Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan ohjaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: LI00EH46

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.

Sisältö

- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?

Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 27.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Mika Tenhu
Vastuuopettaja

Vesa Väänänen

Ryhmät
  • LISA24SP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.

Sisältö

- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Mika Tenhu
Vastuuopettaja

Vesa Väänänen

Ryhmät
  • LISA24KP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.

Sisältö

- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Mika Tenhu
Vastuuopettaja

Vesa Väänänen

Ryhmät
  • LISA23SP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.

Sisältö

- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Mika Tenhu
Vastuuopettaja

Vesa Väänänen

Ryhmät
  • LISA23KP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.

Sisältö

- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Mika Tenhu
Vastuuopettaja

Vesa Väänänen

Ryhmät
  • LISA22SP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.

Sisältö

- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 16.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Mika Tenhu
Vastuuopettaja

Outi Pyöriä

Ryhmät
  • LISA22KP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.

Sisältö

- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.