelyalakohtaiset suulliset viestintätilanteetajankohtaisia oman alan aiheitaoman alan prosessien kuvauskirjallinen tuotos, esim. raportti, muistio, tiivistelmä tai tutkielma laajahkosta materiaalistamonipuolinen yritysesittely, tuotteen tms. esittely tai muu vaativa suullinen tuotosoman ja/tai ryhmän työn arviointi myös englannin kielen kannalta ja englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaus arvioinnin kohteista on toteutuksen kuvauksessa. Arviointiasteikko: Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1): hylätty (0). Arvosanat 3-5 edellyttävät B1-tason kielitaitoa. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen. Aktiivinen osallistuminen tarkoittaa seuraavaa:Opiskelija on läsnä 75 %:ssa opintojakson lähiopetuksesta, ellei opintojakson toteutuksen kuvauksessa toisin ohjeisteta. Kieltenopettajat pitävät läsnäolorekisteriä lähiopetukseen osallistumisesta. Kurssia, joka on hylätty poissaolojen takia, ei voi tenttiä, vaan kurssille on osallistuttava uudelleen.Opiskelija huolehtii, että hänellä on käytössään opetussuunnitelmassa mainittu opiskelumateriaali (esim. oppikirja).Opiskelija ottaa osaa opettajan ohjeistamiin aktiviteetteihin lähiopetuksessa.Opiskelija tekee koti- ja etätehtävät opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti sekä oma-aloitteisesti pitää huolta omasta edistymisestään esim. seuraamalla opintojakson Moodle-alustaa, erityisesti oltuaan pois lähiopetuksesta.

Siirry alkuun