Skip to main content

Child protection (5 cr)

Code: SO00AD25-3022

General information


Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.10.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Johanna Jussila
Maija Vihervirta
Teacher in charge
Johanna Jussila
Groups
SOKT21SP
Social services, full-time studies
Course
SO00AD25
No reservations found for realization SO00AD25-3022!

Objective

You become familiar with the Finnish service system for child protection and legislation.
You identify different life situations of children and families and are able to assess the need for child protection.
You know the principles of child's best interest.
You identify the stages of the child protection process.
You become familiar with the ethical principles, work orientations and methods of working with children, young people and families.

Content

What legislation applies to child protection?
What is the service system of child protection?
What can cause the need for child protection?
What do the principles of child's best interest involve?
What is the process of client work like in child protection work?
How is child protection carried out?
What are the values and principles directing child protection?

Evaluation

Students can
use professional vocabulary systematically.
look for information in the key information sources of the field.
identify interrelated tasks.
work together with clients, users and target groups.
use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
work as team members in a goal-oriented way.
justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Kurssialustalla annettava e-materiaali.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso pitää sisällään luentoja, harjoitukset, oppimistehtäviä (yksilö- ja ryhmätehtäviä) sekä verkkotentin.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Lastensuojelutyössä toimiville, sovi tarkemmin vastuuopettajan kanssa.

RDI and work-related cooperation

Työelämän vierailijat.

Student workload

135 h pitää sisällään tentin, tehtävät sekä niiden edellyttämän itsenäisen tiedonhankinnan sekä opettajien pitämät luennot.

Further information

Harjoituksissa ja presentaatiossa läsnäolovelvollisuus.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa lastensuojelun kokonaisuutta
d. toimia asiakkaiden kanssa lastensuojelun kontekstissa (lastensuojeluilmoitus, sijaishuolto)
e. käyttää keskeisiä oman alan menetelmiä
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Qualifications

Basics and tasks of social work, Ethical social work

Go back to top of page