Siirry suoraan sisältöön

SisäilmaprojektiLaajuus (5 op)

Tunnus: YT00AF65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.

Sisältö

Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.

Oppimateriaalit

Sisäilman epäpuhtaudet ja terveysvaikutukset, Ilmanvaihto ja ilmastointitekniikka. Rakennusfysiikka ja fysikaaliset olosuhteet, Rakennetekniikka

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja

Hanna Jylkkä

Ryhmät
  • YTMI22KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.

Sisältö

Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa (ks. tarkemmin kohteen valinnasta Lisätietoja -kohdasta) tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien avulla opiskelua ja ryhmissä tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi on myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muita projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Lähtökohtaisesti kohteina ovat opiskelijoiden itse hankkimat kohteet.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Oppimistehtävät opintojaksolla.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kansainvälistä yhteistyötä

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Toteutuksen osien kuvaus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelija haluaa ehdottomasti tehdä sisäilmastotutkimuksen jossain kohteessa, tulee opiskelijan itse "hankkia" kohde. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisilta tahoilta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja

Hanna Jylkkä

Ryhmät
  • YTMI22SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto

Tavoitteet

Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.

Sisältö

Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa (ks. tarkemmin kohteen valinnasta lisätietoja -kohdasta) tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien avulla opiskelua ja ryhmissä tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi on myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muita projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Lähtökohtaisesti kohteina ovat opiskelijoiden itse hankkimat kohteet.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Oppimistehtävät opintojakson aikana

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kansanvälistä yhteistyötä

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Toteutuksen osien kuvaus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelija haluaa ehdottomasti tehdä sisäilmastotutkimuksen jossain kohteessa, tulee opiskelijan itse "hankkia" kohde. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisilta tahoilta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 16.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Tuija Ranta-Korhonen
  • Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja

Tuija Ranta-Korhonen

Ryhmät
  • YTMI21SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto

Tavoitteet

Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.

Sisältö

Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa (ks. tarkemmin kohteen valinnasta lisätietoja -kohdasta) tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien avulla opiskelua ja ryhmissä tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi on myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muita projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Lähtökohtaisesti kohteina ovat opiskelijoiden itse hankkimat kohteet.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelija haluaa ehdottomasti tehdä sisäilmastotutkimuksen jossain kohteessa, tulee opiskelijan itse "hankkia" kohde. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisilta tahoilta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja

Hanna Jylkkä

Ryhmät
  • YTMI21KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.

Sisältö

Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa (ks. tarkemmin kohteen valinnasta lisätietoja -kohdasta) tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien avulla opiskelua ja ryhmissä tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi on myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muita projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Lähtökohtaisesti kohteina ovat opiskelijoiden itse hankkimat kohteet.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelija haluaa ehdottomasti tehdä sisäilmastotutkimuksen jossain kohteessa, tulee opiskelijan itse "hankkia" kohde. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisilta tahoilta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja

Hanna Jylkkä

Ryhmät
  • YTMI20KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.

Sisältö

Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on ryhmissä tai itsenäisesti tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi voi olla myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muuta projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Myös opiskelijoiden omien kohteiden tutkiminen on mahdollista (ks. tarkemmin kohdata lisätiedot).

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä sisäilmastotutkimus omaan kohteeseen. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisislta tahoilta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Hanna Jylkkä
Vastuuopettaja

Hanna Jylkkä

Ryhmät
  • YTMI20SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto

Tavoitteet

Ymmärrät sisäympäristön laadun tutkimusprosessin eri vaiheiden merkityksen ja osaat hahmottaa kokonaisuuden.
Osaat suunnitella ja toteuttaa sisäympäristön laatuun liittyvän tutkimusprojektin omassa kohteessasi.
Osaat valita kohteeseen tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät.
Osaat raportoida kohteessasi tehtyjen tutkimusten tutkimustulokset.

Sisältö

Miten suunnitellaan sisäympäristön laatua selvittävä tutkimus?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tutkimusmenetelmien valinnassa?
Miten tutkimus toteutetaan kohteessa?
Kuinka huomioidaan tutkimuksen tilaaja ja tilojen käyttäjät tutkimuksen aikana?
Miten tutkimuksen tulokset tulkitaan ja raportoidaan?

Opiskelumateriaali

Pitkäranta, Miia (toim.). Rakennusten kosteus- ja sisäilmastotekninen kuntotutkimus (YO2016). Ympäristöministeriö. 2016. Lisäksi kunkin projektissaan tarvitsema materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityt lähiopetustunnit. Opintojaksolla toteutetaan sisäilmastotutkimus jossain kohteessa tai muu sisäilmastoon liittyvä projekti. Pääosa työskentelystä on ryhmissä tai itsenäisesti tapahtuvaa oman projektin kanssa työskentelyä, jota jaksottavat seminaarit ja ohjaustapaamiset. HUOM! Kannattaa huomioida, että lukujärjestykseen merkittyjen tuntien lisäksi voi olla myös pienryhmäkohtaisia ohjaustapaamisia ja muuta projektityöskentelyyn liittyviä tapaamisia pienryhmän kanssa erikseen sovittuina aikoina.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan toimeksiantoprojekteja. Myös opiskelijoiden omien kohteiden tutkiminen on mahdollista (ks. tarkemmin kohdata lisätiedot).

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä sisäilmastotutkimus omaan kohteeseen. Edellytykset tutkimuskohteen valintaan ovat: lupa kiinteistön tutkimiseen kiinteistönomistajalta ja käyttäjiltä. Opintojaksolla voi olla myös toimeksiantoprojekteja ulkopuolisislta tahoilta, niihin osallistuminen edellyttää pääsääntöisesti mahdollisuutta olla paikan päällä Mikkelissä arkisin klo 8-16 välillä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi oppimistehtävien perusteella.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot sisäilman laatuun liittyvistä tutkimuksista.