Eettisen toiminnan perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: GE00CO40
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
• Tunnistat geronomin paikan vanhustyön moniammatillisessa toimintaympäristössä ja tiedostat monitieteisen gerontologian tiedon merkityksen geronomin työssä.
• Tunnet vanhustyön ja vanhustyön ammattien historiaa ja osaat arvioida vanhustyön kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä.
• Tunnistat vanhustyön eettisiä kysymyksiä ja sääntöjä hyvän ja osallistuvan vanhenemisen edistämiseksi.
• Osaat toimia iäkästä ihmistä kunnioittavalla tavalla perustaen toimintansa vanhustyön eettisiin arvoihin.
• Olet harjaantunut seuraamaan aktiivisesti omaa ammattialaasi kansallisesti ja kansainvälisesti.
• Syvennät ymmärrystäsi vanhan ihmisen elämään ja sen eri vaiheisiin kehittäen samalla omaa eettistä ajatteluasi
Sisältö
• millaisia ovat vanhustyöt eettiset kysymykset
• Miten toimitaan eettisesti
• kuinka eettisten periaatteiden ristiriitoja voidaan ratkaista
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista.
Oppimateriaalit
Gerontologinen tietoperusta 10 op
Gerontologinen sosiaalityö 5 op
Gerontologinen hoitotyö ja hoitotaidot 5 op
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Marko Raitanen
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
-
GEKV24SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
• Tunnistat geronomin paikan vanhustyön moniammatillisessa toimintaympäristössä ja tiedostat monitieteisen gerontologian tiedon merkityksen geronomin työssä.
• Tunnet vanhustyön ja vanhustyön ammattien historiaa ja osaat arvioida vanhustyön kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä.
• Tunnistat vanhustyön eettisiä kysymyksiä ja sääntöjä hyvän ja osallistuvan vanhenemisen edistämiseksi.
• Osaat toimia iäkästä ihmistä kunnioittavalla tavalla perustaen toimintansa vanhustyön eettisiin arvoihin.
• Olet harjaantunut seuraamaan aktiivisesti omaa ammattialaasi kansallisesti ja kansainvälisesti.
• Syvennät ymmärrystäsi vanhan ihmisen elämään ja sen eri vaiheisiin kehittäen samalla omaa eettistä ajatteluasi
Sisältö
• millaisia ovat vanhustyöt eettiset kysymykset
• Miten toimitaan eettisesti
• kuinka eettisten periaatteiden ristiriitoja voidaan ratkaista
Opiskelumateriaali
Jaetaan sähköisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät
työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisen työskentelyn oppimistehtävien
mukaan. Sisältää ennakkotehtävän.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on aikataulutettu tentti sekä pienryhmätyöskentelyn vuoksi ajallisia takarajoja. Suoritusajankohdat ovat opintojakson sisällä.
Opiskelijan työmäärä
Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tehtävien arviointi perustuu teoria-aineksen hallintaan ja kykyyn soveltaa eettisiä teorioita erilaisiin vanhustyöhön liittyviin yhteiskunnallisiin sekä elämäntilanteellisiin kysymyksiin.
Toteutuksen osien kuvaus
Ennakkotehtävä eettisestä ongelmasta
ProblemBasedLearning-essee (suomeksi)
Vanhustyön vatupassi (tutustumistehtävä)
Tentti (etiikan perusteet)
Esitys (ryhmätyöskentely ja tuloksen esittely)
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää ryhmätyöskentelyn vuoksi läsnäoloa.
TOTEUTUKSEEN VOI ILMOITTAUTUA SEKÄ AVOIMEN OPISKELIJAT ETTÄ TUTKINTO-OPISKELIJAT.
Saat opintojakson aloitusinformaation (ohjelma, opiskelualusta, tehtävät) sähköpostilla hieman ennen opintojakson aloituspäivää.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja ryhmätehtäviä. PBL-opiskelutekniikan mukaiset ryhmätyöt sekä yksilöessee, lisäksi kotitentti.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Marko Raitanen
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
-
GEKV23SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
• Tunnistat geronomin paikan vanhustyön moniammatillisessa toimintaympäristössä ja tiedostat monitieteisen gerontologian tiedon merkityksen geronomin työssä.
• Tunnet vanhustyön ja vanhustyön ammattien historiaa ja osaat arvioida vanhustyön kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä.
• Tunnistat vanhustyön eettisiä kysymyksiä ja sääntöjä hyvän ja osallistuvan vanhenemisen edistämiseksi.
• Osaat toimia iäkästä ihmistä kunnioittavalla tavalla perustaen toimintansa vanhustyön eettisiin arvoihin.
• Olet harjaantunut seuraamaan aktiivisesti omaa ammattialaasi kansallisesti ja kansainvälisesti.
• Syvennät ymmärrystäsi vanhan ihmisen elämään ja sen eri vaiheisiin kehittäen samalla omaa eettistä ajatteluasi
Sisältö
• millaisia ovat vanhustyöt eettiset kysymykset
• Miten toimitaan eettisesti
• kuinka eettisten periaatteiden ristiriitoja voidaan ratkaista
Opiskelumateriaali
Jaetaan sähköisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät
työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisen työskentelyn oppimistehtävien
mukaan. Sisältää ennakkotehtävän.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on aikataulutettu tentti sekä pienryhmätyösknetelyn vuoksi ajallisia takarajoja. Suoritusajankohdat ovat opintojakson sisällä.
