DokumentointiLaajuus (5 op)
Tunnus: RE00ED95
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tunnet dokumentoinnin periaatteet konservoinnissa ja restauroinnissa
Osaat laatia kohteesta kuntokartoituksen, konservointi-/restaurointisuunnitelman ja -raportin
Osaat tallentaa kohteesta tarvittavaa informaatiota, kuten valokuvia, piirustuksia, näytteitä ja liittää niitä raporttiin.
Osaat eri materiaalianalyysitekniikat sekä ottaa näytteen poikkileikkausta varten.
Osaat käyttää eri mittausvälineitä/laitteita ja osaat tallentaa tietoa asianmukaisesti
Osaat tehdä kohteessa tarvittavan dokumentointivalokuvauksen ja tutkimusnäytteiden ottoon liittyvät kirjaukset tutkimusraporttia varten
Osaat kraateri- ja väriporrastekniikat sekä ottaa näytteen poikkileikkausta varten
Osaat mikroskooppivalokuvauksen perusteet ja poikkileikkausnäytteen valutekniikan
Osaat valokuvata kokonaisuuksia ja yksityiskohtia
Osaat kohdepiirtämisen ja vapaan käden piirtämisen
Sisältö
Miten restaurointisuunnitelma ja -tutkimusraportti tehdään?
Mitä on väridokumentointi esimerkiksi maalikerroksissa?
Mitkä ovat mikroskooppivalokuvauksen perusteet?
Miten tutkimusnäytteitä käsitellään ja mikroskopoidaan laboratoriossa tutkimusta varten?
Miten mitataan, valokuvataan ja piirretään alustavat luonnokset kohteessa ja toteutetaan niiden pohjalta mittapiirrokset erilaisin tekniikoin?
Mikä on kohteentutkimuksen ja dokumentoinnin tarkoitus konservoinnissa/restauroinnissa?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 22
Koulutus
- Restauroinnin koulutus
Opettaja
- Sanna Pitkäniemi-Toroska
- Nina Palmros
Vastuuopettaja
Nina Palmros
Ryhmät
-
REKV24SPRestaurointi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet dokumentoinnin periaatteet konservoinnissa ja restauroinnissa
Osaat laatia kohteesta kuntokartoituksen, konservointi-/restaurointisuunnitelman ja -raportin
Osaat tallentaa kohteesta tarvittavaa informaatiota, kuten valokuvia, piirustuksia, näytteitä ja liittää niitä raporttiin.
Osaat eri materiaalianalyysitekniikat sekä ottaa näytteen poikkileikkausta varten.
Osaat käyttää eri mittausvälineitä/laitteita ja osaat tallentaa tietoa asianmukaisesti
Osaat tehdä kohteessa tarvittavan dokumentointivalokuvauksen ja tutkimusnäytteiden ottoon liittyvät kirjaukset tutkimusraporttia varten
Osaat kraateri- ja väriporrastekniikat sekä ottaa näytteen poikkileikkausta varten
Osaat mikroskooppivalokuvauksen perusteet ja poikkileikkausnäytteen valutekniikan
Osaat valokuvata kokonaisuuksia ja yksityiskohtia
Osaat kohdepiirtämisen ja vapaan käden piirtämisen
Sisältö
Miten restaurointisuunnitelma ja -tutkimusraportti tehdään?
Mitä on väridokumentointi esimerkiksi maalikerroksissa?
Mitkä ovat mikroskooppivalokuvauksen perusteet?
Miten tutkimusnäytteitä käsitellään ja mikroskopoidaan laboratoriossa tutkimusta varten?
Miten mitataan, valokuvataan ja piirretään alustavat luonnokset kohteessa ja toteutetaan niiden pohjalta mittapiirrokset erilaisin tekniikoin?
Mikä on kohteentutkimuksen ja dokumentoinnin tarkoitus konservoinnissa/restauroinnissa?
Opiskelumateriaali
Vilhelm Helander, Simo Freese, Georg Grotenfelt, Aimo Nissi,Timo Jeskanen (toim.). 1997. Hokos, warma, voloi...taloja ja kyliä saaristosta, Karjalasta ja Inkeristä.Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosasto. Pohjoinen. ISBN 951-749-305-3.
Väritutkimuksen luentomateriaalit.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
TKI ja työelämäyhteistyö
Käytännön työn osuudessa koulun asiakastyökohde.
Opiskelijan työmäärä
5 op on = 135 h, josta itsenäisen työn osuus on 65h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
80 % läsnäolo, opettajan antamat tehtävät
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 22
Koulutus
- Restauroinnin koulutus
Opettaja
- Jari-Pekka Muotio
- Sanna Pitkäniemi-Toroska
- Nina Palmros
Vastuuopettaja
Nina Palmros
Ryhmät
-
REKV22SPRestaurointi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet dokumentoinnin periaatteet konservoinnissa ja restauroinnissa
Osaat laatia kohteesta kuntokartoituksen, konservointi-/restaurointisuunnitelman ja -raportin
Osaat tallentaa kohteesta tarvittavaa informaatiota, kuten valokuvia, piirustuksia, näytteitä ja liittää niitä raporttiin.
Osaat eri materiaalianalyysitekniikat sekä ottaa näytteen poikkileikkausta varten.
Osaat käyttää eri mittausvälineitä/laitteita ja osaat tallentaa tietoa asianmukaisesti
Osaat tehdä kohteessa tarvittavan dokumentointivalokuvauksen ja tutkimusnäytteiden ottoon liittyvät kirjaukset tutkimusraporttia varten
Osaat kraateri- ja väriporrastekniikat sekä ottaa näytteen poikkileikkausta varten
Osaat mikroskooppivalokuvauksen perusteet ja poikkileikkausnäytteen valutekniikan
Osaat valokuvata kokonaisuuksia ja yksityiskohtia
Osaat kohdepiirtämisen ja vapaan käden piirtämisen
Sisältö
Miten restaurointisuunnitelma ja -tutkimusraportti tehdään?
Mitä on väridokumentointi esimerkiksi maalikerroksissa?
Mitkä ovat mikroskooppivalokuvauksen perusteet?
Miten tutkimusnäytteitä käsitellään ja mikroskopoidaan laboratoriossa tutkimusta varten?
Miten mitataan, valokuvataan ja piirretään alustavat luonnokset kohteessa ja toteutetaan niiden pohjalta mittapiirrokset erilaisin tekniikoin?
Mikä on kohteentutkimuksen ja dokumentoinnin tarkoitus konservoinnissa/restauroinnissa?
Opiskelumateriaali
Vilhelm Helander, Simo Freese, Georg Grotenfelt, Aimo Nissi,Timo Jeskanen (toim.). 1997. Hokos, warma, voloi...taloja ja kyliä saaristosta, Karjalasta ja Inkeristä.Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosasto. Pohjoinen. ISBN 951-749-305-3.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
TKI ja työelämäyhteistyö
Käytännöntyön osuudessa koulun asiakastyökohde
Opiskelijan työmäärä
5 op on = 135 h, josta itsenäisentyön osuus on 65h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti