Starting profitable businessLaajuus (5 cr)
Code: MO00FJ19
Credits
5 op
Objective
You know how to use market research data and analysis methods.
You know how to plan and build brands in a customer-oriented way, taking responsibility into account.
You know how to plan companies' initial marketing communication.
You understand the basics of profitable business.
You know the most common pricing methods.
Content
How do you collect, analyse and use information about companies' market environment?
What are the basic principles of brand building?
How to prepare companies' initial marketing plan?
How is profitability created in business?
What is the effect of pricing on companies' profitability?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 80
Teachers
- Marjaana Roponen
- Anna-Liisa Immonen
Groups
-
VV2024-2025Optional studies 2024-2025
-
VV2025-2026Optional studies 2025-2026
Objective
You know how to use market research data and analysis methods.
You know how to plan and build brands in a customer-oriented way, taking responsibility into account.
You know how to plan companies' initial marketing communication.
You understand the basics of profitable business.
You know the most common pricing methods.
Content
How do you collect, analyse and use information about companies' market environment?
What are the basic principles of brand building?
How to prepare companies' initial marketing plan?
How is profitability created in business?
What is the effect of pricing on companies' profitability?
Opiskelumateriaali
- Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi, 2021 Edita, luvut 2 - 5
- Jormakka ym.: Laskentatoimi, 2015 Edita, luvut 7 ja 9
- Rauhala, M. & Vikström, T. 2014. Storytelling työkaluna: Vaikuta tarinoilla bisneksessä. Helsinki: Talentum.
- Learn-alustalla olevat videoluennot, linkit, artikkelit ym.
Yksilölliset oppimisväylät
Tämä opintojakso on itsenäisesti suoritettava nonstop verkko-opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä.
Nonstop opintojaksoilla on paikkoja rajoitetusti.
Opiskelijalla on rajattu, 3 kk aika suorittaa opintojakso. Aika käynnistyy, kun opintojakson vastaava opettaja hyväksyy opiskelijan opintojaksoilmoittautumisen.
Ajalla 1.6.-31.7.2025 uusia ilmoittautumisia ei hyväksytä eikä tehtäviä arvioida. Tarkemmat ohjeistukset opintojakson arviointiaikatauluihin liittyen löydät opintojakson Learn -alustalta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla teet kaupallistamis- ja hinnoittelusuunnitelman itse valitsemallesi yritykselle.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso tulee suorittaa 3 kuukauden kuluessa sen aloittamisesta. Voit edetä opintojaksolla omaan tahtiin annetun 3 kk aikarajan sisällä.
Opiskelu käynnistyy n. 2 vk ilmoittautumisesta (pois lukien lomakaudet, mm. kesä-heinäkuu).
Opiskelijan työmäärä
133 h itsenäistä verkkotyöskentelyä.
Toteutuksen osien kuvaus
Toimintaympäristön analysointi ja markkinoinnin suunnittelu 2,5 op - Marjaana Roponen
Kannattava liiketoiminta 2,5 op - Anna-Liisa Immonen
Further information
Xamk tarjoaa kattavan valikoiman innovaatio- ja yrittäjyysopintoja myös nonstop verkko-opintoina. Nonstop verkko-opintoihin opiskelija voi ilmoittautua koska tahansa ja suorittaa opiskelun omassa tahdissa, huomioiden kurssialustalta löytyvät ohjeistukset. Nonstop verkko-opintojaksoilla on paikkoja rajoitetusti ja saatavuutta ympäri kalenterivuoden ei voida taata. Nonstop verkko-opinnot suoritetaan itsenäisesti kurssialustalla olevien ohjeiden mukaisesti ja opettajat tarkistavat tehdyt palautukset kurssin aikataulun mukaisesti.
Nonstop verkko-opintojaksojen ilmoittautumiset käsitellään mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon kuluessa ilmoittautumisesta. Kun ilmoittautuminen on käsitelty, opintojakson tarkemmat suoritusohjeet löytyvät verkko-oppimisympäristöstä (Learn-alustalta). Kurssien suorittamiseen on aikaraja, joka käynnistyy kun opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Palautettavat raportit ja tentit