Opiskelijan työmäärä
Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tehtävien arviointi perustuu teoria-aineksen hallintaan ja kykyyn soveltaa eettisiä teorioita erilaisiin vanhustyöhön liittyviin yhteiskunnallisiin sekä elämäntilanteellisiin kysymyksiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää ryhmätyöskentelyn vuoksi läsnäoloa.
TOTEUTUKSEEN VOI ILMOITTAUTUA SEKÄ AVOIMEN OPISKELIJAT ETTÄ TUTKINTO-OPISKELIJAT.
Saat opintojakson aloitusinformaation (ohjelma, opiskelualusta, tehtävät) sähköpostilla hieman ennen opintojakson aloituspäivää.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja ryhmätehtäviä. PBL-opiskelutekniikan mukaiset ryhmätyöt sekä yksilöessee, lisäksi kotitentti.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista.
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
26.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Marko Raitanen
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
-
GEKV22SMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
• Tunnistat geronomin paikan vanhustyön moniammatillisessa toimintaympäristössä ja tiedostat monitieteisen gerontologian tiedon merkityksen geronomin työssä.
• Tunnet vanhustyön ja vanhustyön ammattien historiaa ja osaat arvioida vanhustyön kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä.
• Tunnistat vanhustyön eettisiä kysymyksiä ja sääntöjä hyvän ja osallistuvan vanhenemisen edistämiseksi.
• Osaat toimia iäkästä ihmistä kunnioittavalla tavalla perustaen toimintansa vanhustyön eettisiin arvoihin.
• Olet harjaantunut seuraamaan aktiivisesti omaa ammattialaasi kansallisesti ja kansainvälisesti.
• Syvennät ymmärrystäsi vanhan ihmisen elämään ja sen eri vaiheisiin kehittäen samalla omaa eettistä ajatteluasi
Sisältö
• millaisia ovat vanhustyöt eettiset kysymykset
• Miten toimitaan eettisesti
• kuinka eettisten periaatteiden ristiriitoja voidaan ratkaista
Opiskelumateriaali
Jaetaan sähköisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät
työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisen työskentelyn oppimistehtävien
mukaan. Sisältää ennakkotehtävän.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on aikataulutettu tentti sekä pienryhmätyösknetelyn vuoksi ajallisia takarajoja. Suoritusajankohdat ovat opintojakson sisällä.
Opiskelijan työmäärä
Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tehtävien arviointi perustuu teoria-aineksen hallintaan ja kykyyn soveltaa eettisiä teorioita erilaisiin vanhustyöhön liittyviin yhteiskunnallisiin sekä elämäntilanteellisiin kysymyksiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää ryhmätyöskentelyn vuoksi läsnäoloa.
TOTEUTUKSEEN VOI ILMOITTAUTUA SEKÄ AVOIMEN OPISKELIJAT ETTÄ TUTKINTO-OPISKELIJAT.
Saat opintojakson aloitusinformaation (ohjelma, opiskelualusta, tehtävät) sähköpostilla hieman ennen opintojakson aloituspäivää.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja ryhmätehtäviä. PBL-opiskelutekniikan mukaiset ryhmätyöt sekä yksilöessee, lisäksi kotitentti.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Marko Raitanen
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
-
GEKV22KMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
• Tunnistat geronomin paikan vanhustyön moniammatillisessa toimintaympäristössä ja tiedostat monitieteisen gerontologian tiedon merkityksen geronomin työssä.
• Tunnet vanhustyön ja vanhustyön ammattien historiaa ja osaat arvioida vanhustyön kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä.
• Tunnistat vanhustyön eettisiä kysymyksiä ja sääntöjä hyvän ja osallistuvan vanhenemisen edistämiseksi.
• Osaat toimia iäkästä ihmistä kunnioittavalla tavalla perustaen toimintansa vanhustyön eettisiin arvoihin.
• Olet harjaantunut seuraamaan aktiivisesti omaa ammattialaasi kansallisesti ja kansainvälisesti.
• Syvennät ymmärrystäsi vanhan ihmisen elämään ja sen eri vaiheisiin kehittäen samalla omaa eettistä ajatteluasi
Sisältö
• millaisia ovat vanhustyöt eettiset kysymykset
• Miten toimitaan eettisesti
• kuinka eettisten periaatteiden ristiriitoja voidaan ratkaista
Opiskelumateriaali
Jaetaan sähköisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät
työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien
mukaan. Sisältää ennakkotehtävän.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei
Opiskelijan työmäärä
Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tehtävien arviointi perustuu teoria-aineksen hallintaan ja kykyyn soveltaa eettisiä teorioita erilaisiin vanhustyöhön liittyviin yhteiskunnallisiin sekä elämäntilanteellisiin kysymyksiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Edellyttää ryhmätyöskentelyn vuoksi läsnäoloa.
TOTEUTUKSEEN VOI ILMOITTAUTUA SEKÄ AVOIMEN OPISKELIJAT ETTÄ TUTKINTO-OPISKELIJAT.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja ryhmätehtäviä. PBL-opiskelutekniikan mukaiset ryhmätyöt sekä yksilöessee, lisäksi kotitentti.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista.