Traumainformoitu lähestymistapa ja hyvinvoivat yhteisötLaajuus (5 op)
Tunnus: AV00FK15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• tiedostat kuraattorin roolit kouluyhteisön kohtaamissa trauma- ja kriisitilanteissa
• vahvistat yksilötyöskentelyosaamistasi kuraattorina oppilaan kriisitilanteissa
• perehdyt erilaisten kriisien määritelmiin ja syvennät kriisin vaiheiden tuntemustasi
• osaat kuvata trauman syntymekanismia ja sen vaikutuksia yksilöön
• tunnistat erilaisia haavoittuvuuksia, jotka vaikuttavat yksilöiden toimintaan vuorovaikutussuhteissa
• osaat ehkäistä yksilön, perheen tai yhteisöjen uudelleen traumatisoitumista
• osaat kuvata yhteisöjen hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
• tunnet ja osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä hyvinvoivien yhteisöjen edistämiseksi
Sisältö
• kriisien määritelmät ja vaiheiden tunnistaminen
• kuraattorin roolit kouluyhteisön kriisitilanteissa
• yksilötyöskentelyosaaminen kuraattorina oppilaan kriisitilanteissa
• traumainformoitu lähestymistapa
Ajoitus
21.01.2025 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja
Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
AVKOKUOSII25Avoin AMK: Kouluhyvinvoinnin ja kuraattorityön osaaja II, 30 op
Tavoitteet
• tiedostat kuraattorin roolit kouluyhteisön kohtaamissa trauma- ja kriisitilanteissa
• vahvistat yksilötyöskentelyosaamistasi kuraattorina oppilaan kriisitilanteissa
• perehdyt erilaisten kriisien määritelmiin ja syvennät kriisin vaiheiden tuntemustasi
• osaat kuvata trauman syntymekanismia ja sen vaikutuksia yksilöön
• tunnistat erilaisia haavoittuvuuksia, jotka vaikuttavat yksilöiden toimintaan vuorovaikutussuhteissa
• osaat ehkäistä yksilön, perheen tai yhteisöjen uudelleen traumatisoitumista
• osaat kuvata yhteisöjen hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
• tunnet ja osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä hyvinvoivien yhteisöjen edistämiseksi
Sisältö
• kriisien määritelmät ja vaiheiden tunnistaminen
• kuraattorin roolit kouluyhteisön kriisitilanteissa
• yksilötyöskentelyosaaminen kuraattorina oppilaan kriisitilanteissa
• traumainformoitu lähestymistapa
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Verkkoluennot järjestetään tammi-helmikuussa 2025 tiistaisin 21.1., 28.1., 4.2. ja 11.2. klo 16.30-18.
Arviointiasteikko
1-5