Siirry suoraan sisältöön

Traumainformoitu lähestymistapa ja hyvinvoivat yhteisötLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00FK15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• tiedostat kuraattorin roolit kouluyhteisön kohtaamissa trauma- ja kriisitilanteissa
• vahvistat yksilötyöskentelyosaamistasi kuraattorina oppilaan kriisitilanteissa
• perehdyt erilaisten kriisien määritelmiin ja syvennät kriisin vaiheiden tuntemustasi
• osaat kuvata trauman syntymekanismia ja sen vaikutuksia yksilöön
• tunnistat erilaisia haavoittuvuuksia, jotka vaikuttavat yksilöiden toimintaan vuorovaikutussuhteissa
• osaat ehkäistä yksilön, perheen tai yhteisöjen uudelleen traumatisoitumista
• osaat kuvata yhteisöjen hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
• tunnet ja osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä hyvinvoivien yhteisöjen edistämiseksi

Sisältö

• kriisien määritelmät ja vaiheiden tunnistaminen
• kuraattorin roolit kouluyhteisön kriisitilanteissa
• yksilötyöskentelyosaaminen kuraattorina oppilaan kriisitilanteissa
• traumainformoitu lähestymistapa

Ajoitus

21.01.2025 - 28.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
  • Hanna Haatainen
  • Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja

Hanna-Leena Lipsanen

Ryhmät
  • AVKOKUOSII25
    Avoin AMK: Kouluhyvinvoinnin ja kuraattorityön osaaja II, 30 op

Tavoitteet

• tiedostat kuraattorin roolit kouluyhteisön kohtaamissa trauma- ja kriisitilanteissa
• vahvistat yksilötyöskentelyosaamistasi kuraattorina oppilaan kriisitilanteissa
• perehdyt erilaisten kriisien määritelmiin ja syvennät kriisin vaiheiden tuntemustasi
• osaat kuvata trauman syntymekanismia ja sen vaikutuksia yksilöön
• tunnistat erilaisia haavoittuvuuksia, jotka vaikuttavat yksilöiden toimintaan vuorovaikutussuhteissa
• osaat ehkäistä yksilön, perheen tai yhteisöjen uudelleen traumatisoitumista
• osaat kuvata yhteisöjen hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
• tunnet ja osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä hyvinvoivien yhteisöjen edistämiseksi

Sisältö

• kriisien määritelmät ja vaiheiden tunnistaminen
• kuraattorin roolit kouluyhteisön kriisitilanteissa
• yksilötyöskentelyosaaminen kuraattorina oppilaan kriisitilanteissa
• traumainformoitu lähestymistapa

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Verkkoluennot järjestetään tammi-helmikuussa 2025 tiistaisin 21.1., 28.1., 4.2. ja 11.2. klo 16.30-18.

Arviointiasteikko

1-5