Skip to main content

Youth mental health promotion and preventive drug and intoxicant workLaajuus (5 cr)

Code: YP00DU29

Credits

5 op

Objective

You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health.
You are able to describe and search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use.
You know how to act as a youth worker in the service network relating to children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
As a community educator, you can meet children and young people from the point of view of preventing substance abuse and mental health problems.

Content

What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on?
What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental health and the relating methods of aid?
What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be influenced?
With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

16.01.2024 - 26.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge

Mirka Lähdeniemi

Groups
  • YPKV22KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health.
You are able to describe and search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use.
You know how to act as a youth worker in the service network relating to children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
As a community educator, you can meet children and young people from the point of view of preventing substance abuse and mental health problems.

Content

What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on?
What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental health and the relating methods of aid?
What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be influenced?
With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalta löytyvä materiaali ja opiskelijan itsenäisesti etsimä materiaali.
Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Normann, Odell, Tapio & Vuohelainen 2018. Ehkäisevä päihdetyö – hyppää kyytiin!
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.

Yksilölliset oppimisväylät

1) Lähiopetukseen osallistuminen kahtena lähipäivänä sekä näiden välissä suoritettavat itsenäiset tehtävät. Lähiopäivät koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
2) Itsenäinen suoritustapa, johon lisätietoa antaa vastuuopettaja

TKI ja työelämäyhteistyö

Tehtävät nivoutuvat työelämään nuorten ehkäisevän päihdetyön ja mielenterveyden edistämisen parissa.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus: 16 tuntia lähiopetusta, 119 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Itsenäinen vaihtoehto: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu opettajan tekemään arviointiin kirjallisten tehtävien perusteella sekä opiskelijan itsearviointiin.

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 26.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge

Mirka Lähdeniemi

Groups
  • YPMI21SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health.
You are able to describe and search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use.
You know how to act as a youth worker in the service network relating to children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
As a community educator, you can meet children and young people from the point of view of preventing substance abuse and mental health problems.

Content

What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on?
What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental health and the relating methods of aid?
What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be influenced?
With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?

Opiskelumateriaali

Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Normann, Odell, Tapio & Vuohelainen 2018. Ehkäisevä päihdetyö – hyppää kyytiin!
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinjaksolla toteutetaan mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä nuorten mielenterveyden edistämiseksi.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (ehkäisevä päihdetyö ja mielenterveyden tukeminen) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lähitoteutusvaihtoehdossa toteutetaan mahdollisesti yhteistyötä työelämän kanssa. Työelämävierailijoita.

Tentit ja muut määräajat

Oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

n 50 h lähiopetusta ja 85 tuntia itsenäistä- ja/tai ryhmätyöskentelyä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn sekä mahdolliseen työelämäyhteistyön edistämiseen.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 28.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Sari Miettinen
Teacher in charge

Sari Miettinen

Groups
  • YPMI20SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI21KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health.
You are able to describe and search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use.
You know how to act as a youth worker in the service network relating to children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
As a community educator, you can meet children and young people from the point of view of preventing substance abuse and mental health problems.

Content

What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on?
What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental health and the relating methods of aid?
What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be influenced?
With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?

Opiskelumateriaali

Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinjaksolla toteutetaan mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä nuorten mielenterveyden edistämiseksi.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (päihde- ja mielenterveystyö) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lähitoteutusvaihtoehdossa toteutetaan mahdollisesti yhteistyötä työelämän kanssa. Työelämävierailijoita.

Tentit ja muut määräajat

Oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

n 50 h lähiopetusta ja 85 tuntia itsenäistä- ja/tai ryhmätyöskentelyä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn sekä mahdolliseen työelämäyhteistyön edistämiseen.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Sari Miettinen
Teacher in charge

Sari Miettinen

Groups
  • YPMI20KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health.
You are able to describe and search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use.
You know how to act as a youth worker in the service network relating to children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
As a community educator, you can meet children and young people from the point of view of preventing substance abuse and mental health problems.

Content

What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on?
What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental health and the relating methods of aid?
What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be influenced?
With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?

Opiskelumateriaali

Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinjaksolla toteutetaan mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä nuorten mielenterveyden edistämiseksi.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (päihde- ja mielenterveystyö) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia.
Opintojakson tunnuksen ja avaimen saat vastuuopettajalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lähitoteutusvaihtoehdossa toteutetaan yhteistyötä työelämän kanssa. Työelämävierailijoita.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia työskentelyä, joka koostuu vaihtoehdosta riippuen itsenäisestä työskentelystä, tiimityöskentelystä ja luonto-opetuksesta ja työelämän kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
Työviikkopohjainen väylä: Noin 48 tuntia lähiopetusta + mahdollinen kokonainen seminaaripäivä, 87 tuntia itsenäistä työskentelyä

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn sekä työelämäyhteistyön edistämiseen.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge

Mirka Lähdeniemi

Groups
  • YPKV20KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health.
You are able to describe and search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use.
You know how to act as a youth worker in the service network relating to children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
As a community educator, you can meet children and young people from the point of view of preventing substance abuse and mental health problems.

Content

What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on?
What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental health and the relating methods of aid?
What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be influenced?
With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?

Opiskelumateriaali

Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Normann, Odell, Tapio & Vuohelainen 2018. Ehkäisevä päihdetyö – hyppää kyytiin!
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopäivät koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (ehkäisevä päihdetyö- ja mielenterveyden tukeminen) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia.
Opintojakson tunnuksen ja avaimen saat vastuuopettajalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi