Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja potilasturvallisuus toimintamallinaLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00EV49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• Osaa jäsentää asiakas- ja potilasturvallisuuden nykytilaa ja tulevaisuutta systeemilähtöisenä toimin-tamallina
• Osaa huomioida ja arvioida asiakas- ja potilasturvallisuuden työkaluja ja menetelmiä
• Osaa suunnitella asiakkaiden ja potilaiden osallistamisesta asiakas- ja potilasturvallisuuden edistä-misessä
• Osaa tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden ryhmiä ja heidän tarpeitaan asiakaslähtöisesti
• Hallitsee turvallisen lääkehoidon, laitehoidon ja infektioiden torjunnan toteuttamisen keinoja

Sisältö

• Miten jäsennät ja arvioit asiakas- ja potilasturvallisuuden nykytilaa ja tulevaisuutta systeemilähtöises-ti?
• Miten käytetään asiakas- ja potilasturvallisuuden työkaluja ja menetelmiä tehokkaammin?
• Miten huomioidaan asiakkaat ja potilaat asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämisessä?
• Millaisia käyttäjäryhmiä ja heidän tarpeitaan tunnistetaan asiakas- ja potilasturvallisuudessa asiakas-lähtöisesti?
• Miten edistetään turvallista lääkehoitoa, laitehoitoa ja infektioiden torjuntaa?

Ajoitus

15.01.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Päivi Lifflander
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Tavoitteet

Opiskelija
• Osaa jäsentää asiakas- ja potilasturvallisuuden nykytilaa ja tulevaisuutta systeemilähtöisenä toimin-tamallina
• Osaa huomioida ja arvioida asiakas- ja potilasturvallisuuden työkaluja ja menetelmiä
• Osaa suunnitella asiakkaiden ja potilaiden osallistamisesta asiakas- ja potilasturvallisuuden edistä-misessä
• Osaa tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden ryhmiä ja heidän tarpeitaan asiakaslähtöisesti
• Hallitsee turvallisen lääkehoidon, laitehoidon ja infektioiden torjunnan toteuttamisen keinoja

Sisältö

• Miten jäsennät ja arvioit asiakas- ja potilasturvallisuuden nykytilaa ja tulevaisuutta systeemilähtöises-ti?
• Miten käytetään asiakas- ja potilasturvallisuuden työkaluja ja menetelmiä tehokkaammin?
• Miten huomioidaan asiakkaat ja potilaat asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämisessä?
• Millaisia käyttäjäryhmiä ja heidän tarpeitaan tunnistetaan asiakas- ja potilasturvallisuudessa asiakas-lähtöisesti?
• Miten edistetään turvallista lääkehoitoa, laitehoitoa ja infektioiden torjuntaa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali kuvataa oppimisalustalla.

Suositeltavia lähteitä ovat mm:
Heinijoki, V.-M. & Pommelin, P. 2019. Potilasturvallisuustaito. Books on Demand. On saatavilla myös e-kirjana.
Kurki, T., Jylhä, V. & Kekoni, T. 2021. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus. On saatavissa Kaakkurista myös e-kirjana.

STM 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuuden strategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Saatavissa: stm.fi
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus 2023. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelma palvelunjärjestäjille ja -tuottajille 2022-2026. Saatavissa: asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Sinulla on 90 päivää eli kolme kuukautta aikaa suorittaa opintojakso. Tarvitset tietokoneen ja internet-yhteyden.

TKI ja työelämäyhteistyö

Koulutuksen suunnittelu on tehty työelämäyhteistyönä. Opintojaksolla voi olla asiantuntijavierailuja.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on aikataulutettuja tehtäviä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on myös kansainvälistä materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Aikataulusuunnittelulla opiskelija voi vaikuttaa opiskelutyökuormaansa ja opiskeluhyvinvointiinsa.

Toteutuksen osien kuvaus

Asiakas- ja potilasturvallisuus systeemisenä toimintana.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden menetelmiä ja työkaluja.

Käyttäjäryhmät ja asiakaslähtöinen kehittäminen

Turvallisen laite- ja lääkehoidon sekä infektioiden torjunnan kehittäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Päivi Lifflander, s-posti: etunimi.sukunimi(et)xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan YAMK-arviointikriteerien mukaisesti (EQF 7). Lopputehtävä arvioidaan numeraalisesti 1-5, muut tehtävät hyväksytty / täydennettävää / hylätty.